تاثیر عکاسی بر تغییر نگرش افراد

تاثیر عکاسی بر تغییر نگرش افراد آتلیه دات کام: بسیاری از افراد عکاسی را به چشم یک سرگرمی می‌بینند، ابزاری که خلاقیت آنها را به نمایش می گذارد. اما عکاسی فراتر از این می باشد. در این مطلب تأثیرات مثبت عکاسی بر ذهنیت افراد و سودمندی آن ها در مسیر رشد شخصی‌شان را بررسی می کنیم.


۱. خودآگاهی شما را افزایش می‌دهد

عکاسی به شما یاد می‌دهد که سوژه‌ای را در فاصله‌ا‌ی دور مشاهده کنید و در لحظه عکس خوبی از آن ثبت کنید. این تمرین شما را تشویق می‌کند که به‌طور منظم از حواس خود استفاده کنید و به این ترتیب توجه شما را افزایش می‌دهد.
 
نتیجه‌ی افزایش خودآگاهی در زندگی روزمره، بهبود ارتباط شما با خودتان و دیگران است. زیرا با شناخت بهتر خودتان، ارتباط محکم‌تری بین افکار، احساسات و نیازهایتان برقرار می‌کنید.
 

۲ . چشم شما را به دیدن زیبایی‌ها باز می‌کند

اگر بخواهید آثار برخی از عکاسان مشهور جهان را بررسی کنید، خواهید دید که آنها تمایل به برجسته کردن مناظر و سوژه‌هایی دارند که معمولا زیبایی و گیرایی چندانی ندارند و حتی گاهی کاملا نچسب و نازیبا به‌نظر می‌رسند. با این حال این عکاسان می‌توانند این صحنه‌های غیر جذاب را به اثری هنری تبدیل کنند. نتیجه اینکه با داشتن ذهنیت درست، حتی سوژه‌های عادی هم می‌توانند زیبا و مفهومی باشند.
 
گرفتن یک عکس خوب تنها منوط به داشتن تجهیزات مناسب برای عکاسی نیست –اگرچه عامل مهمی است- باید چشمی داشته باشید که هر نوع زیبایی را ببیند. عکاسی به شما می‌آموزد که همه جا در جست‌وجوی زیبایی باشید. حتی در معمولی‌ترین و بی‌فروغ‌ترین سوژه‌ها. زمانی که شما این اصل را یاد بگیرید، در تمام جنبه‌های زندگی‌تان اعمالش خواهید کرد. پس از آن خواهید دید که برای تمام چیزهایی که در زندگی مطلوب‌تان بوده شکرگزار می‌شوید و در دلِ وضعیت‌های ناامیدکننده و منفی به‌دنبال نکات مثبت و خوب خواهید گشت.
 

۳. انعطاف پذیری شما را افزایش می‌دهد

عکاسان معمولا نمی‌توانند با اولین تلاش، عکس موردنظرشان را ثبت کنند. آنها بارها (گاهی حتی صدها بار) تلاش می‌کنند تا عکس مطلوب‌شان را بگیرند. حتی اگر عکاس حرفه‌ای هم باشید برای رسیدن به عکس خوب آزمون و خطاهای بسیاری خواهید کرد.
 
ثبت عکس مناسب علاوه بر سختی‌هایی که با خود به همراه می‌آورد، با گشترش دانشِ عکاسی‌تان، شما را به مکان‌های مختلفی می‌کشاند و شرایط مختلف عکس‌برداری را به شما نشان می‌دهد. توانایی غلبه بر مشکلات و موانع مختلفی که در این شرایط پیش‌ِ روی شما قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری شما را تقویت می‌کند و زمانی که این ذهنیت را به تمام شرایط روزمره تعمیم بدهید انطباق‌پذیری و درایت شما در مواجهه با چالش‌هایی که زندگی سر راه‌تان قرار می‌دهد بیشتر می‌شود.
 
هنر عکاسی همچنین مجالی برای بروز احساسات شماست که در نتیجه‌ی آن، استرس روزانه‌تان کاهش می‌یابد و برای نحوه‌ی پاسخ‌گویی به دشواری‌های زندگی دید بهتری پیدا می‌کنید.
 

۴. تمرکزتان را افزایش می‌دهد

احتمالا این جمله‌ی معروف از بیل کین را شنیده‌اید که : دیروز گذشت، فردا هنوز نیامده، اما امروز یک هدیه است.
 
این جمله به ما یادآوری می‌کند که چطور هر روز، فرصتی برای شروع دوباره در اختیارمان قرار می‌گیرد. بنابراین نه باید غرق در گذشته بود و نه نگران آینده؛ بلکه تنها باید برای بهره بردن هرچه بیشتر از روزی که در اختیار داریم تمرکز کنیم.
 
جمع بودن تمام حواس و تمرکز یکی از کلیدهای خوشبختی است. به این ترتیب انرژی‌تان هدر نمی‌رود و صرف کارهای مهمی می‌شود که باید در زمان حال به آنها بپردازید. در نتیجه بهره‌وری شما بیشتر می‌شود و آرامش ذهنی بیشتری هم خواهید داشت.
 
برای عکاسی باید کاملا حواس‌جمع باشید. با عکاسی یاد می‌گیرید که همه جا به دنبال فرصت‌های عکس‌برداری بگردید. عکاسی شما را وادار می‌کند که نسبت به محیط اطراف‌تان هوشیارتر باشید و در لحظه زندگی کنید و هیچ زمانی هم برای نگرانی درباره‌ی گذشته یا آینده برایتان باقی نمی‌گذارد.
 

۵. مثبت‌نگر می‌شوید

تمام مزایایی که در بالا برشمردیم در یک جمله خلاصه می‌شود: عکاسی شما را مثبت‌اندیش می‌کند.
 
عکاسی چشمان شما را به روی وسعت جهان باز می‌کند و به شما می‌گوید که خودتان را به افکار و کنش‌های منفیِ در حال وقوع محدود کنید. عکاسی به شما اجازه می‌دهد که زیبایی‌ها را به شیوه‌های مختلفی ببینید و تجربه کنید. مسلّما این تجربه بسیار رضایتمندانه‌تر و نشاط‌آفرین‌تر از این است که دائما بخواهید بر زشتی‌ها و بدی‌ها تمرکز کنید.
 
بعد از پی بردن به بزرگی جهان، در تکاپویتان برای زندگی امیدوارتر می‌شوید و به این باور قلبی می‌رسید که هرچقدر هم اتفاقات بد و ناخوشایندی رخ بدهند شما همیشه می‌توانید از جایتان بلند شوید و طرحی نو دراندازید!
1398/12/20
17:52:36
5.0 / ۵
2838
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,683
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 33,127