عکاسی هنرمندانه از درختان

عکاسی هنرمندانه از درختان آتلیه دات کام: آیا شما به عکاسی از درختان علاقه دارید؟ این آموزش عکاسی از درخت ها، با نکات و تکنیک های خلاقانه، برای شما آماده شده است. یکی از سوژه های مورد علاقه و محبوب عکاسی منظره درخت می باشد. درختان را می توان در همه جا پیدا کرد، بنابراین هر جای این دنیا که هستید، شانس عکاسی از آنها را دارید. در این مطلب، خواهید دید که چطور اضافه کردن یک درخت به ترکیب بندی می تواند به عکاسی شما اکسیژن ببخشد.


۱- درخت تنها

یک درخت تنها در یک دشت یا در بالای یک تپه سالها سوژه عکاسی بوده است. این یکی از قوی ترین سوژه های اصلی است که می توانید در عکاسی منظره خود ثبت کنید. چه این درخت را در مرکز کادر خود قرار دهید و چه در یک سوم سمت راست یا چپ (قانون یک سوم)، احتمالا عکس خوبی خواهد شد.
 
یک درخت تنها یک صحنه منظره معمولی در جنوب انگلستان را کادربندی می کند.
 
نکته اصلی این است که مطمئن شوید درخت واقعا تنها و جداست و درختان رقیب دیگری در کادر وجود ندارند که برای جلب توجه با آن رقابت کنند. البته، چالش این است که چنین درختی را پیدا کنید. در برخی موارد، این درخت ها معروف هستند، مانند درخت دریاچه واناکا در نیوزیلند. اما احتمالا می توانید یک درخت در نزدیکی جایی که زندگی می کنید، پیدا کنید.
 

انتخاب لنز

انتخاب لنزی که استفاده می کنید، ممکن است به شما کمک کند تا درختی که پیدا کردید را جدا یا ایزوله کنید.
 
– واید – این نوع لنز زمانی که می خواهید به درخت نزدیک شوید، اما می خواهید کل درخت را نشان دهید، مناسب است. با استفاده از این لنز ممکن است بتوانید یک عکس به سبک مینیمالیسم ایجاد کنید که تنها شامل درخت، آسمان و کمی از دشتی که درخت در آن قرار دارد، می باشد.
 
– تله – زمانی که آن درخت در فاصله خیلی دوری قرار داشته باشد، و شاید غیر قابل دسترس باشد چون در یک زمین خصوصی قرار دارد، یک لنز تله کارساز است. البته، مطمئن شوید که هنگام گرفتن این عکس، به حریم خصوصی کسی تجاوز نکنید. همچنین می توانید زوم کنید تا یک درخت تنها را جدا کنید که شاید نزدیک درختان دیگر قرار دارد، و درختان دیگر را از ترکیب بندی خود حذف کنید.
 

۲- تونل درختی

یک نوع عکس محبوب دیگر، تونل است. این نوع عکس ها شامل یک خط هدایتگر قوی و یک نقطه بی نهایت می باشند. آنها در عکس های پرتره نیز خیلی خوب عمل می کنند، که در آن مدل به عنوان یک المان پیش زمینه در جلوی این تونل قرار می گیرد.
 
درختان به طور طبیعی برای ایجاد تونل خوب هستند. این اتفاق زمانی می افتد که یک درخت بالغ تنه اصلی قوس مانندی دارد، و شاخه ها در کنار درخت پایین آمده اند. جای دیگری که می توانید یک تونل درختی ببینید، مسیر یا جاده ای است که در هر دو طرف آن درخت وجود دارد، و آن درختان سقفی از شاخه های به هم تنیده را شکل داده اند. عکس های تونل های درختی مانند این معمولا اگر در فواصل کانونی طولانی تر گرفته شوند چشمگیرتر می شوند، و تاثیرگذاری درختانی که تونل را ایجاد می کنند، بیشتر می شود.
 
خطوط درختان در عکاسی بسیار تاثیرگذار هستند.
 

۳- تغییر فصول

مانند تمام چیزهای دیگر در طبیعت، درختان نیز با فصول تغییر می کنند. در صورتی که در مناطق گرمسیری نباشید، می توانید در طول سال تغییر را در یک درخت مشاهده کنید. قوی ترین راه برای ثبت این تغییرات این است که یک ترکیب بندی را انتخاب کرده و در هر چهار فصل از آنجا عکس بگیرید. این که این ترکیب بندی یک درخت تنها باشد یا یک مسیر پوشیده از درختان، بستگی به خودتان دارد.
 
لزوما نیازی نیست که مجموعه عکس های فصلی خود را از یک مکان یکسان بگیرید. می توانید عکس های درختان را در کشور خود نشان دهید، با نشانه های مشخصی که نشان می دهد شما در یک کشور خاص هستید. هر صحنه ای که شما نشان می دهید می تواند فصول مختلف، و درختان آن کشور را نشان دهد.
 
پاییز یکی از محبوب ترین فصل ها برای عکس گرفتن از درختان است، و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد.
 

۴- استفاده از تکنیک های خلاقانه

تکنیک های عکاسی زیادی وجود دارند که می توانید آنها را امتحان کنید. بسیاری از این تکنیک ها برای استفاده در عکاسی از درختان مناسب هستند. اینها چند مورد از تکنیک هایی هستند که دفعه بعد که از یک درخت عکاسی می کنید، می توانید آنها را امتحان کنید:
 
– سیلوئت – این تکنیک برای درختان عالی است، به خصوص درختانی با شاخه های زیبا که پس از سیلوئت شدن جزئیات درخت نشان داده می شود. گرفتن عکس های سیلوئت نسبتا آسان است. بر اساس آسمان نوردهی کنید، و دوربین خود را به سمت آسمان بگیرید. تا زمانی که خورشید در مقابل شما قرار داشته باشد، طبیعتا درخت باید سیلوئت شود.
 
– شکست نور – یک تکنیک کلاسیک دیگر برای عکاسی از درختان شامل استفاده از یک لنزبال است. در اینجا شما یک تصویر وارونه از کل درخت خواهید دید که با یک گوی شیشه ای کوچک گرفته شده است.
 
– مادون قرمز – یک روز آفتابی با چند تکه ابر در آسمان را انتخاب کنید. همچنین باید در فصل تابستان این کار را انجام دهید، چون این تکنیک به برگ سبز درختان نیاز دارد. این نوع عکس ها را می توانید با فیلترهای مادون قرمز یا دوربین های خاص منظوره بگیرید. شما باید تراز سفیدی را در پس پردازش تنظیم کنید. وقتی کار تمام شد، یک تصویر منظره رویایی زیبا خلق خواهید کرد.
 
– نوردهی طولانی – خود درخت از نوردهی طولانی بهره مند نخواهد شد. با این حال، در روزهایی که ابرها در آسمان حرکت می کنند، استفاده از این تکنیک عالی است. درخت ثابت در مقابل ابرهای در حال حرکت تار، تصویر زیبایی ایجاد خواهد کرد.
 
این عکس از یک درخت تنها کمی متفاوت بوده، و با استفاده از یک لنزبال گرفته شده است.
 

۵- عکس های دارای جزئیات

اگر عکس های زیادی از کل درخت گرفته اید، اکنون ایده خوبی است که چند عکس دارای جزئیات (از نزدیک) هم بگیرید. شما برای گرفتن این نوع عکس ها انتخاب های زیادی دارید. تمام قسمت های درخت پتانسیل ایجاد عکس های خوب را دارند.
 
ایده های زیر می توانند به شما کمک کنند:
 
– برگ ها – عکس های دارای جزئیات از برگ ها می توانند اَشکال مختلفی داشته باشند. شما می توانید بر روی یک برگ تنها فوکوس کرده، و یک پس زمینه بوکه در پشت آن ایجاد کنید. یا می توانید از یک لنز ماکرو استفاده کرده و بر روی تمام جزئیات رگبرگ ها فوکوس کنید. عکس برگ ها با وجود نور خورشید که از پشت به برگ می تابد، خیلی خوب می شوند.
 
– پوست درخت – بافت پوست درخت به طور طبیعی برای یک عکس دارای جزئیات مناسب است. به دنبال پوست درختی باشید که از کنار روشن شده باشد تا حداکثر بافت را در عکس خود به دست آورید.
 
– تنه درخت – تنه درخت فقط پوست روی درخت نیست. بر روی سیستم ریشه در اطراف تنه، و تمام الگوهایی که می توانید در پای درخت پیدا کنید، تمرکز کنید.
 
– شاخه ها – نگاه کردن به بالا نیز به همان اندازه کارساز است. شاخه های در هم تنیده الگوی خوبی در عکس ها ایجاد می کند، به خصوص وقتی که سیلوئت شوند.
 
یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی از درختان جنگل است. این عکس جزئیات را در تنه درخت نشان می دهد.
 

۶- درخت در عکاسی پرتره

استفاده از درختان به عنوان پس زمینه برای عکس های پرتره، ایده محبوبی است. دلیل خوبی برای این کار وجود دارد؛ که بخش عمده آن به نکاتی که در این مقاله مطرح شد مربوط است.
 
درختان پتانسیل تشکیل کادرهای طبیعی را دارند، به خصوص زمانی که شاخه ها از تنه به سمت زمین قوس پیدا می کنند. یک ردیف از درختان یک خط هدایتگر را تشکیل می دهند، خطی که می تواند نگاه بیننده را به سمت مدل شما هدایت کند.
 
در ماه های تابستان، برگ ها برای ایجاد یک پس زمینه بوکه طبیعی برای پرتره شما فوق العاده هستند. مدل شما می تواند با درخت تعامل برقرار کند، یا شاید حتی شکل شاخه ها را تقلید کند. درختان به شیوه های مختلف می توانند جذابیت عکس پرتره شما را بیشتر کنند. بنابراین استفاده از درختان در عکاسی پرتره راه دیگری برای استفاده خلاقانه از درختان است.
 
 

۷- پرسپکتیوهای مختلف برای عکاسی از درختان

یک راه دیگر برای عکاسی خلاقانه تر از درختان، تغییر پرسپکتیو یا زاویه عکاسی است. زوایای زیادی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. هرچند باید به درخت نزدیک باشید تا بتوانید از برخی از این پرسپکتیوها استفاده کنید. به این زوایا نگاهی بیاندازید، و ببینید چطور می توانید از آنها در کار خود استفاده کنید.
 
– زاویه پایین – عکاسی از یک زاویه پایین، چه از فاصله دور و چه نزدیک تر به درخت، پرسپکتیو متفاوتی به شما خواهد داد. المان های پیش زمینه خیلی بیشتر در کادر نشان داده خواهند شد، بنابراین می توانید گل هایی را در پیش زمینه و درخت را در پس زمینه قرار دهید .
 
– نمای چشم حشره – روی کف زمین پایین بیایید، اما اکنون رو به بالا به آسمان نگاه کنید. زمانی که چند درخت با هم وجود داشته باشند این زاویه عالی است، و شما در وسط و بین آنها قرار می گیرید.
 
– نمای چشم پرنده – در صورتی که راهی برای عکس گرفتن از بالای سر درخت، یا ردیفی از درختان داشته باشید، این زاویه عالی است.
 
– کادربندی – به دنبال راه هایی برای کادربندی یک درخت بگردید، شاید مثلا استفاده از یک درخت دیگر در پیش زمینه برای کادربندی یک درخت در پس زمینه.
 
در این عکس از شاخه یک درخت برای کادربندی درختی دیگر در پس زمینه استفاده شده است.
 

۸- عکاسی حیات وحش

نیازی به گفتن نیست که درخت یک اکوسیستم زنده است. بسیاری از موجودات زنده برای زندگی به درختان متکی هستند، از جمله انسان ها. در زمینه عکاسی، شما می توانید با گشتن به دنبال حشرات ریز در خاک، یا زیر پوست درخت شروع کنید. برگ ها نیز جایگاه بسیاری از موجودات زنده کوچکتر مانند کرم ها هستند. بنابراین می توانید لنز ماکروی خود را بیرون بیاورید و دنیای حشرات را کشف کنید.
 
البته، موجودات بزرگتر از این حشرات تغذیه می کنند، و شما می توانید از آنها نیز عکس بگیرید. شما گونه های زیادی از پرندگان، سنجاب ها، و حیوانات دیگر را خواهید یافت. عکاسی از اینها سخت تر است، و شما قطعا به فاصله کانونی طولانی تری نیاز دارید. استفاده از تجهیزات استتار و کلبه های کوچک مخصوص تماشای پرندگان نیز شانس شما را برای عکاسی از زندگی حیوانات بر روی یک درخت افزایش می دهد.
 
در برخی از کشورها حیات وحش معمول بر روی درختان، کمی بزرگتر از یک سنجاب است.
 

نتیجه گیری

درخت سوژه جالبی برای عکاسی است و بارها توسط عکاسان برای ایجاد پروژه های عکاسی مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله، شما چند روش برای عکاسی از یک درخت را مشاهده نمودید.
 
شما به کدام یک از این روش ها علاقه دارید؟ از چه روش های دیگری برای عکاسی از درختان استفاده کرده اید که در اینجا مطرح نشده است؟
 
نویسنده: سیمون باند (Simon Bond)

 

1398/04/05
12:36:46
5.0 / ۵
3818
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,962
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 33,685