عملكرد یك مدیر هنری زیر ذره بین خودش

عملكرد یك مدیر هنری زیر ذره بین خودش مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با مرور عملکرد این دفتر در حوزه تحقق برنامه های در نظر گرفته شده، همین طور در پاسخ به این پرسش که کدام یک از وعده ها و برنامه ها عملی نشده است؟ اشاره کرد: می توان اظهار داشت که تمام وعده هایی که دادیم را شروع کردیم، اما تعدادی از آنها را به انتها نرساندیم.


هادی مظفری سه سال قبل در چنین روزهایی بر صندلی ریاست دفتر هنرهای تجسمی نشست و جایگزین مجید ملانوروزی شد که بعد از پنج سال با این سمت خداحافظی می کرد.
مظفری که در کارنامه خود سرپرستی معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران را داشت، به پیشنهاد سیدمجتبی حسینی، معاون هنری برای تصدی این پست به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شده بود.
حالا بعد از سه سال فعالیت در این جایگاه، مظفری در گفت وگویی با ایسنا درباره سرانجام اهداف برنامه ریزی شده این دفتر، مطالبی را عنوان نمود. او دراین زمینه تصریح کرد: یکی از رویکردها و شعارهای اصلی تا پیش از آمدن کرونا این بود که ایران فقط تهران نیست و بسیاری از رویدادها باید به استانها و شهرستان هایی برود که عمدتا کم برخوردار می باشند. برنامه هایی که در ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، اصفهان، کاشان و... انجام شد نیز در امتداد تحقق همین رویکرد بود؛ اما متاسفانه به سبب شرایط کرونائی این برنامه ها ادامه پیدا نکرد و در نیمه راه متوقف گردید.
او بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران را همچون دیگر اقدامات دفتر هنرهای تجسمی برشمرد؛ البته پروسه بازسازی موزه با وجود این که قرار بود در مدت شش ماه صورت گیرد، بیش از ۲ سال به طول انجامید. مظفری دراین زمینه هم اظهار نمود که «به هر حال ۴۳ سال این موزه مرمت نشده بود و پذیرش این امر که باید این ریسک را با همه سختی هایش پذیرفت، کار آسانی نبود».
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همین طور با اشاره به لزوم حضور هنرهای تجسمی ایران در عرصه های بین المللی، اظهار نمود: این مساله نیز از دیگر رویکرد های جدی ما بود که در همین راستا توانستیم حضور خوبی در بی ینال ونیز داشته باشیم. حضوری که تا قبل از آن در دوره های دیگری تجربه نشده بود. البته این حرف ما نیست و حرف رسانه ها و منتقدان است که شاید در دوره های گذشته حتی اشاره ای به حضور ایران نکرده بودند، اما در این دوره با اهمیت ترین نشریات و منتقدان هنر دنیا، از هنر ایران نوشتند و از غرفه ایران بعنوان یکی از شش غرفه برتر بی ینال یاد کردند.
او افزود: یکی دیگر از رویکرد های جدی مرکز هنرهای تجسمی موضوع اقتصاد هنر و توسعه بازار هنر بود. در همین راستا در فجر سال ۹۷ بخش چهارسو با حضور ۵۵ گالری شکل گرفت. از طرف دیگر نیز سعی کردیم تا به سمت برگزاری نمایشگاه های بین المللی پیش برویم که به دلیلهای شرایط پاندمی امکان پذیر نشد.
مظفری همین طور درباره عملکرد دفتر هنرهای تجسمی برای جبران خسارت های ناشی از کرونا به هنرمندان و گالری ها نیز اظهار داشت: در شرایطی که با اهمیت ترین رویدادهای هنری متوقف شدند، مرکز هنرهای تجسمی کوشش کرد تا اطلاعات مراکز هنری را در طول این مدت به روز کند و وام ها و تسهیلاتی را نیز برای جبران خسارت ناشی از کرونا در نظر گرفته بود که تا باتوجه به آخرین اطلاعاتی که دارم تعدادی که ثبت نام کرده و وارد سامانه شده بودند، اکنون در نوبت دریافت وام هایشان هستند.
او افزود: خیلی از گالری هایی که بصورت استیجاری اداره می شدند در طول این مدت با فشار جدی مواجه شدند؛ یعنی حداقل سه ماه نتوانستند هزینه های خودشان را تامین کند و وام هایی هم که الان درحال پرداخت هستند، مقرر است ضررهای این نگارخانه ها را در سال قبل جبران کند. بسیاری از گالری ها هم در طول این مدت موفق نشدند که دوام بیاورند، اما در نهایت امیدواریم بتوانیم قسمتی از خسارت ها را با این وام ها جبران نماییم.
مظفری همین طور با اشاره به تصویب بخشنامه نگارخانه ها و بخشنامه نصب مجسمه های شهری و تفکیک استانها، اشاره کرد: بخشنامه برگزاری حراج و بازار هنر برای نخستین بار به تحریر درآمده، اما هنوز تصویب نشده است.
او چشم پوشی از برگزاری رویدادهایی که ضرورت نداشت و توجه به رویدادهای بزرگ تر همانند جشنواره تجسمی فجر و جشنواره جوان، اعتماد و اعتقاد به انجمن های صنفی هنری و احیای دوسالانه ها را از دیگر اقدامات دفتر تجسمی برشمرد.
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که کدام یک از وعده ها و برنامه ها عملی نشده است نیز اشاره کرد: می توان اظهار داشت که تمام وعده هایی که دادیم را شروع کردیم، اما تعدادی از آنها را به انتها نرساندیم. بعنوان مثال رویداد آرت فر در سال ۹۷ آغاز شد و ما هم به توسعه کمی و کیفی آن در سالهای بعد فکر می کردیم، اما این امکان فراهم نشد. همین طور آرزوی ما برای توسعه بازار بیش از آنچه اتفاق افتاد، بود و بازهم متاسفانه این که بتوانیم نمایشگاه های بیشتری را چه در داخل و خارج از کشور برگزار نماییم، از توان ما خارج بود.



1400/04/11
16:29:50
2.5 / ۵
499
تگهای خبر: جشن , جشنواره , گالری , مجسمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
علی:
متاسفانه کرونا را بهانه وهمچون قبل که همه چیز را به گردن پهلوی می انداختند چند سالی راهم گردن کرونا خواهند انداخت در حالیکه کرونا فرصت آفرینی کرد این آقا فقط ژست می گرفت ژست مسئول خوب ژست دلسوزی ژست تحول آفرینی خدا استعفای خود راهم به شب عید موکول کرد مثلا عیدی داد به جامعه هنر زیر مجموعه اش مظفری برو خفه شو برو به تجارت برس همان تجارت هنری که پشت پرده دارید واسمش حراجی هسو
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟