در تقدیر از تذهیب ایرانی عنوان شد

تمدنی را سراغ نداریم كه با طلا، كتاب را آرایش كنند

تمدنی را سراغ نداریم كه با طلا، كتاب را آرایش كنند آتلیه دات كام: دبیر كمسیون ملی یونسكو ایران در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه مجازی تذهیب ایرانی، با اعلان اینكه «هنر تذهیب موجب افتخار ماست و باید این هنر را به دنیا نشان بدهیم»، اظهار نمود: به هنرمندان تذهیب، بدهی داریم: احساس می كنم تذهیب كاران ورق را عاشقانه به آغوش می كشند و آنرا زرباران می كنند.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ایران، مراسم افتتاح نمایشگاه مجازی تذهیب ایرانی به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، شامگاه شنبه (۲۲ شهریورماه) با اجرای عبدالمهدی مستکین در صفحه اینستاگرام این کمیسیون انجام شد.
در ابتدای این برنامه سرور بخشی، رئیس موسسه فرهنگی اکو در سخنانی عنوان کرد: در هر ذره از خاک و آب این سرزمینِ سربلندان و سرافرازان، هنر موج می زند. سرمایه این قلمرو هنر است که گذشتگان و امروزی ها را محو خودش کرده است. هرچند گنج این سرزمین را بارها غارت و چپاول کرده اند، ولی این هنر عالی مانند کوه های سر به فلک کشیده همچنان پابرجا و ماناست. از میان هنرهایی که در این خطه گوهربار از زمان ظهور از دوران ساسانیان تابحال مایه تفاخر بوده است می شود از هنر تذهیب یاد کرد.
او افزود: هنرمندان ما در هر گوشه از عالم اهتمام بر این داشته اند که هنرشان پویا باشد به همین جهت برای جذب توجه مخاطبان و ماندگاری بیشتر آثار دست به تذهیب زده اند. در صورتیکه توده ای از مردم به دنبال زراندوزی بوده اند این هنرمندان با ظرافت، کالای والای خودرا با زر می آراستند؛ یعنی هنرمند حاضر است بهترین دارایی خودرا در راه ادامه فرهنگ و هنر سرزمین قربانی کند. هنر تذهیب از هنرهای ظریف و مورد توجه است. امروز در خیلی از کشورهای منطقه این هنر مانند زمان های گذشته با فراز و فرود هم راه است ولی هنرمندان ساعی اهتمام بر این دارند که چراغ آن خاموش نشود.
او اضافه کرد: موسسه اکو با همراهی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، نخستین نمایشگاه مجازی را با ارائه ۲۷ اثر نفیس برگزار می نماید. امیدوارم این امر آغاز اقدامات دیگر در زمینه معرفی هنرهای دیگر باشد. از اساتید برجسته که دراین زمینه ما را همراهی کردند، مجموعه یونسکو و دبیرکل محترم آن تشکر می کنم و مطمئنم این تلاش ها شمع این هنر را فروزان نگاه می دارد. دست به دعا دارم که هنر همیشه آباد باشد. ما تابحال چند مراسم خوب دیگر را با همراهی یونسکو برگزار کردیم و حالا در دوران کرونا که متاسفانه برگزاری تجمع ممنوعست کارهایمان به عرصه مجازی کشیده شده است؛ از نخستین همکاری پر بار ما می توانم به برگزاری سلسله نمایشگاه های مجازی اشاره کنم.
در ادامه حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکوـ ایران اظهار نمود: موسسه فرهنگی اکو، سرزمین تاجیکستان و منطقه نوروز را برای ما یادآوری می کند. تاجیکستان کشور بسیار دوست داشتنی است و مردمان گرمی دارد. هرکسی یک دفعه به این کشور سفر کند، عاشق آن و مردمانش می شود. هیچ گاه فراموش نمی کنم که وقتی به دانشگاهی در خجند رفتم از دانشجویان آن جا پرسیدم چند نفر دیوان حافظ را از بر هستند؟ دو سوم دانشجویان حاضر در آنجا گفتند که آنرا حفظ هستند. پیوند ملت ایران و تاجیکستان ناگسستنی است و نمی توان مردم این دو کشور را از هم جدا کرد. یادم است در نمایشگاه خوشنویسی که در تاجیکستان داشتیم، دیدم که خردسالان، نوجوانان و جوانان شعرهای رودکی را به زیبایی می خوانند بطوریکه حس می کردیم تاجیکستان کشور شعر و ادبیات است.
او اظهار داشت: تذهیب کاران واقعا به گردن مردم و این کشور حق بزرگی دارند. کلمه تذهیب عربی است و شاید به ذهن ها نیاورد که تذهیب کاران زرنگار هستند. طلا یکی از فلزهای گران بها و عالی ترین دارایی مردم یک سرزمین است. طلا نماد دارایی برای ما و ملت تاجیکستان است و واقعا موجب افتخار است که مردم ارزشمندترین دارایی خودرا پای کتاب ریختند. تذهیب، هنر کتاب آرایی از عهد ساسانی تا به امروز است. مردم این سرزمین با طلا، کتاب، شعر و کلام الهی را زرباران کردند. فکر می کنم هنر تذهیب یک نماد و سمبل است؛ سمبل فرهیختگی این مردم.
ایوبی توضیح داد: در هیچ تمدنی سراغ ندارم که مردم با طلا، کتاب را آرایش کنند. واقعا هنر تذهیب موجب افتخار ماست و باید این هنر را روی دست بگیریم و به دنیا نشان بدهیم. آرزوی من این است که مردم این کشور، آن هایی که ثروتی دارند، دولتمردان و... بدانند که اگر آثار این هنرمندان را خریداری و به در و دیوار خود نصب کنند، به آن نوجوان و جوانی که به آن اثر نگاه می کند، هویت را آموزش می دهند. هنر تذهیب، هنر بزرگی است ضمن اینکه می بینیم هنرمندان این رشته چقدر زحمت می کشند، آنها ساعت ها ذره ذره بر جان کاغذ، زیبایی خلق می کنند. من احساس می کنم به هنرمندان تذهیب، بدهی داریم، احساس می کنم تذهیب کاران ورق را عاشقانه به آغوش می کشند و آنرا زرباران می کنند.
او در آخر صحبت هایش اظهار داشت: ما نباید در برابر کرونا تسلیم شویم، کرونا جسم ما را فراگرفته اما روح ما را هم آزار می دهد چون حدودا همه محافل و انجمن ها تعطیل شده اند. خوشحالم که در کمیسیون ملی یونسکو تسلیم نشدیم و از همان آغاز کرونا برنامه هایی داشتیم و این برنامه ها را ادامه می دهیم.
سپس محمد نباتی، استاد تذهیب و نگارگری بیان کرد: تذهیب کاران هر قطعه ای که زراندود می کنند، با آن زندگی و به صورتی تذهیب نفس می کنند. وقتی آثاری را می بینم که انسان ها در عصر حاضر با این همه امکانات نمی توانند مانند آنرا خلق کنند به این فکر می کنم که این آثار در آن زمان چگونه خلق شده اند. برای هنر تذهیب باید انرژی مضاعف و معنوی داشته باشی؛ البته همراه با تذهیب نفس می توان آثار بی بدیل خلق کرد. خط و تذهیب همیشه در طول تاریخ همسو بوده اند، بطوریکه نخستین کتابی که تذهیب شد علاوه بر داشتن نظم هندسی با خط خوش همراه شد.
او افزود: هر کدام از تذهیب ها، ایده های خاص دارند و این باارزش است. در طول تاریخ قطعاتی که با خط همراه بودند، بیشتر جلب توجه کردند. این باارزش است که اهتمام نماییم هنری که موجب افتخار ایرانی است برای نسل های آینده باقی بماند. امتیاز جوانان نسل حاضر این است که به کتب و منابع زیادی دسترسی دارند بدین سبب امیدوارم در آینده شاهد تکاپوی بیشتر در بین جوانان باشیم. البته من چشم اندازی وسیع در این هنر می بینم چون تعداد علاقه مندان این هنر کم نیستند و این جای خوشی دارد.



1399/06/24
13:43:04
5.0 / ۵
1893
تگهای خبر: آموزش , زیبایی , سفر , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,908
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 32,007