اسکنوگرافی جهت ثبت تصاویر هنری از گیاهان

اسکنوگرافی جهت ثبت تصاویر هنری از گیاهان به گزارش آتلیه دات کام، به نقل از لنزک از اختراع اولین عکس جهان توسط ژوزف نیپس تا ایجاد تصاویر هنری با اسکنر یا اسکنوگرافی، عکاسان هنرمند، با ذوق و خلاقیت خود و استفاده ترکیبی از روش ها و واسط های مختلف همواره در پی ایجاد آثار منحصر به فرد و خلاقانه بوده اند. زمانیکه مردم شروع به آزمایش پتانسیل هنری اسکنرهای تخت کردند شکل جدیدی از عکاسی دیجیتال به نام اسکنوگرافی (scanography) را کشف نمودند.


روند اسکنوگرافی به سادگی چیدن اشیاء در اسکنر و ثبت تصویر حاصل است. اما چند مرحله اضافی می تواند به بهبود این روند برای به دست آوردن تصاویر موفق تر کمک کند.
از زمان آغاز عرصه عکاسی، عکاسان راه های عجیب و فوق العاده ای برای ایجاد تصاویر به سبک ها و روش های شگفت انگیز پیدا کرده اند. اولین عکس، یا به طور خاص، اولین عکس شناخته شده گرفته شده با یک دوربین، توسط ژوزف نیسه فور نیپس در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ گرفته شد. او از یک ورقه براق قلعی پوشیده شده با یک لایه نازک محلول قیر استفاده کرد. یک مخلوط طبیعی نفتی، که در روغن اسطوخودوس حل شده، به سطح قلع و سرب اضافه شده و قبل از استفاده خشک می شد. به این ترتیب ژوزف نیپس اولین مخترع عکس در جهان شد.
 
همانطور که دوربین ها پیشرفت کردند، محبوبیت عکاسی بیشتر شد و فرصت های رسانه ای افزایش یافت، مسیرهای هنری جدیدی پیش روی عکاسان قرار گرفتند.
 
 
ما عکاسان گروه خلاقی هستیم، بنابراین طبیعی است که با پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر، پیشرفت در تکنولوژی اداری مانند چاپگر و اسکنر، عرصه کاملا جدیدی از فرصت های هنری ارائه کرد.
 
اولین اسکنر مدرن تولید شده برای یک کامپیوتر، اسکنر درام بود که در سال ۱۹۵۷ در دفتر استانداردهای ملی ایالات متحده آمریکا ساخته شد. اولین تصویری که توسط یک تیم تحت رهبری راسل کریش بر روی این دستگاه اسکن شد، یک عکس مربعی ۵ سانتیمتری از والدن، پسر سه ساله کریش بود.
 
شرکت هایی مانند Acer، Microtek و HP در اواخر دهه ۱۹۸۰ شروع به ارائه اسکنرهای تخت یا مسطح کردند، هرچند نسخه های رنگی با کیفیت تر (۶۰۰ DPI یا بیشتر)، تا اواسط دهه ۱۹۹۰ محبوب نشدند. هنگامی که استفاده از تکنولوژی رواج پیدا کرد، مردم شروع به آزمایش پتانسیل هنری اسکنرهای تخت کردند. چیزی که آنها کشف کردند، شکل جدیدی از عکاسی دیجیتال، به نام اسکنوگرافی (scanography) بود.
 
 

آموزش اسکنوگرافی یا عکاسی با اسکنر

روند اسکنوگرافی به سادگی چیدن اشیاء در اسکنر و ثبت تصویر حاصل است. اما چند مرحله اضافی می تواند به بهبود این روند برای به دست آوردن تصاویر موفق تر کمک کند.
 
آنچه نیاز دارید:
 
– کامپیوتر
 
– اسکنر تخت
 
– اشیائی برای اسکن کردن (اشیاء تخت و قابل حمل مانند گیاهان سوژه های خوبی می شوند)
 
– تمیزکننده شیشه و پارچه
 
– یک شیشه مربعی تقریبا در اندازه A4
 
برای این عکس، من دو تصویر اسکن شده را با هم ترکیب کرده و کادر نوارچسب دور قطعه شیشه ای که برای فشرده کردن شاخه ها بر روی سطح اسکنر استفاده می کردم را به آن اضافه کردم.
 

قبل از این که شروع کنید

از آنجا که سطح اسکنر از شیشه ساخته شده است، شما باید مراقب باشید که روی آن خراش ایجاد نشود یا ترک نخورد. اگر نگران این هستید که روی اسکنرتان خش بیفتد، از یک لایه سلفون به عنوان یک مانع اضافی بین اشیاء و شیشه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که سطح یک اسکنر وزن مشخصی را می تواند نگه دارد و وزن بیشتر از آن اسکنر را خواهد شکست.
 

روش کار

اول، اسکنر تخت خود را باز کرده و با تمیزکننده شیشه و یک تکه پارچه آن را خوب پاک کنید. این کار میزان گرد و غباری که در تصویر اسکن شده شما دیده می شود را کاهش خواهد داد. سپس، اشیاء خود را مستقیما رو به سمت پایین بر روی شیشه اسکنر بچینید. من برای به دست آوردن یک تصویر خوب و شارپ (واضح)، یک لایه شیشه بر روی اشیاء خود قرار می دهم تا کاملا با سطح اسکنر هم سطح شوند.
 
عمق میدان اکثر اسکنرها بسیار محدود است، معمولا بیشتر از نیم اینچ (۱۲ میلیمتر) نیست، اما منبع نور توکار وضوح عالی، اشباع رنگ، و جلوه های سایه منحصر به فردی بر روی اشیاء فشرده شده بر روی سطح فراهم می کند. به همین دلیل است که اشیاء تخت مانند گیاهان موفق ترین نتایج اسکنوگرافی را ایجاد می کنند.
 
استفاده از یک قطعه شیشه کمک می کند تا شیء شما کاملا با سطح اسکنر هم تراز شده، و بر جزئیات بیشتر تاکید شود. من نوارچسب دور شیشه را هم در عکس جای دادم تا یک تصویر پویاتر ایجاد کنم.
 
مرحله بعدی به این بستگی دارد که شما یک پس زمینه سیاه برای تصویر خود می خواهید یا سفید. برای به دست آوردن یک پس زمینه سفید، تنها کافی است در (سرپوش) اسکنر را ببندید و آن را روشن کنید. برای پس زمینه سیاه، در اسکنر را باز بگذارید و اسکنر را در یک اتاق تاریک روشن کنید. هنگامی که پردازش اسکنر به پایان رسید، نتایج را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر مشاهده کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید تا وقتی که از نتیجه نهایی راضی شوید.
 
 

پس پردازش

هنگامی که از تصویر اسکن شده خود راضی بودید، آن را در فتوشاپ باز کنید. فتوشاپ به شما این امکان را می دهد تا هر گونه گرد و غبار مزاحم یا خش هایی که بر روی تصویر شما ظاهر می شوند را حذف کنید. شخصا کمی عیب و نقص در عکس برای من مهم نیست، چون پیچیدگی های این روش را نشان می دهد.
 
 

آزمایش کنید!

زمانی که این تکنیک را یاد گرفتید، فرصت ها بی شمارند. چرا انواع مختلف این تکنیک را امتحان نکرده و برخی اشیاء دیگر را اسکن نکنید؟
 
نویسنده: مگان کندی (Megan Kennedy)

 

1398/05/12
23:29:14
5.0 / ۵
3469
تگهای خبر: عکاسی , تصویر , هنر , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,721
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 33,203