از ۱۴ بهمن ماه

درهای موزه هنرهای معاصر به روی مردم باز می شود

درهای موزه هنرهای معاصر به روی مردم باز می شود آتلیه دات کام: موزه هنرهای معاصر تهران پس از حدود دو سال تعطیلی، روز پنجشنبه (9 بهمن ماه) با نمایش تعدای از آثار مجموعه منیژه میرعمادی بازگشایی محدود می شود و از 14 بهمن ماه هم این مکان هنری بازگشایی عمومی خواهد شد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران روز سه شنبه (۷ بهمن ماه) با حضور سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (مدیر موزه) و جمشید ناصری، همسر منیژه میرعمادی که ۷۰۵ اثر از مجموعه این هنرمند به موزه اهدا شده است، انجام شد.
در ابتدا سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار نمود: در ابتدای مسئولیتم، یکی از دغدغه های جدی ام پرداختن به ابنیه ای بود که گرفتار نقصان شده بودند، اما کثرت فعالیت ها اجازه پرداختن به وضعیت عمرانی آنها را به تعویق انداخته بود که همچون با اهمیت ترین آنها موزه هنرهای معاصر، تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر بود.
او افزود: در جریان مرمت بنای موزه هنرهای معاصر تهران می خواستیم هم به امنیت آثار توجه گردد و هم سرعت استهلاک کاهش یابد؛ اما در موزه هنرهای معاصر تهران عمر کوتاه مدیریت و از طرفی میزان استقبال مخاطبان موجب شد که به روز شدن موزه کمتر مورد توجه قرار بگیرد.
حسینی خاطرنشان کرد: برای مرمت موزه دو راه پیش رو داشتیم؛ اول اینکه بگونه ای پیش می رفتیم که تغییرات حداقلی باشد تا به برگزاری برنامه های روتین بسنده نماییم و راه دوم این بود که ریسک تعطیلی موقت را بپذیریم. در مجموع مصلحت بلندمدت را در دل دادن به تعمیرات اساسی تر پذیرفتیم. در این راستا، گرچه برنامه ریزی جدی صورت گرفته بود، اما زمان بازسازی به طول انجامید. موزه هنرهای معاصر تهران اهتمام کرد فعالیت موزه ای خودش را در جریان مرمت و فاز عملیاتی کار، حفظ کند و بانک اطلاعاتی برمبنای مبنای مطالعاتی آثار شکل گرفت تا پشتوانه ای برای گشایش داشته باشد.
او اظهار نمود: نبود یک گالری بزرگ ملی کار را به سمتی پیش برد که نمایشگاه های موضوعی سهم بیشتری از برنامه های موزه را داشته باشند. در صورتیکه بخش موزه ای موزه هنرهای معاصر تهران باید بتواند از فرصت های جدید و نمایشگاه های میهمان نیز بهره بگیرد که البته در این بخش کارها خوب پیش رفت.
معاون هنری وزیر ارشاد همین طور ضمن اشاره به برنامه ریزی سالانه موزه برای برگزاری رویدادهای گوناگون، اظهار داشت: موزه هنرهای معاصر تهران می تواند برای جامعه فرهنگی نظمی داشته باشد و هر سال نمایشگاه های سال بعدش را اعلام کند؛ چون سالهای متمادی در موزه ها فعالیت کردم با وسواس بیشتری این مورد را پیگیری کردیم که برنامه ها سالانه اعلام شوند.
در ادامه هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی با انتقاد از حواشی مطرح شده به دنبال تغییر هویت بصری موزه هنرهای معاصر، بیان کرد: در نشست خبری قبلی عنوان شد که لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران تغییر نکرده و تنها هویت بصری آن تغییرات داشته است؛ این در شرایطی است که اهالی رسانه در آن جلسه اطلاعات را درست منعکس کردند، اما برخی حاشیه سازی و عنوان کردند که لوگوی موزه تغییر کرده است. بدین سبب از مخاطبان و علاقمندان به هنر تقاضا می کنم اخبار درست و دقیق را از رسانه های معتبر و شناسنامه دار پیگیری کنند.
او ضمن اشاره به شناسنامه دار شدن آثار موزه و در دسترس قرار گرفتن آنها، توضیح داد: در جلسه قبلی همین طور قول دادیم بانک اطلاعاتی آثار موزه در دسترس عموم قرار می گیرد که این مهم تحقق یافته و ۲۴ ساعت پیش از بازگشایی موزه قابل دسترس است. بر این اساس ۳۲۸۲ اثر در این سامانه با مشخصات بارگذاری شده است.
مظفری اضافه کرد: همزمان با بازگشایی موزه، ۷۰۵ اثر باارزش از هنر معاصر ایران به گنجینه افزوده می شود که این تعداد آثار از مجموعه باارزش معتبر منیژه میرعمادی است. جمشید ناصری همسر زنده یاد منیژه میرعمادی که یکی از معتبرترین کلکسیونرهای معتبر هستند، این ۷۰۵ اثر را به موزه اهدا کردند. در چند ماه گذشته پروسه قانونی این اهدا که درخواست همسر فقید ایشان بود، به سرانجام رسید. با توافقی که صورت گرفته برخی از این آثار در موزه های دارای اعتبار ایران به نام میرعمادی به نمایش درخواهند آمد. این آثار از هنرمندان معتبری چون حسین زنده رودی، ژازه تباتبایی، قاسم حاجی زاده، علی اکبر صادقی، محمد احصایی، رضا مافی، فریده لاشایی، عباس کیارستمی و … است.
او بیان کرد: قدمی که دکتر ناصری در این راه برداشتند راهی تازه برای این بود که به آثار هنری بعنوان ارزش فکر نماییم و برای ماندگاری آنها کاری انجام دهیم. در این راستا کتاب هایی مربوط به گنجینه آثار چاپ شده که دو عنوان از آنها تا آخر سال رونمایی و ظرف چهار ماه آینده، چهار عنوان دیگر نیز رونمایی می شوند.
گندزدایی و رسوب زدایی مجسمه های موزه که در فضا و محوطه بیرونی قرار دارند نیز از دیگر موضوعاتی بود که مدیرکل اداره هنرهای تجسمی به آن اشاره نمود.
مظفری در پاسخ به پرسشی درباره سیستم اطفای حریق موزه و خصوصاً گنجینه آثار نیز توضیح داد: بحث اطفا حریق نکته ای حائز اهمیت بود و جلسات مختلفی با کارشناسان آتش نشانی داشتیم که البته با اختلاف نظرهایی نیز در مورد روش اطفای حریق با عنایت به ساختمان و آثار مواجه شدیم. اما تمامی مطالعات صورت گرفت تا کم خطاترین روش مشخص شود و طبق قولی که دفتر طرح های عمرانی به ما دادند، بهترین روش اجرا می گردد اما هم اکنون موزه با همان روش های گذشته کار اطفای حریق را انجام می دهد.
همین طور جمشید ناصری، همسر زنده یاد منیژه میرعمادی در سخنانی خاطرنشان کرد: بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران و همزمانی اهدای گنجینه من و منیژه میرعمادی اتفاق مبارکی است؛ چونکه این اتفاق با اهداف منیژه مطابقت دارد و خوشحالم که این کار را به نام او انجام می دهم. منیژه تصدیق فوق لیسانسش را از دانشگاه اورگان آمریکا گرفت و من هم در آمریکا مشغول تحصیل و کار پزشکی بودم و پیش از انقلاب هر دو به ایران بازگشتیم و سال ۶۲ با هم ازدواج کردیم.
او افزود: منیژه آخرین نمایشگاهش را چند سال پس از ازدواج مان در گالری سیحون برگزار کرد اما این را در هنر کافی نمی دانست و قصد کرد زندگی با هنر را جا بیندازد و نتیجه این تفکر، سال ها کار پژوهشی، چاپ کتاب و جمع آوری این آثار باارزش شد. سال ها در ارتباط با این آثار زندگی جالبی داشتیم و او همیشه از این آثار نگهداری می کرد.
احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز از برگزاری نمایشگاهی دائمی از گنجینه موزه خبر و توضیح داد: همزمان با بازگشایی موزه، شاهد برگزاری دو نمایشگاه خواهیم بود؛ نمایشگاهی با عنوان «ارمغان» که شامل ۱۳۵ اثر از گنجینه اهدایی جمشید ناصری و منیژه میرعمادی است که ۲۶ اثر از آثار موزه نیز برای تکمیل روایت نمایشگاه به آن اضافه شده است. عنوان نمایشگاه نیز به علت این انتخاب گردید که ارمغانی از یک عمر زیست هنرمندانه و جمع آوری آثار هنری را نوید می دهد. این نمایشگاه روایتی از تاریخ هنر با نگاهی نقادانه و پژوهشگرانه خواهد بود.
او بیان کرد: نمایشگاه دوم نیز نمایشگاه عکاسی مفهومی متعلق به دهه ۶۰ میلادی است که هنرمندان معترض برای تفاوت در بیان خودشان، مدیوم عکس را برای کار خود انتخاب کردند. در این آثار مفهوم اهمیت بیشتری از مدیوم در هنر پیدا کرده و هنرمندان به بیان مفهوم با استفاده از ابزار عکاسی پرداختند.
آقایی اظهار داشت: مراسم بازگشایی موزه پنجشنبه ۹ بهمن ماه با حضور حداقلی میهمانان برگزار می گردد و بازگشایی عمومی روز ۱۴ بهمن ماه خواهد بود که باز هم محدودیت در ورود به موزه خواهیم داشت؛ علاقه مندان برای بازدید از موزه باید از قبل بلیت رزرو کنند و ما با عنایت به پروتکل های بهداشتی، تعداد افراد مشخصی را به موزه راه می دهیم.
وی همینطور درباره نمایش آثاری که ممکنست با ارزش های فرهنگی مغایرت داشته باشد، اظهار داشت: مجموعه های گسترده ای در اختیار بیشتر موزه های دنیا است که البته امکان نمایش همه آنها دست نمی دهند گاهی تعدادی از آنها پژوهش محورند و برخی آثار ممکنست در برنامه نمایش نباشند و این در دنیا هم رواج دارد. نکته مهم اهمیت آثار هنری در باارزش کردن موزه هاست. ما جلوتر از قوانین موجود در کشور نیستیم و اگر به ما اجازه ندهد نمی توانیم آنرا انجام دهیم؛ بدین سبب مجموعه آثاری که امکان نمایش ندارند، تنها چهار اثر مهم و بقیه پرینت هستند که با اهمیت ترین آنها کار رنوآر است و ما با کار گرافیکی که کردیم اطلاعتش را روی سایت قرار دادیم.




منبع:

1399/11/07
23:32:49
0.0 / ۵
1114
تگهای خبر: پرینت , جشن , چاپ , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,512
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 33,215