در گفت وگو با هنرمند سازنده مجسمه

تكلیف مجسمه جلال مشخص شد

تكلیف مجسمه جلال مشخص شد آتلیه دات کام: مجسمه زنده یاد جلال آل احمد که حدود پنج سال قبل در ابتدای بزرگراهی به همین نام در تهران نصب شده بود، دو سال پیش آتش گرفت و از آنجائیکه جنس اثر فایبرگلاس بود، در همان محل نصب ذوب شد و کاملا از بین رفت.


قدرت الله معماریان ـ هنرمند مجسمه ساز و سازنده مجسمه جلال آل احمد ـ خودش این توضیحات را بعد از طرح سوالی در خصوص اینکه «چه بر سر مجسمه جلال آمد؟» به ایسنا داده است.
او می گوید: این اثر دو سال قبل و در جریان اتفاقات آبان ۹۸ آتش گرفت. زمانی که این مجسمه را در آنجا نصب کردم، در کنار محل نصب اثر، یک دکل قرار داشت که روی آن بیلبورد می چسباندند و این بیلبوردها حدودا به مجسمه نزدیک بود.
معماریان ادامه می دهد: محل نصب مجسمه را من تعیین نکرده بودم و حتی به سازمان زیباسازی شهر تهران نیز اطلاع دادم که محل نصب مجسمه مناسب نمی باشد و جای بهتری برای نصب مجسمه در نظر بگیرند. ولی مسئولان سازمان، محل نصب مجسمه را با یک اسپری رنگ علامت زدند و اصرار کردند که مجسمه باید در همان جا نصب شود. بااینکه که حضور آن دکل در کنار مجسمه مناسب نبود ولی گفتند که امکان برداشته شدن دکل وجود دارد. در نهایت مجبور به نصب مجسمه در همان جا شدم.
او اضافه می کند: احتمال می رود در جریان اتفاقات آن روزها، بیلبوردها آتش گرفته باشند و به تبع آن، مجسمه نیز آتش گرفته است. اگر هم کسی مجسمه را آتش زده است، احیانا می دانسته که جنس آن چیست و آتش خواهد گرفت؛ البته بیشتر مجسمه های سطح شهر فایبرگلاس هستند چون خیلی از مجسمه های برنز به سرقت رفتند و بعد از مدتی سفارش ها از فایبرگلاس بود؛ برای اینکه هم مقاوم است و هم به آسانی می توان آنرا ترمیم کرد.
معماریان با تاکید بر اینکه قبل از آتش گرفتن مجسمه، اثر کامل بود و هیچ نیازی به ترمیم نداشت، به صحبت هایش اضافه می کند: پس از آن که مجسمه آتش گرفت، کاملا سوخت و از بین رفت. اگر روی پایه مجسمه را نگاه کنید می بینید که تمام مجسمه سوخته و در فضای خالی روی پایه فرو رفته است.


او در آخر می گوید: بعد از سوختن اثر به من گفتند که آنرا از نو بسازم. من نیز قالب را هنوز دارم و اگر بخواهم می توانم همان اثر را ظرف یک ماه تا ۴۵ روز این دفعه با موادی که ضد آتش و مقاوم باشد از نو بسازم برای اینکه پایه مجسمه آماده است. منتهی زمانی که هزینه ها را برآورد و به شهرداری اعلام کردم گفتند که بودجه ندارند و گویا گمان می کنند من می توانم با هزینه های بالای حال حاضر برایشان معجزه کنم. با این وجود هنوز هم فرصت هست و اگر سازمان زیباسازی شهر تهران بخواهد می توانم اثر را بار دیگر بسازم.




منبع:

1400/02/08
11:53:56
5.0 / ۵
871
تگهای خبر: مجسمه , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,378
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 34,947