گزارش آتلیه دات كام؛

جشنواره تجسمی جوانان در آخر راه

جشنواره تجسمی جوانان در آخر راه آتلیه دات كام: بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران امسال برای نخستین بار به صورت آنلاین انجام شد و شركت كننده ها، آثارشان را با شیوه های جدید و خلاقانه به استادان حاضر كارگاه ‎ها ارائه كردند.



خبرگزاری مهر- گروه هنر- آزاده فضلی: بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در حالی به ایستگاه پایانی خود رسیده است که امسال برای نخستین بار به لحاظ ساختاری در تهران و به صورت آنلاین اجرا شد. هرچند برگزاری این دوره از جشنواره تجسمی جوانان از قبل با هدف حضور هنرمندان شهرستانی در تهران برنامه ریزی شده بود اما این جشنواره نیز مثل همه جشنواره های دیگر، متأثر از شیوع بیماری کرونا، به صورت آنلاین اجرا شد.
در این دوره جشنواره، ۱۰۳۴ هنرمند جوان در ۱۰ رشته شرکت کردند و بیشترین تعداد شرکت کننده در رشته های نقاشی و عکاسی؛ ۲۳۴ هنرمند در رشته نقاشی و ۱۹۵ هنرمند در رشته عکاسی بود. ساعد مشکی استاد کارگاه گرافیک، محمدعلی بنی اسدی استاد کارگاه تصویرسازی، بیژن غنچه پور استاد کارگاه مجسمه سازی، جواد نوبهار استاد کارگاه طراحی، فرهاد سلیمانی استاد کارگاه عکاسی، بهمن عبدی استاد کارگاه کاریکاتور، احمد وکیلی استاد کارگاه نقاشی، امیر طهماسبی استاد کارگاه نگارگری و احمد نادعلیان استاد کارگاه هنر جدید در این دوره جشنواره بودند که همگی به صورت آنلاین بر کار شرکت کننده ها نظارت داشتند.
برگزاری آنلاین جشنواره ای که هر سال به صورت کارگاهی و با ارتباط مستقیم استادان و هنرجوها برگزار می شد، در نگاه اول سخت و ناممکن به نظر می رسید؛ چونکه در وهله اول ارتباط رو در روی استاد شاگردی که در کارگاه و کلاس رخ می دهد در این دوره جشنواره شاهد نبودیم و در وهله دوم، بحث اعتماد استاد به هنرجو است که یکی از معایب کلاس های آنلاین نیز بشمار می رود.
در گزارش پیش رو با برخی از اساتید این دوره جشنواره درباره معایب و مزایای برگزاری آنلاین جشنواره گفتگو کردیم.
وکیلی: برگزاری آنلاین بهتر از برگزار نشدن جشنواره تجسمی جوانان بود
احمد وکیلی هنرمند نقاش پیشکسوت که داور و استاد کارگاه نقاشی این دوره جشنواره تجسمی جوانان بود، درباره ضرورت برگزاری آنلاین این جشنواره به خبرنگار مهر اظهار داشت: به نظر من برگزاری جشنواره تجسمی جوانان به صورت آنلاین بهتر از برگزار نشدن آن بود و بعنوان داور و استاد کارگاه نقاشی، شاهد رقابت جدی شرکت کننده های جوان این جشنواره بودم و از این بابت خوشحالم که جشنواره برگزار شده است.

بنی اسدی: در این چند ماه مجبور شدیم راهکارهای جالبی برای آموزش پیدا کنیم
محمدعلی بنی اسدی استاد کارگاه تصویرسازی بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره سختی های برگزاری آنلاین جشنواره و بحث اعتمادسازی بین استاد و هنرجو، به خبرنگار مهر اظهار داشت: برگزاری آنلاین کارگاه های جشنواره تجسمی جوانان تجربه اول ما نیست و در واقع تجربه این چند ماه اخیر در دانشگاه است و در این چند ماه، به طرز عجیبی مجبور شدیم راهکارهای جالبی پیدا نماییم، برای مثال برای بحث اعتمادسازی از هنرجوها خواستیم فیلم هایی از شیوه های کار با ابزار و طراحی را برای ما ارسال نمایند. بنظر می رسد باتوجه به شرایط حاکم، کمی باید تلقی ها تغییر کند به این معنا که استاد حاوی میزانی اطلاعات است که وارد کلاس می کند و این روند برای استادانی که دروس نظری ارائه می کنند، در مقایسه با کار عملی آسان تر به نظر می آید.
بنی اسدی: یکی از مزایای برگزاری آنلاین جشنواره، استمرار کار هنرجویان است که این اتفاق در کارگاه حضوری نمی افتد و الان هنرجو در تمامی لحظات در خانه و محیط امن خودش حضور دارد و تمام وقتش را در اختیار دارد و زمان بیشتری را برای کارش می گذارد وی با اعلان اینکه هم اکنون شیوه تدریس در دانشگاه ها تغییر کرده است، اظهار نمود: این اتفاق وجود دارد که دانشجویان کنونی، چون با شیوه های مرسوم عادت کرده اند انتظار دارند استادان همه کاری برایشان انجام دهد در صورتیکه دوران تحصیل ما اینگونه نبود و استاد دائماً سر کلاس نبود و این دانشجو بود که خودش را بالا می کشید و اطلاعات را جمع می کرد. هم اکنون شیوه تدریس در دانشگاه ها به شکلی پیش رفته که استادان به صورت تمام وقت بالای سر هنرجوها هستند؛ این مساله از طرفی اتفاق خوبی است اما از جانب دیگر دانشجوها به باور غلطی می رسند که در نبود استاد نمی توانند کار کنند و دیگر خودشان تمرین نمی کنند.
بنی اسدی با اشاره به دوره های قبل جشنواره و مقایسه آنها با این دوره، اظهار داشت: چون سال های دورتری تجربه حضور در جشنواره تجسمی جوانان را داشتم، می دانم در جشنواره تبادل نظر بین استاد و هنرجوها اتفاق می افتد و هنرجوها نیز فرصت آشنایی با یکدیگر را نیز پیدا می کنند، هرچند استرس رقابت و مسابقه در ذهن هنرجوها وجود دارد ممکنست تبادل نظر جدی بین آنها را تحت شعاع قرار دهد اما این اتفاق می افتد. در جشنواره آنلاین، این امکان به استاد داده می شود که کار هنرجوها را ببیند و تا حدی با کار آنها آشنا شود ولی امکان رخ به رخ بودن با هنرجو و انتقال تجربه وجود ندارد. در جشنواره آنلاین، معتقدم که هنرجوها باید هر کدام به شیوه خود کار انجام دهند و با پیشنهادهای منِ استاد، به شیوه بهتری برسند که این اتفاق تا حدی رخ می دهد.
وی اشاره کرد: یکی از مزایای برگزاری آنلاین جشنواره، استمرار کار هنرجویان است که این اتفاق در کارگاه حضوری نمی افتد و الان هنرجو در تمامی لحظات در خانه و محیط امن خودش حضور دارد و تمام وقتش را در اختیار دارد و زمان بیشتری را برای کارش می گذارد.
این هنرمند پیشکسوت، راستی آزمایی را بعنوان نکته مهم بین استاد و هنرجو قلمداد کرد و اضافه کرد: ممکنست هنرجویی کار دیگری را بجای کار خودش به استاد نشان دهد اما اگر مبنا را بر اعتماد دو طرفه بگذاریم این مساله حل می شود ضمن اینکه در تمامی مدتی که کار هنرجوها را می دیدم از آنها خواستم که کارهای گذشته خودشان را نیز برای من بفرستند نه فقط برای راستی آزمایی صرف، بلکه با زمینه کاری هنرجوها آشنا شوم و بتوانم راهنمایی درستی برای ادامه مسیر به آنها دهم.
وی در پاسخ به اینکه آیا برگزاری آنلاین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در این شرایط ضرورتی داشت یا خیر، به مهر اظهار داشت: اتفاقاً این سوالی است که در دانشگاه نیز مطرح شد؛ در حقیقت چون این روند، اتفاق جدیدی در سطح جهانی است و تقریباً چاره قاطعی نیز برایش پیدا نشده است طبیعتاً در همه ارکان زندگی بشری، باید به آزمایش و خطا دست بزنیم. ما مردم ایران نیز از قدیم خیلی با برنامه ریزی دقیق همسو نبودیم که یکی از ضعف های ما بشمار می رود بنا بر این با هر اتفاقی غافلگیر می شویم! و چاره مناسبی برای یک مساله نداریم.

غنچه پور: برگزاری آنلاین جشنواره چالش های جدید و مسیری جذاب داشت
بیژن غنچه پور استاد کارگاه مجسمه سازی جشنواره تجسمی جوانان نیز درباره برگزاری آنلاین این جشنواره و معایب و محاسن آن به خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به این که اگر جشنواره تجسمی جوانان به صورت آنلاین برگزار نمی شد، احتمالاً مجوز برگزاری آن صادر نمی شد برگزار شدن مجازی بهتر از برگزار نشدن آن بود و تجربه ای جدید در این عرصه به شمار می آید. برگزاری مجازی جشنواره برای ما و همین طور هنرجوها چالش های جدیدی به همراه داشت و مسیر جذابی را پشت سر گذاشتیم.
وی همین طور درباره چگونگی نظارت بر کار شرکت کننده ها از این نظر که هنر مجسمه سازی ظرفیت های خاصی برای کار دارد، توضیح داد: از شرکت کننده ها خواستم که از امکاناتی که در خانه یا کارگاه شخصی دارند استفاده کنند در نتیجه کارها متناسب با آن فضا و امکانات محدود، طراحی شدند و انتخاب های ما نیز به همین دلیل بود. موضوع و متریال برای شرکت کننده ها آزاد بود اما خودبه خود کارها به سمت متریالی رفت که امکان کار در خانه یا کارگاه شخصی را داشته باشد. وقتی خلاقیت در کار شکل گرفت، استفاده از متریال سبک مثل پارچه و نمد، وارد کارها شد که از زاویه ای، تنوعی خوبی بشمار می رود.

صادق زاده: هدف جشنواره تجسمی جوانان، برگزاری آن است
رضوان صادق زاده دبیر بیست و هفتمین جشنواره تجسمی جوانان ایران درباره ضرورت برگزاری این جشنواره در شرایطی متفاوت و به صورت آنلاین به خبرنگار مهر اظهار داشت: در جلساتی که با شورای سیاست گذاری جشنواره داشتیم که نظرات موافق و مخالفی هم وجود داشت اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که وقفه ای در زنجیره به هم پیوسته جشنواره تجسمی جوانان نیفتد و بیست و هفتمین دوره نیز برپا شود. نکته بعدی اینکه وقتی دنیا در حال انجام کارهای روتین شان به صورت آنلاین هستند، چرا ما نباید بتوانیم جشنواره را به صورت آنلاین برگزار نماییم.
صادق زاده: هدف اصلی جشنواره جوانان، دورهم جمع شدن استعدادهای جوان از سراسر کشور کنار هم است که در این دوره جشنواره، چنین هدفی را نتوانستیم اجرایی نماییم اما برگزاری آنلاین نیز توانست تا حدودی این هدف را محقق کند وی اشاره کرد: در بدبینانه ترین حالت، ممکن بود که در نهایت، شرکت کننده ها کار پایانی شان را برای ما ارسال می کردند تا داوری نهایی صورت گیرد اما این طور نشد.
صادق زاده، محاسن این دوره جشنواره را بیشتر از معایب آن دانست و اظهار داشت: جشنواره تجسمی جوانان از آن دست جشنواره هایی است که هدفش، برگزاری آن است به این معنا که وقتی جوانان از همه استانها در یکجا جمع می شوند، با هم بودن و تعامل شان با هم، هدف جشنواره است و برخورد نزدیک جوانان با اساتید، دیگر هدف جشنواره بشمار می رود و در ذیل آن، هدف مهم کشف استعداد قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در واقع هدف اصلی جشنواره جوانان، دورهم جمع شدن استعدادهای جوان از سراسر کشور کنار هم است که در این دوره جشنواره، چنین هدفی را نتوانستیم اجرایی نماییم اما برگزاری آنلاین نیز توانست تا حدودی این هدف را محقق کند.
به گزارش آتلیه دات کام به نقل از مهر، روز گذشته نیز داوران رشته های مختلف جشنواره تجسمی جوانان متشکل از علی باقری و بیژن صیفوری در رشته گرافیک، پژمان رحیمی زاده و مانلی منوچهری در رشته تصویرسازی، نگار نادری پور و هادی عرب نرمی در رشته مجسمه، علی شیرازی و غلامحسین امیرخانی در رشته خوشنویسی، احمد مرشدلو و جواد نوبهار در رشته طراحی، بابک برزویه و افشین شاهرودی در رشته عکاسی، کامبیز درم بخش و جواد علیزاده در کاریکاتور، شهریار احمدی و محمد خلیلی در نقاشی، اردشیر مجرد تاکستانی و لیلا عباسی در نگارگری و بهنام کامرانی و امیر راد در رشته هنرهای جدید، آثار شرکت کننده ها را مورد داوری قرار دادند.


منبع:

1399/06/28
19:55:34
5.0 / ۵
1958
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , تصویر , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,067
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 33,895