نگاهی به گنجینه های خوشنویسی موزه هنرهای معاصر تهران

حروفی كه قیمتی شدند

حروفی كه قیمتی شدند خوشنویسی از کهن و اصیل ترین هنرهای ایرانی است که ریشه در تاریخ فرهنگی و دینی ما دارد. هنری که در دنیای معاصر و حدودا همزمان با موج مدرنیسیم جهانی، به کمک هنرمندان خلاق و روشنفکر آن دوره شکل جدیدتری به خود گرفت، با نقاشی تلفیق شد و به اسم نقاشی خط به حیات خود ادامه داد. آثاری که تعدادی از با اهمیت ترین آنها در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، از زمان تشکیل موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶، آثار باارزش هنرهای تجسمی از ایرانی گرفته تا جهانی در گنجینه موزه جای گرفتند و به مرور زمان بر ارزش های آن افزوده شد؛ آثاری که البته تعدادی از آنها در این سال ها بارها و در قالب نمایشگاه های مختلف به نمایش عمومی گذاشته شده است.
در بین بخش آثار هنرمندان ایرانی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، آثار خوشنویسی و خصوصاً نقاشی خط از هنرمندانی همچون حسین زنده رودی، محمد احصایی، فرامرز پیلارام و... دیده می شود که مشابه آنها در حراج های داخلی و خارجی با قیمت های بسیار بالایی خرید و فروش می شود.
در این گزارش سعی شده است تا تعدادی از آثار خوشنویسی و نقاشی خط گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، معرفی شود.

********

حسین زنده رودی
حسین زنده رودی ۲۰ اسفند ماه ۱۳۱۶ متولد شد. در سال ۱۳۳۷ نخستین نمایشگاه انفرادی آثارش را برپا کرد و در سال ۱۳۳۸ در نمایشگاه گروهی انجمن ایران و امریکا شرکت کرد و موفق به ستاندن جایزه شد. بعد از آن آثار نقاشی زنده رودی در بیینال های پاریس و تهران به نمایش درآمدند.
او از پیشگامان شیوه نقاشی خط در ایران است و با بهره گیری از نمادهای هنر سنتی ایران و خوشنویسی، روشی تازه را در هنرهای تجسمی ایران پدید آورد.
آثار زنده رودی در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای زیبا، موزه جهان نما، موزه هنرهای معاصر کرمان، موزه هنر مدرن پاریس، موزه هنر مدرن نیویورک، موزه هنرهای مدرن آلبرگ دانمارک، موزه رتردام هلند، مرکز فرهنگی مالمو درسوئد و... نگهداری می شوند.


این اثر حسین زنده رودی در سال ۱۳۴۹ خلق شد و در سال ۱۳۵۶ در گنجینه موزه هنرهای معاصر قرار گرفت.

1400/01/29
14:12:20
5.0 / ۵
778
تگهای خبر: امریكا , شركت , قیمت , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 105
بازدید دیروز: 6,281
هفته اخیر: 31,579