نگارستان گمشده در بازار کتاب

نگارستان گمشده در بازار کتاب آتلیه دات کام: «نگارستان گمشده»، مجموعه مقالاتی درباره نقاشی و هنر عصر قاجار منتشر گردید.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، این کتاب شامل ۹ مقاله درباره نقاشی و هنر عصر قاجار نوشته لیلا دیبا با ترجمه علیرضا بهارلو در ۲۶۵ صفحه، مصور و با قیمت ۱۴۰ هزار تومان توسط انتشارات خط و طرح انتشار یافته است.
در معرفی کتاب «نگارستان گمشده» عنوان شده است: مطالعه هنر قاجار در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران هنر بوده است. در این میان، نقش افرادی که از خارج کشور نظاره گر این جریان بوده و خود به صورتی دست اندرکار یا پیشگام قاجارپژوهشی به شمار می آیند، کمتر از پژوهشگران داخلی نبوده است. لیلا سودآور دیبا، پژوهشگر هنر قاجار و هنر معاصر ایران، مدیر سابق موزه نگارستان تهران، مشاور هنری موزه متروپولیتن نیویورک و عضو هیئت امنای دانشنامه ایرانیکا، بعنوان یکی از این پژوهشگران سرشناس، صاحب تألیفاتی است که تا حالا شمار معدودی از آنها به فارسی برگردانده شده اند. از او، علاوه بر کتاب، مقالات مختلفی در نشریات جهانی نشر یافته که بیشتر آنها درباره فرهنگ، هنر و نقاشی قاجار است. در کتاب «نگارستان گمشده» شماری از مهم ترین این مقالات، بصورت یک مجموعه، ترجمه و ارائه شده است. این کتاب اولین مجموعه مستقل این نویسنده است که به زبان فارسی در ایران منتشر می شود.
لیلا دیبا در مقدمه ای به مناسبت چاپ فارسی این کتاب می نویسد: «این کتاب به راستی تحقق رویایی است که همیشه با من بوده و به پیشبرد حوزه مطالعات تاریخ و هنر ایران کمک شایسته ای خواهد کرد».
کتاب «نگارستان گمشده» دربرگیرنده مقالات «سنت و سرایت: نقاشی ایران در قرن هجدهم میلادی»؛ «اعطای حیات: دیوارنگاری و تصویرگری قبل از قاجاریه»؛ «نقاشی شکارگاه فتحعلی شاه در سرای والی»؛ «تاریخ سازی: یک نقاشی رزمی یادبود از جنگ های ایران و روسیه»؛ «تهیه و توزیع نسخه هایی از شهنشاهنامه در عصر فتحعلی شاه قاجار»؛ «نقاشان دوستعلی خان معیرالممالک در عهد ناصری و مظفری»؛ «زندگی و زمانه یحیی غفاری: نقاش دربار قاجار»؛ «محمد غفاری: نقاش زندگی مدرن» و «بازنگری رابطه عکاسی و هنر در عصر قاجار» است.




منبع:

1400/06/06
22:42:43
5.0 / ۵
844
تگهای خبر: تصویر , چاپ , عكاس , عكاسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,862
بازدید دیروز: 6,281
هفته اخیر: 37,093