مدیر بهمن سبز به مهر پاسخ داد؛

ماجرای تخریب ۲ سینمای قدیمی مشهد چه بود؟

ماجرای تخریب ۲ سینمای قدیمی مشهد چه بود؟ به گزارش آتلیه دات کام سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز درباره برخی حواشی در خصوص تخریب ۲ سینمای قدیمی شهر مشهد توضیحاتی ارائه کرد.



سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز درباره برخی حواشی درباره تخریب دو سینمای قدیمی شهر مشهد به خبرنگار مهر اظهار داشت: موسسه بهمن سبز بعنوان بازوی سینماداری حوزه هنری از حدود ۲ سال قبل با اجرای «طرح بازسازی و توسعه سینماها» اتفاقاً در راه حفظ و احیای سینماهای ماندگار در کشور قدم برداشته و تا امروز ۴۰ سینمای خاطره انگیز و قدیمی در کشور را با بازسازی و توسعه کامل به چرخه اکران بازگردانده است.
وی اضافه کرد: این سیاست کلی حوزه هنری است که بعنوان یک نهاد با مأموریت فرهنگی، هرچند در موارد بسیاری سالن های مخروبه و سینمای تعطیل تحویل گرفته است، اما با صرف هزینه و طراحی نوین، برنامه بازگشت آنها به چرخه فرهنگ و هنر را فراهم نموده است.
حسینی اظهار داشت: همانطور که امروز بحران کرونا چالش بزرگی پیشروی سالن های سینما و آینده آنها قرار داده است، از سال ها پیش به علل مختلفی نظیر ضرورت تنوع اکران همزمان چند فیلم و برخورداری سالن ها از امکانات روز مطابق نیاز مخاطبان، به مرور سینماهای قدیمی تک سالنه متروکه و از مدار اقتصادی اکران خارج شدند. بنابراین مدلهای جدید توسعه و روندهای آتی سینماها در دنیا اقتضا می کند تا سینماهای تک سالنه فرسوده و قدیمی با حفظ همان بنای اصلی و در چارچوب یک مجموعه فرهنگی به پردیس های مجهز چندمنظوره تبدیل شوند.
وی افزود: موسسه بهمن سبز در همین مسیر در کنار حفظ آن ۴۰ سینما، در ۲ سال گذشته ۵۴ سالن جدید را در همین سینماهای ماندگار راه اندازی کرد که نمونه های جدید و هنرمندانه آنرا میتوان در پردیس سینمایی ساحل و چهارباغ اصفهان، پردیس سینمایی عصر جدید گرگان، پردیس سینمایی بهمن شهرکرد، پردیس سینمایی بهمن سنندج، پردیس سینمایی بهمن تهران و… مشاهده کرد. بنابراین افزایش سرانه فرهنگی استان ها و بهره برداری فرهنگی از بناهای فرهنگی سیاست کلی ما بوده است.
این مدیر سینمایی اضافه کرد: اما همانطور که می دانید برخلاف شیوه های قدیمی راه اندازی سینما با تمرکز سالن ها در یک راسته و با فواصل نزدیک به هم، با تغییر فضای شهری جامعه امروز احتیاج به توزیع متوازن و مطابق با توسعه شهری سالن ها دارد. در این راه هرچند تمام کوشش برای حفظ سینماهای ماندگار است، اما به صورت مثال شما نمی توانید تمام سینماهای حول میدان انقلاب را توسعه دهید. چون که اساساً به علت موقعیت مرکزی شهری، حضور در طرح ترافیک، تراکم انبوه و عدم وجود پارکینگ و… مجوز این کار صادر نمی شود؛ بنابراین آینده و افقی برای توسعه فرهنگی ندارند. تنها در صورت پرارزش بودن و ثبت در میراث فرهنگی امکان حفظ، مرمت و تبدیل شدن به موزه وجود دارد.
من از کسانی گلایه دارم که مدعی پشتیبانی از سینما هستند اما عملاً کاری برای آن نمی کنند. راه حیات سینماها اکران فیلم است، نه صرفا حمایت لفظی. تهیه کنندگانی که حاضر نیستند فیلمی برای اکران به سالن های سینما بدهند، خواسته یا ناخواسته زمینه تبدیل همین سینماها به سالن های متروکه را در آینده ای نزدیک فراهم می کنند وی توضیح داد: از سویی وقتی تمایل صاحبان فیلم و بازیگران به سمت انواع تبلیغ حضور و اکران مردمی در پردیس هاست، نمی توان انتظار داشت همه این سینماها بتوانند به حیاتشان ادامه دهند و عملاً استقبال مخاطبان را از دست می دهند.
مدیرعامل بهمن سبز در پاسخ به این سؤال که در این موارد قانون چه می گوید، بیان نمود: قانون می گوید در صورت عدم ثبت بنا توسط میراث فرهنگی، شما به ازای سالنی که از مدار خارج می کنید، باید سالن به شهر اضافه کنید. یعنی سرانه فرهنگی استان را حفظ کنید. ما در این راه ۲۵۸ سالن جدید را درحال راه اندازی تا آخر فاز سوم طرح توسعه داریم که اتفاقاً بخش مهمی از آنها در شهرهای کم برخوردار و فاقد سینماست که متولیان اصلی و مسئولین سینمایی تابحال کاری برای آنها نکرده اند. یا به صورت مثال در طرح توسعه در استان خراسان رضوی ۱۷ سالن جدید اضافه کرده ایم.
حسینی درباره اتفاقی که برای ۲ سینمای قدیمی شهر مشهد رخ داد اظهار نمود: این ۲ سینما از معدود مواردی بودند که به علت عدم امکان توسعه، بنابر توزیع متوازن سالن ها و در جهت افزایش سرانه فرهنگی شهر مشهد با پردیس ۱۰ سالنه مهر کوهسنگی معاوضه شدند تا عوایدش به فرهنگ و هنر مشهد بازگردد. در همین راستا سینما آفریقا مشهد هم به پردیس سه سالنه و سینما بهمن سبزوار به پردیس چهار سالنه تبدیل گشته است. اما سینما آسیا از سال ها پیش به علت ریزش بنا تعطیل بود و اخیراً برای مرمت دیوار جانبی سینما توسط پیمانکار اقدام شد، اما حین آواربرداری بخش های خطرناک، به علت فرسودگی شدید کل سینما فرو ریخت. سینما قدس هم که به علت حضور در مرکز اداری شرایط خوبی ندارد، سال قبل با مجوزهای لازم برای راه اندازی سینما مهر کوهسنگی به بخش خصوصی واگذار شد و مالک فعلی شخص دیگری است که تصمیم به تغییر کاربری آن گرفته است.
وی اضافه کرد: اتفاقاً من از کسانی گلایه دارم که مدعی پشتیبانی از سینما هستند اما عملاً کاری برای آن نمی کنند. راه حیات سینماها اکران فیلم است، نه صرفا حمایت لفظی. تهیه کنندگانی که حاضر نیستند فیلمی برای اکران به سالن های سینما بدهند، خواسته یا ناخواسته زمینه تبدیل همین سینماها به سالن های متروکه را در آینده ای نزدیک فراهم می کنند. جالب آنکه سال ها بخشی از این سینماهای قدیمی در وضعیت نابسامانی قرار داشتند اما کسی جز ما سراغی از آنها نگرفت. حوزه هنری با وجود همه مشکلات ناشی از بحران کرونا در همین مدت بیشتر از ۸۰ سالن را با بازسازی و راه اندازی به ناوگان سینمایی کشور اضافه کرد.
مدیرعامل موسسه بهمن سبز در پایان بیان نمود: حوزه هنری همانگونه که طی یک سال و نیم گذشته با روشن نگه داشتن چراغ سینماهای خود در سخت ترین شرایط باوجود تعطیلی سینماهای بخش خصوصی، عرضه طرح «بازگشت به سینما» برای تأمین و پخش فیلمهای جدید، اقدامات صنفی بسیار با مکاتبات و طرح مطالبات سینماداران در جلب حمایت دولت و ستاد ملی کرونا برای تغییر گروه شغلی سینما، تسویه دیون صاحبان فیلمها از فروش و نمایش عمومی فیلم «دیدن این فیلم جرم است» برای تزریق روح تازه به سینما نشان داد احیای سینما از اولویت های مهم این نهاد فرهنگی است، در ادامه هم تلاش خویش را برای بازگشت رونق به سینما خواهد نمود.

1400/04/05
19:58:38
5.0 / ۵
811
تگهای خبر: سینما , طراحی , موزه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,789
بازدید دیروز: 4,627
هفته اخیر: 48,143