نمایشگاه عکس ناصر تقوایی در گالری نگاه

ه گفته‌ی مسئولین گالری نگاه، این نمایشگاه همزمان با نخستین سالگرد تاسیس این گالری و همچنین ۷۲ سالگی ناصر تقوایی با نمایش ۱۶ عکس از مناظر طبیعی ایران در ابعاد ۱۰×۱۰۰ و ۱۳۰×۸۰ سانتیمتر به صورت چاپ روی بوم برپا می‌شود. همچنین قرار است آثار این نمایشگاه در ۵ نسخه و با قیمت پایه‌ی ۵ میلیون تومان برای فروش عرضه شوند.
 
ناصر تقوایی متولد ۱۳۲۰ در آبادان است و کارگردانی فیلم‌ها و سریال‌های معروفی چون دایی جان ناپلئون، آرامش در حضور دیگران، ناخدا خورشید و کاغد بی‌خط را در کارنامه‌ دارد. او  که در حال حاضر بیشتر به تدریس فیلمنامه‌نویسی اشتغال دارد از گذشته به صورت آزاد عکاسی کرده است و همواره عکاسی را یکی از عوامل موثر در پیشرفت خود در دنیای سینما عنوان می‌کند. او درباره‌ی عکاسی معتقد است: «عکاسی سریع‌ترین هنری است که با واقعیت تماس می‌گیرد و شبیه‌ترین هنر به واقعیت است و زمانی به هنر تبدیل می‌شود که چیزی فراتر از واقعیت باشد.»
 
به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منتخبی از مجموعه "ابر و باد و مه و مه" در نمایشگاه نگاه در معرض دید عموم قرار گرفت. 
تقوایی درباره برپایی این نمایشگاه گفت: من آرشیو وسیعی از گذشته دارم. به محض این‌که یک موضوع و تم به من بدهید،‌ می‌توانم 120 الی 40 عکس مرتبط با آن موضوع در اختیار شما قرار دهم این عکس‌هایی را که می‌بینید با اراده قبلی گرفته نشده‌اند. این نمایشگاه‌،نمایشگاه ابر است. ابر در هیچ لحظه‌ای پایدار نیست. 
وی افزود: من 50 سال است عکاسی می‌کنم، شاید علاقه‌ای که من حتی نشناخته به شما دارم چیزی کمتر از علاقه شما به من نیست. این حس به جای این که آدم را کلاهبردار کند. متعهد می‌کند باید بهتر کار کرد تا پاسخ‌گو باشیم. 
حتی درجا زدن هم فایده ندارد هر آدمی منحنی رشد دارد و هر کسی جایی متوقف می‌شود ولی در کار هنر وقتی انتظارات پیش می‌آید نمی‌توان متوقف شد و‌ آدم برای این که بتواند کار بهتر انجام دهد، باید خودش نیز رشد کند. هر چیزی که نو نشود،‌ کهنه می‌شود، پس هر انسانی اگر خودش را نو نکند،‌ کهنه خواهد شد. 
 
تقوایی درباره این که چگونه به عکاسی روی آورده است، گفت: من از دوران مدرسه‌، عکاس دوستانم بودم. کار من در عکاسی از آنجا آغاز شد. این تمایل را از آن موقع داشتم ولی فکر نکردم روزی به عکاسی متمایل شوم، چه برسد به این که به نوعی حرفه‌ی من شود. کسی که تمایل دارد عکاس شود،‌ باید همیشه دوربین‌اش همراهش باشد. زیرا بعضی از صحنه‌ها هرگز تکرار نمی‌شوند. 
این هنرمند در ادامه گفت: وقتی شما عکس می‌گیرید،‌ فکرتان روی موضوعی خاص متمرکز است. ولی وقتی عکس را چاپ می‌کنید و با عمق بیشتری به آن نگاه می‌کنید. به موضوعات دیگری در آن عکس بر می‌خورید که کارتان را زیباتر می‌کند. 
تقوایی در بخشی از متنی که برای این نمایشگاه آماده کرده بود،‌ نوشت: از ادبیات گرفته تا سینما و عکاسی‌، هرچه را که در آثار من بینید یا بیابید،‌خوب یا بد،‌ مربوط می‌شود به اصرار اثر و ذات آن پدیده که درخاک گرم این سرزمین روییده است‌، نه در خیال فیلمساز یا عکاس یا نویسنده، من فقط واسطه‌ی این انتقال بوده‌ام. مثل یک عکاس مبتدی،‌ با یک دوربین بیطرف. 
 
نمایشگاه تا ۹ مردادماه ۹۲ هر روز از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۳ و ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ دایر است.
گالری نگاه، لواسان، بلوار اصلی، قبل از میدان، شماره‌ی ۸۷۲
تاریخ:  1392/07/15
نوشته شده توسط : مدیر  سایت
برخی از نظرات شما:
هنوز نظری داده نشده.
بازگشت
11 اردیبهشت 1403 سایت آتلیه دات کام ... مسئولیت مطالب درج شده در هر آتلیه به عهده مدیر آن آتلیه بوده و سایت آتلیه دات کام هیچ مسئولیتی در قابل آن ندارد.