رونمایی از سر الاسرار

رونمایی از سر الاسرار اصفهان «سر الاسرار»، نام اثر فاخری است که در آن برای اولین بار، از نقوش قلمکار برای رسم گره چینی استفاده شده و به تازگی، در مجموعه ی فرهنگی غدیریه ی دیانی اصفهان در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.


محسن حاج کاظمیان، مدیر مجموعه ی دینی_ فرهنگی غدیریه اصفهان با بیان این خبر به ایسنا اظهار داشت: نشر فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) و آشنا کردن مردم، با وظایفی که نسبت به ائمه دارند، هدف از تشکیل مجموعه ی دینی فرهنگی غدیریه دیانی است.
وی افزود: ما، به مناسبت های مختلف، با تعریف برنامه های متعدد برای تحقق این هدف، تلاش می نماییم و ازجمله این برنامه ها، میتوان به برگزاری جشن، سخنرانی، پرسش و پاسخ، مسابقه و... اشاره نمود.
مدیر مجموعه ی دینی_فرهنگی غدیریه دیانی اصفهان، ضمن اشاره به رونمایی از اثر فاخر «سر الاسرار» در این مجموعه توضیح داد: ترجیح دادیم شروع برنامه های استقبال از عید غدیر با یک کار ویژه همراه باشد و به همین دلیل، در این مجموعه، از اثری که گروهی از هنرمندان اصفهان با مضمون فضایل امیرالمؤمنین (ع) خلق کرده بودند رونمایی کردیم.
حاج کاظمیان خاطرنشان کرد که به علت جلوگیری از شیوع کرونا، گروه ها تنها با هماهنگی قبلی می توانند از پرده ی «سر الاسرار» بازدید کنند.
کریم عرب تهرانی، یکی از هنرمندانی که در خلق پرده ی «سر الاسرار» مشارکت داشته هم اظهار نمود: این اثر با ابعاد ۱۰ متر در چهار متر، بعنوان بزرگ ترین اثر قلمکاری در تاریخ اجرای این هنر، توسط وزارت خانه ی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت رسیده است.
وی توضیح داد: پارچه ای که «سر الاسرار» روی آن کار شده، صد درصد پنبه است و رنگ های به کاررفته در آن هم مرغوب و اغلب گیاهی است. تکنیک گره چینی، بعنوان فرم اصلی و برای نخستین بار در این کار اجرا شده و شکل و ساختار آنرا نسبت به تمام آثار قبلی مجموعه متمایز کرده است. نقوش حاشیه و حمیل های گره چینی هم به صورت کاملاً دستی با استفاده از هنر قلمکاری اجرا شده است.
این هنرمند خوشنویس خاطرنشان کرد: خوشنویسی این اثر به صورت کاملاً بداهه با خط ثلث، نستعلیق و کوفی تحریر و با گل و مرغ و ختایی و اسلیمی تزیین شده؛ تنها اهل فن می دانند که ترکیب این سه خط با هم چه کار پیچیده ای است.
عرب تهرانی، ضمن اشاره به این که دیگر خصوصیت منحصربه فرد این اثر، اجرای هنر قلمکاری به روش کاملاً سنتی بر روی آن است، اظهار داشت: «سر الاسرار» ماحصل ۵۰ سال تجربه ی هنری مرتضی جعفری دلیگانی، سید امیرحسین طباطبایی، مهدی نوری و بنده در مجموعه ی طهور است و شاید دیگر خلق چنین اثری در تاریخ هنر ایران تکرار نشود.




منبع:

1400/03/20
22:47:39
5.0 / ۵
966
تگهای خبر: جشن , مسابقه , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,760
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 33,711