نحوه جلوگیری از تار شدن عکاسی از کودکان

نحوه جلوگیری از تار شدن عکاسی از کودکان آتلیه دات کام: یکی از شایع ترین سوالاتی که من دیده ام: «کمک! تمام عکس های بچه من تار می شود! من چه کاری را اشتباه انجام می دهم؟!» اگر شما هم همین مشکل را دارید، من پنج نکته به شما خواهم گفت که می توانید انجام دهید تا به شما کمک کنند از گرفتن عکس های تار از بچه ها جلوگیری کنید.


۱- مراقب دیافراگم خود باشید
 
 
وقتی بحث عکاسی از کودکان و تجربه تار یا مات شدن عکس ها مطرح می شود، بسیاری از مسائل را می توانید با بستن دیافراگم (انتخاب ضریب اف یا f-stop بزرگ تر) یا باز کردن دیافراگم (انتخاب ضریب اف یا f-stop کوچک تر) مشکل خودحل کنید. به عبارت دیگر، اگر در عکاسی نسبتا تازه کار هستید، دانستن این که کدام مسیر را باید بروید، می تواند سخت باشد.
 
 
اگر در حال حاضر با یک دیافراگم بزرگ یا باز (مانند f/1.4 یا f/1.8) عکس می گیرید و تنها بخشی از صورت فرزندتان در فوکوس است، یا تنها یکی از چند کودک در تصویر در فوکوس است، می توانید کم کردن اندازه دیافراگم خود یا بستن آن را امتحان کنید (به عبارت دیگر، عدد را بزرگتر کنید مانند f/4 یا f/5.6).
 
اگر در حال حاضر با دیافراگم f/5.6 یا بسته تر (مانند f/8 یا f/11) کار می کنید و متوجه میزان زیاد لرزش دوربین یا ماتی حرکت می شوید، اگر می توانید باز کردن دیافراگم خود را امتحان کنید (عدد را کوچکتر کنید مانند f/4 یا f/2.8). این کار اجازه ورود نور بیشتری را می دهد، که می تواند به ایجاد تعادل بهتر بین دیافراگم و سرعت شاتر کمک کند.
 
۲- از مُد اولویت شاتر استفاده کنید
 
اگر از یکی از مُدهای عکاسی دوربین خود استفاده می کنید و از کودکانی عکس می گیرید که در حال حرکت هستند، می توانید عکاسی در مُد اولویت شاتر (Tv یا S) را امتحان کرده و سرعت شاتر خود را بر روی ۱/۵۰۰ ثانیه یا حتی بیشتر تنظیم کنید. با استفاده از مُد اولویت شاتر، شما سرعت شاتر خود را تنظیم می کنید، و دوربین تنظیمات دیگر را برای برقراری تعادل با سرعت شاتری که شما انتخاب کرده اید، انتخاب خواهد کرد.
 
به خاطر داشته باشید که در مُد اولویت شاتر هنوز هم می توانید ایزو را انتخاب کنید. شما قطعا می خواهید نوردهی خود را ببینید، بنابراین مطمئن شوید که ایزو را تنظیم کنید (یا آن را بر روی حالت خودکار قرار دهید). اغلب، قرار دادن ایزو بر روی ۱۰۰ در مُد اولویت شاتر با یک سرعت شاتر سریع می تواند به تصاویر بسیار تاریک، یا حتی سیاه منجر شود.
 
لنزک: قرار دادن دوربین بر روی مُد نوردهی اولویت با شاتر به همراه تنظیم ایزو بر روی خودکار (auto) می تواند گزینه خوبی برای عکاسی از سوژه های دارای حرکت یا سریع باشد. فقط باید مراقب باشید تا سرعت شاتر را زیادی سریع انتخاب نکنید، این می تواند منجر به افزایش بیش از حد ایزو و ایجاد نویز در عکس های شما شود. البته این را نیز بار ها گفته ایم، که کمی نویز قابل حذف در مرحله ویرایش، بهتر از عکس های تاریک بلا استفاده است.
 
۳- از حالت عکاسی متوالی به صورت انتخابی استفاده کنید
 
 
در دنیای عکاسی، این روش رگباری که شما یک سری تصویر را با استفاده از حالت عکاسی متوالی (burst mode) بگیرید و امیدوار باشید که یکی از آنها خوب از آب دربیاید، اخیرا توجه منفی زیادی دریافت کرده است. بدیهی است که ما نباید از حالت عکاسی پشت سر هم در کل هر جلسه عکاسی استفاده کنیم، اما مواردی وجود دارد که در عکاسی از کودکان به کار می آید.
 
یک روز، ما دخترهایمان را به پارک بردیم. آنها برگ های پاییزی را به هوا پرتاب می کردند و اجازه می دادند که آنها روی سرشان بریزند. در این مورد، من تصمیم گرفتم از حالت عکاسی متوالی استفاده کنم چون به من اجازه می داد تا رویدادی را ثبت کنم که در آن یک عمل/حرکت مانند حالات آنها به سرعت تغییر می کرد.
 
من گاهی اوقات از حالت عکاسی متوالی در یک سری کوتاه از تصاویر برای ثبت بچه ها در حال چرخیدن، دویدن، یا هر موقع که خیلی سریع در یک مدت زمان محدود حرکت می کنند، استفاده می کنم. ایده بدی نیست که ثبت همان وقایع را بدون استفاده از حالت عکاسی متوالی نیز امتحان کنید. اما من وقتی بدانم فرصت ثبت یک رویداد خاص محدود است (مثلا کودکی که در بازی فوتبال برای هدف تلاش می کند)، تصمیم می گیرم از حالت عکاسی پشت سر هم به نفع خودم استفاده کنم.
 
۴- از فوکوس خودکار نترسید
 
 
جایی در طول راه، یک شایعه آغاز شد که شما یک عکاس «واقعی» نیستید مگر این که همیشه در مُد تمام دستی عکاسی کنید. من نمی دانم این شایعه خاص چگونه شروع شد یا چرا چنین جایی در دنیای عکاسی پیدا کرده، اما کاملا نادرست است.
 
اگر سعی دارید از کودکان واقعا فعال عکس بگیرید، لطفا از استفاده از فوکوس خودکار (autofocus) نترسید! استفاده از آن زندگی را بسیار آسان تر می کند! اگر در حال حاضر از فوکوس خودکار استفاده می کنید اما هنوز هم با مشکل مواجه می شوید، دو چیز دیگر هست که می توانید تنظیم کنید. اول از همه، این تجربه من بوده است که انتخاب یک نقطه فوکوس برای دوربینم (مُد اتوفوکوس تک نقطه ای)، به مراتب بیشتر از این که به دوربین اجازه دهید خودش به طور خودکار آن را انتخاب کند، به گرفتن تصاویر فوکوس شده منجر می شود. اگر می توانید انتخاب یک نقطه (با نقطه مرکزی شروع کنید اگر مطمئن نیستید از کجا باید شروع کنید) برای دوربین خود را امتحان کنید، و ببینید فوکوس بهتر می شود یا نه.
 
مُدهای فوکوس
 
گزینه دیگر در مورد فوکوس خودکار، تغییر مُد فوکوس خودکار است. اگر می خواهید از یک کودک در حال حرکت عکس بگیرید، و مُد فوکوس خودکار شما در حال حاضر بر روی تک شات (کانن) یا SF-S (نیکون) تنظیم شده است، تغییر به مُد فوکوس خودکار پیوسته – Al Servo (کانن) یا AF-C (نیکون) – را امتحان کنید. مُد تک شات برای فوکوس بر روی اشیاء یا سوژه هایی که تا حد زیادی بی حرکت هستند طراحی شده است، و در نتیجه بهترین انتخاب برای عکاسی از کودکان به سرعت در حال حرکت نیست.
 
هنگامی که به Al Servo تغییر حالت می دهید، دارید فوکوس خودکار پیوسته را انتخاب می کنید. در مُد فوکوس خودکار پیوسته، شما می توانید دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و اجازه دهید دوربین فوکوس کند، اما دوربین به پیگیری آن سوژه ادامه داده و فوکوس را مجددا ترکیب بندی خواهد کرد (حتی وقتی که سوژه حرکت می کند) تا زمانی که شما دکمه شاتر را تا آخر فشار دهید.

برخی از مدل های دوربین همچنین یک تنظیمات ترکیبی به نام Al Focus (AF-A برای نیکون) دارند، که برای نوسان بین سوژه ای که در ابتدا ساکن است اما پس از آن شروع به حرکت می کند، طراحی شده است. من از عکس هایی که در مُد Al Focus گرفته ام، کمتر از بقیه مُدها راضی بوده ام. اما هر مدل دوربین کمی متفاوت عمل می کند، بنابراین قطعا ارزشش را دارد که مُد فوکوس خودکار ترکیبی را امتحان کنید، اگر دوربین شما این گزینه را دارد.
 
۵- از یک فلاش استفاده کنید (کم)
 
 
هرچند من ترجیح می دهم در صورت امکان بدون فلاش عکس بگیرم، اما قطعا مواردی وجود دارد که در آن استفاده از یک فلاش می تواند به ثابت کردن حرکت کمک کرده، و به شما کمک کند از گرفتن تصاویر تار جلوگیری کنید. وقتی بحث استفاده از فلاش به میان می آید، بهترین توصیه من استفاده از آن به میزان کم است. آن را با نور موجود/محیط متعادل کنید (تنها از قدرت فلاشی استفاده کنید که مطلقا نیاز دارید)، و نور فلاش را هر زمان که ممکن است پخش یا بازتاب کنید تا تصویری ایجاد کنید که حرفه ای به نظر برسد نه مانند یک عکس فوری.
 
 
نویسنده: مردیث کلارک (Meredith Clark)

 

1395/12/02
14:08:01
5.0 / ۵
4130
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,591
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 31,373