فضل الله شریعت پناهی مطرح كرد؛

برنامه های مشاركتی و اعصاب خردی مخاطب تلویزیون

برنامه های مشاركتی و اعصاب خردی مخاطب تلویزیون آتلیه دات کام: مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما ضمن تشریح برخی چالش ها برای تولید برنامه های ویژه سحر و افطار در ماه رمضان، تعدد برنامه های مشارکتی و تجاری در تلویزیون را سبب اعصاب خردی مخاطبان دانست.



فضل الله شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما درباره برنامه های جدید این شبکه در طول تابستان به خبرنگار مهر بیان کرد: شبکه یک تا ابتدای تیر ماه درگیر انتخابات است و پس از آن هم حدود یک ماه و نیم زمان وجود دارد تا ابتدای ماه محرم و اگر برنامه جدیدی باشد در آن زمان در نظر گرفته می شود.
وی درباره برنامه های انتخاباتی گروه اجتماعی بیان کرد: برنامه «ثریا» شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ویژه انتخابات و با اسم «کلید اینجاست» پخش می شود. برنامه هایی هم هست که معاونت سیاسی سازمان تدارک دیده و در این بازه زمانی روی آنتن می رود.
تابستان شبکه یک با فضای ورزشی
شریعت پناهی به انتها انتخابات اشاره و بیان کرد: تابستان امسال زمان بندی ویژه ای دارد و فرصتی برای شروع برنامه ها نیست، چون پس از آن در یک بازه زمانی جام ملت های اروپا آغاز می شود و برنامه های ورزشی فعال تر است، مردم هم علاقه خودرا در این عرصه بیشتر دنبال می کنند. اواخر خردادماه بازی های مقدماتی جام جهانی تیم ایران است و پس از آن جام جهانی والیبال و جام ملت های اروپا و… است و تابستان به نوبه خود با این برنامه های ورزشی برای مخاطب جذاب تر است. پس از آن درگیر ایام محرم هستیم و اگر هم بخواهیم برنامه ای ترتیب دهیم برای پس از آنست.
وی درباره برنامه های پس از محرم نیز اظهار داشت: مسابقه «ایران» با ساختار جدیدی پخش می شود، مسابقه «دستپخت» هم تا ابتدای محرم پخش دارد و ادامه آن پس از محرم روی آنتن می رود.
نباید با تعطیلی «ماه عسل» قصه گویی تعطیل شود
شریعت پناهی در ادامه درباره برنامه های افطار که چند سالی است همه شباهت هایی با «ماه عسل» دارند و درباره این که چقدر طرح های جدید به گروه ها می رسد؟ بیان کرد: این مساله تا حدی به سلیقه مدیرگروه بستگی دارد، سال قبل سه یا چهار طرح برای رمضان به من رسید اما سلیقه من تولید برنامه «دعوت» بود.
وی که قبل از این و در زمان تولید «ماه عسل» بعنوان مدیرگروه اجتماعی شبکه سه فعالیت داشته است در این زمینه بیان کرد: روایت و قصه گفتن برای مخاطب ما جذاب است و حالا پس از تعطیلی «ماه عسل» نباید روایت و قصه گویی تعطیل شود و هر شبکه ای می تواند بر طبق ماموریتی که دارد انجام دهد.
شریعت پناهی افزود: اگر هر شبکه ای بتواند بر طبق ماموریت خود برنامه سازی اش در این عرصه را مدیریت کند و حتی در مدیریت بالاتر در معاونت سیما ابلاغ شود رویکردها مشخص تر خواهد شد. بطور مثال شبکه چهار یکی دو سال است که باتوجه به رویکرد خود ماموریتی کاملاً متفاوت در پیش گرفته است. «ماه عسل» هم در زمان خود کاملاً متفاوت با دیگر شبکه ها پیش رفت. این را هم بگویم که ویژه برنامه های افطار شبکه های سیما تا مدت ها توسط گروه های معارف شبکه ها برنامه ریزی و تولید می شد و «ماه عسل» این تابوشکنی را انجام داد که در گروه اجتماعی شکل گرفت و رویکردهای اجتماعی را هم پررنگ تر کرد.
چالش برنامه ها بر سر یک مهمان
وی با اشاره به مشکلاتی که در دعوت از سوژه ها پیش آمده است، بیان کرد: الان هم تقریباً گروه های اجتماعی همه شبکه ها فعال شده اند و دراین زمینه کار می کنند. تا سال قبل شاید یکی دو شبکه بود که با رویکردهای مشابه کار می کرد و الان همه شبکه ها درگیر هستند و این چند آفت دارد. البته من خودم معتقد هستم سوژه زیاد است و به ازای هر خانواده ایرانی یک سوژه وجود دارد ولی همه می خواهند از یکدیگر سبقت بگیرند و بهترین ها را بیاورند و حتی گاهی پیش آمده است بین دو برنامه در دو شبکه بحث بوده است که بطور مثال اول چه کسی با آنها صحبت کرده است و حتی ممکنست سوژه از برنامه سومی سر در بیاورد. وقتی همه شبکه ها سراغ داستان پردازی و روایت اجتماعی بیایند این مشکلات هم پیش می آید.
مدیر گروه اجتماعی شبکه یک اضافه کرد: شاید باید حق هم داد امسال بحث کروناست و مردم در خانه ها هستند و شاید مخاطب دوست داشته باشد از هر شبکه ای روایتی را بشنود. با این وجود باید برنامه ریزی شود و مثلاً شبکه ورزش در حوزه ورزش یا شبکه تهران در حوزه تهران کار کند.
وی درباره دلزده کردن این برنامه ها در قالب مشابه پاسخ داد: باید با اختتام کرونا سامان دهی بگیرد و چارچوب ها مشخص شود. این که امسال همه شبکه ها ویژه برنامه افطار داشتند سیاستی بود که اخیراً معاونت سیما پیگیری کرد و در نوروز ۱۴۰۰ هم جواب داد یعنی همه شبکه ها ویژه برنامه تحویل سال داشتند.
تغییر ساختار «دعوت» در صورت ادامه روند برنامه های تکراری افطار در سال آینده
شریعت پناهی به یک سیاست جدید در معاونت سیما اشاره و عنوان کرد: قبل از این تعدادی از شبکه ها ویژه برنامه افطار نداشتند و این که همه شبکه های سیما می توانند ویژه برنامه سحر و افطار داشته باشند اتفاق جدیدی بود. قبل از این ابلاغ می شد که کدام شبکه ها ویژه برنامه نداشته باشند، حتی دلخوری هم به وجود می آمد چون بسیاری دوست داشتند ویژه برنامه افطار و سحر داشته باشند و اتفاق امسال رویکرد خوبی بود.
وی درباره این که برای سال آینده همچنان «دعوت» را خواهند داشت یا خیر؟ اظهار داشت: اگر من اطمینان داشتم همه شبکه ها مقرر است با یک رویکرد پیش روند، تجدید نظری در ساختار و موضوع برنامه می کردیم. ما جلسات اتاق فکر برنامه را از زمستان سال قبل شروع کردیم و حتی سوژه ها از بهمن ماه مشخص شدند و یکی دو هفته مانده به ماه مبارک رمضان متوجه شدیم شبکه های دیگر هم درگیر هستند و اگر بدانیم شبکه ها سال دیگر مقرر است همین روند را داشته باشند ما بطور قطع تغییر ساختار می دهیم. البته ما یک تفاوت داشتیم و سوژه ها خارج از خانواده دعوت نشدند و همه میهمانان با محور خانواده حضور داشتند.
وی در ادامه درباره بخش های رپورتاژی شبکه عنوان کرد: اهتمام داریم این بخش ها را بصورت محدود پخش نماییم که مثلاً یکی بین ساعت ۲۲ و سریال پخش می شود چون ما نمی توانیم سریال را زودتر از ساعت ۲۲: ۱۵ پخش نماییم. قسمتی از این فاصله با آگهی تجاری و بخشی هم مشارکت می شود تا درآمدی برای سازمان باشد.
برنامه جدید علی ضیا با ساختاری غیرگفتگومحور
وی درباره این که این مشارکت تجاری ها در شبکه های مختلف امتیازی برای هر شبکه شمرده می شود یا خیر؟ بیان کرد: خیر امتیازی ندارد جز این که اعصاب مخاطب خرد شود! البته در همین شبکه با دستور آقای زین العابدین قبل و حین پخش «دعوت» آگهی تجاری نداشتیم و رایزنی شد که آگهی پخش نشود. البته فرصتی هم نبود ولی هم بخش خبر ساعت ۱۹ کوتاه تر شد و هم پیامهای بازرگانی پخش نشد تا «دعوت» بهتر به پخش برسد.
شریعت پناهی درباره برنامه «فرمول یک» و اجرای علی ضیا در این شبکه نیز مطرح کرد: علی ضیا طرحی برای یک برنامه جدید داده است که هنوز این طرح کامل نیست طرح یک برنامه ترکیبی است که علی ضیا تهیه کننده است و خودش اجرای آنرا بر عهده ندارد.
وی درباره ساختار تکراری برنامه های گفتگومحور در «فرمول یک» نیز بیان کرد: علی ضیا خودش برنامه ای با ساختار جدید می خواهد و تمایلی برای برنامه گفتگومحور به سبک قبل ندارد و مقرر است با دستور مدیر شبکه این برنامه زنده باشد.


منبع:

1400/02/28
14:03:36
5.0 / ۵
1470
تگهای خبر: رپورتاژ , مسابقه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 4,334
بازدید دیروز: 4,395
هفته اخیر: 48,513