كارگردان گیسوم با مهر مطرح كرد؛

حرف جهانی در سینما اول باید بومی باشد

حرف جهانی در سینما اول باید بومی باشد نوید به تویی کارگردان فیلم سینمایی گیسوم با اشاره به این که این اثر سینمایی درباره شناخت هویت است، اصرار کرد پیش از جهانی شدن در سینما باید بومی شویم.



نوید به تویی کارگردان فیلم سینمایی «گیسوم» که در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم سینمایی اظهار داشت: پس از اختتام تحصیلاتم در فرانسه به ایران آمدم تا نخستین فیلم سینمایی خودرا جلوی دوربین ببرم که بنا به دلایلی که هیچگاه اعلام نکردند به من مجوز کارگردانی ندادند، پس از ۲ سال در نهایت توانستم این مجوز را دریافت کرده و برای ساخت فیلم سینمایی گیسوم اقدام کنم. هربار که برای دریافت مجوز کارگردانی اقدام می کردم بدون توضیحی می گفتند که امتیاز لازم را به دست نیاورده ام، اما در نهایت این مجوز صادر شد و من توانستم با همکاری و حمایت آقای سعدی تهیه کننده فیلم، پروانه ساخت گیسوم را نیز دریافت کنم.
وی با اشاره به این که فیلمنامه های مختلفی را در دست دارد، توضیح داد: یکی از دلایلی که سبب شد تا گیسوم نخستین پروژه سینمایی من باشد، این بود که گیسوم نسبت به دیگر پروژه های من کم هزینه تر بود و تهیه کننده بیشتر به پروژه گیسوم علاقمند بود. علاوه بر آن این پروژه یک اثر متنوع است که داستان آن از فرانسه آغاز می شود و تا کناره گیسوم ادامه دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است دختری پس از مرگ مادرش متوجه می شود که پدرش زنده است و تصمیم می گیرد که برای دیدن پدرش به ایران سفر کند و در ضمن این سفر به همراه دوستانش رازهای ناگفته خیلی از زندگی خودرا کشف می کند. در حقیقت شخصیت اصلی داستان با یک تکان مجبور به بررسی گذشته می شود.
مهاجرانی در جستجوی هویت
این کارگردان فیلم کوتاه افزود: زمانی که در فرانسه زندگی می کردم با دورگه هایی آشنا می شدم که پدر یا مادر ایرانی داشتند که به دنبال شناخت هویت خود بودند. همین مساله سبب شد تا انگیزه ای برای ساخت این فیلم پیدا کنم. البته این را هم باید بگویم که اساساً نقطه دورگی نقطه سوتفاهم است. شاید بتوان یکی از مثال های ادبی این مساله را داستان سهراب در شاهنامه دانست که یک دورگه است که به سبب سوتفاهم و عدم شناخت کشته می شود. در زندگی امروز نیز آدم های دورگه و یا آدم هایی که خواسته یا ناخواسته کوچ می کنند، یک سری نکاتی دارند که این نکات اگر درباره آن گفتگو نشود موجب ایجاد سوتفاهم می شود و این سوتفاهم موجب گسست می شود. البته این مساله تنها در جامعه دورگه اتفاق نمی افتد.
برای این که بتوان حرف جهانی به ویژه در سینما داشته باشیم، اول باید در جغرافیای خود شناخته شوید. یعنی اول باید بومی باشید تا بتوانید جهانی شوید وی اشاره کرد: معتقدم جامعه امروز ما گرفتار گسست است و گفتگویی میان نسل ها شکل نمی گیرد. آدم ها اشتباهات خودرا نمی پذیرند و در مورد آن توضیح و صحبتی هم نمی گردد. همین مساله جامعه را به سمت گسست و سوتفاهم کشانده است. به همین دلیل در گیسوم به دنبال این بودم که قبل از هر چیز انسان باید هویت خودرا شناخته، در مورد گذشته تحقیق کند و در نهایت با کنار گذاشتن سوتفاهم ها به سمت آینده حرکت نماید. البته این را هم باید بگویم که تنها در این پروژه چنین روندی را با یک شخصیت دورگه دنبال می کنم و قصه بعدی که به دنبال ساخت آن هستم داستان در تهران امروز رخ می دهد.
به تویی درباره حضور گیسوم در این دوره از جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: به جهت اینکه بتوان حرف جهانی به ویژه در سینما داشته باشیم، اول باید در جغرافیای خود شناخته شوید. یعنی اول باید بومی باشید تا بتوانید جهانی شوید. به نظرم با اهمیت ترین اتفاق سینمایی ایران و پل ارتباطی سینمای ایران در تمام این سال ها جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است و این شاید تنها جشنواره سینمایی ایران است که توسط فیاپف مورد وثوق است، در نتیجه از این که گیسوم در چنین جشنواره ای رونمایی شود استقبال کردم.
وی افزود: گیسوم قبل از این در بازار فیلم برلین حضور داشت و شرکت پخش بین المللی این فیلم برنامه گسترده ای برای حضور این فیلم در جشنواره های بین المللی دارد. در همین راستا گیسوم نیز در این دوره از بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد و امیدوارم بتواند در این بازار نیز موفق عمل کند.
سینمای قصه پرداز، همه جای دنیا طرفدار دارد
این کارگردان در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد: گیسوم یک اثر قصه گو است که نقطه به نقطه جلو می رود و معتقدم سینمایی که همه جای جهان بیش از هر چیز طرفدار دارد، سینمای قصه پرداز است و امیدوارم که این فیلم در جشنواره و همین طور در بازار فیلم موفق عمل کند.
وی درباره انتخاب بازیگران گیسوم توضیح داد: برای این پروژه به دنبال یک گروه ۶ نفره بازیگر بودیم که در طول ۵۰ جلسه فیلمبرداری باید در کنار ما باشند، علاوه بر آن این گروه باید با هم تناسب داشته باشند، برای انتخاب این گروه نزدیک به ۳ ماه با بازیگران مختلفی صحبت کرده و در نهایت به ترکیب مورد نظر رسیدیم. البته از ابتدا هم تصمیم داشتیم برخی از بازیگران این فیلم جدید و درخشان باشند که از آن جمله می توان به مارال بنی آدم و حسین صوفیان اشاره نمود، از طرف دیگر نیز بازیگران شناخته تر شده ای مانند پگاه آهنگرانی و رضا داودنژاد ما را در این پروژه همراهی کردند.
به تویی اظهار داشت: سه قصه مختلف با این رویکرد در دست دارم که در صورت بوجود آمدن شرایط مناسب آنرا جلوی دوربین می برم. اگر گیسوم در جشنواره فیلم فجر به خوبی دیده شود بی گمان راه برای تولید دیگر پروژه های من باز می شود. البته در وضعیت فعلی شیوع ویروس کرونا و لطمه هایی که به سرمایه سینما وارد شده است پیش بردن پروژه های مختلف سینمایی کار سختی است.
این کارگردان جوان سینما در آخر و درباره زمان اکران این فیلم اظهار داشت: باتوجه به برنامه ریزی گیسوم برای حضور در جشنواره های بین المللی، ممکنست که این فیلم در صورت به وجود آمدن شرایط مناسب نیمه دوم سال روی پرده سینما برود.

1400/03/08
11:48:31
5.0 / ۵
924
تگهای خبر: جشن , جشنواره , دوربین , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 5,208
بازدید دیروز: 4,256
هفته اخیر: 41,101