یک روانشناس خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد

یک روانشناس خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد آتلیه دات کام: علم روانشناسی یکی از حساس‌ترین شاخه‌های علم پزشکی بوده و اگر افراد در انتخاب روانشناس خوب کوتاهی کنند، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری ببینند.


مقدمه

علم روانشناسی یکی از حساس‌ترین شاخه‌های علم پزشکی بوده و اگر افراد در انتخاب روانشناس خوب کوتاهی کنند، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری ببینند. دلیل حساسیت علم روانشناسی نیز تاثیر مستقیم روانکاوی در ذهن و رفتار فرد می‌باشد. معمولا، روانشناسان با تحلیل و بررسی ناخودآگاه انسان اقدام به رفتارشناسی کرده و با پاکسازی افکار غیرمنطقی و مخرب ذهن، سعی در بهبود شرایط روحی بیماران دارند. درمان اختلالات روحی و افسردگی اول از همه به تلاش خود بیمار داشته و روانشناس تنها مانند یک راهنما و معلم دلسوز با ارائه راهکارهای درمانی به آن‌ها کمک می‌کنند. ناگفته نماند که تجربه و مهارت یک روانشناس مهمترین بخش درمانی بوده و قبل از مراجعه باید از توانایی و مهارت آن‌ها مطلع شد. بنابراین یک روانشناس خبره باید دارای فاکتورهایی باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌های یک روانشناس خوب

تفاوت‌های فراوانی بین یک دکتر روانشناس خوب و بد وجود دارد که دانستن آن شما را در انتخاب بهترین پزشک کمک می‌کند.

رعایت شخصیت و حفظ منزلت بیمار

بسیاری از افراد از ترس آنکه قضاوت شوند و مورد تمسخر پزشکان قرار گیرند از مراجعه به آن‌ها خودداری می‌کنند. البته خیلی از آن‌ها حق دارند چراکه برخی پزشکان با رفتار ناپسند خود باعث آزردگی بیماران شده و همین امر روحیه آن‌ها خدشه دار می‌کند. به طور مثال، پزشکان با شنیدن مشکلات بیمار (مادری که به دلیل مساعد نبودن شرایط روحی اقدام به کتک زدن فرزند خود می‌کند) آن‌ها را قضاوت کرده و مورد شماتت قرار می‌دهند. پزشک خوب همواره باید با در نظر گرفتن شان بیمار او را کمک کند، نه اینکه باعث تشدید مشکل روحی او شود.

روانشناس خوب باید رازدار باشد

رازداری یکی از مهمترین اصل‌های پزشکی است. تمامی مراجع دینی و قضایی همواره به رازداری پزشکان تاکید کرده تا بیماران با خیالی آسوده مشکلات خود را با آن‌ها درمیان بگذارند. متاسفانه با گسترش اینترنت و همه‌گیر شدن فضای مجازی برخی پزشکان برای درآمدزایی، اطلاعات سری بیماران خود را به کانال‌های پربازدید می‌فروشند. اطلاعاتی که ممکن است با آبروی بیماران بازی کرده و آن‌ها را دچار آسیب‌های شدید روحی کند.

تلاش برای بهبودی بیمار بجای صمیمی شدن با او

یک دکتر روانشناس خوب نباید با بیمار خود صمیمی شود چراکه ممکن است فرایند درمان به صورت جدی دنبال نشود. بسیاری از افراد بر این باورند که صمیمیت باعث پیشرفت کار و بهبود فرایند درمان می‌شود. اما در علم روانشناسی این مسئله کاملا به گونه‌ی دیگری است و روانشناس باید با جدیت مشکلات بیمار را کشف و به درمان آن بپردازد. صمیمی شدن گاهی باعث می‌شود تا از شرایط کار و درمان فاصله گرفت و پزشک نتواند با جدیت به کار خود ادامه دهد.

تحلیل شواهد و عمل کردن بر مبنای آن

اگر در لابلای شلوغی شهر در جستجوی یک رواشناس خوب در تهران هستید، بهتر است به دنبال پزشکانی باشید که پرونده‌های کمی در طول ماه می‌پذیرند. این امر باعث می‌شود تا آن‌ها شواهد حاکی از رفتار شما را به خوبی بررسی و سپس تحلیل کنند. بررسی دقیق نیاز به زمان دارد و همین امر ایجاب می‌کند تا روانشناسان بیماران کمتری را در طول ماه ویزیت کنند تا بتوانند به خوبی روی پرونده‌ها تمرکز داشته باشند. البته این مسئله هزینه‌های بسیار زیادی را برای بیمار به همراه خواهد داشت، اما موثر است. تصور کنید که یک روانشناس در طول ماه 200 نفر را ویزیت کند. آیا با این شرایط وقت می‌کند رفتار آن‌ها یک به یک تحلیل کند؟

درک بیمار و همزادپنداری با او

یکی از مهمترین فاکتورهایی که یک روانشناس خوب باید داشته باشد، توانایی همزادپنداری او با بیمار است. همزادپنداری به این معنا است که پزشک باید با درک شرایط روحی بیمار و اتفاقاتی که در گذشته برای او رخ داده خود را شریک بداند. این امر باعث می‌شود تا بیمار با انرژی مثبتی که از روانشناس می‌گیرید، با بهره‌گیری از رهنمودهای او برای درمان خود تلاش کند. همانطور که گفتیم تلاش بیماران برای بهبودی بسیار مهم است چراکه پزشکان فرشته نیستند و قابلیت معجزه کردن ندارند. این خود شما هستید که با پذیرفتن راهکارهای او اقدام به بهبود خود می‌کنید.

کمک به افزایش اسقلال فکری بیمار

به طور طبیعی، افرادی که برای حل مشکلات روحی خود به روانشاس مراجعه می‌کنند، استقلال فکری ندارند. چراکه اگر به تنهایی قادر به حل مشکلات خود داشتند هرگز نزد پزشک نرفته و از شخص ثالث درخواست کمک نمی‌کردند. بنابراین یک روانشناس باتجربه با تحسین‌ها و تشویق‌های خود سعی در افزایش استقلال فکری بیماران داشته و با ارائه رهنمودهای خود، اعتماد بنفس آن‌ها را بالا می‌برند.

بهره‌مندی از سوابق بیماران قبلی برای بهبود افراد جدید

معمولا روانشناسان به دلیل رویارویی با بیماران متعدد با افرادی مواجه می‌شوند که شرایط مشابهی با مراجعین قبلی دارند. به طور مثال، فردی به دلیل مرگ همسر خود دچار افسردگی شدید شده که این امر ممکن است برای بسیاری از افراد نیز رخ داده باشد. پزشک معالج با بهره‌گیری از روش‌های درمانی بیمار قبلی و با درنظر گرفتن اشتراکات موجود، سعی در درمان بیمار جدید می‌کند. البته روانشناس مربوطه باید با خودداری از فاش شدن هویت بیمار قبلی رعایت منزلت او اینکار را انجام دهد. همانطور که گفتیم رازداری مهمترین فاکتور یک روانشناس خوب می‌باشد.

افزایش یادگیری بیمار

روانشناسان باید بکوشند تا علاوه بر درمان بیمار، به آن‌ها مطالبی برای بهتر زندگی کردن بیاموزند. هنگامی که پزشک مربوطه از گذشته و اتفاقاتی که برای بیمار افتاده، آگاه شود، باید او را از انجام مجدد اشتباهات گذشته بازدارد. او می‌تواند با آموزش و ارائه راهکارهای مناسب، بیمار را از اشتباهاتی که درگذشته مرتکب شده، آگاه کند.

سخن پایانی

با پیشرفت علم روانشناسی و بروز شدن متدهای درمانی، بیماران توانسته‌اند با مراجعه خود به مراکز مشاوره و روانکاوی نتایج مثبتی کسب کنند. ما در این مطلب سعی کردیم تا ویژگی‌های یک روانشناس خوب را بررسی کنیم و آن‌ها را در اختیار شما بگذاریم. به دلیل تعدد پزشکان یافتن بهترین روانشناس در تهران و سایر شهرها کار سختی بوده و افراد برای نتیجه‌گیری بهتر باید نهایت وسواس را در انتخاب آن‌ها به خرج دهند.

در نهایت اگر به دنبال بهترین روانشناس در تهران هستید و کلینیک های روانشناسی مختلفی را مورد ارزیابی قرار داده اید ولی هنوز تصمیم خود را برای انتخاب روانشناس مورد نظر نگرفته اید ما به شما مرکز تخصصی روانشناسی و روانپزشکی دکتر آل یاسین را پیشنهاد میکنیم که با سالها سابقه درخشان در این زمینه و با بهره گیری از بهترین روانشناسان در تهران می تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

آدرس وبسایت : https://draleyasin.com           

تلفن تماس: 02126474195

 امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

1398/12/05
22:02:42
5.0 / ۵
2407
این مطلب را می پسندید؟
(3)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,335
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 30,431