خلاقیت در سرعت عکاسی

عکاسی با سرعت شاترهای مختلف

عکاسی با سرعت شاترهای مختلف آتلیه دات کام: یکی از مهم ترین تنظیمات دوربین شما سرعت شاتر می باشد، و تسلط بر آن به اندازه تسلط بر دیافراگم اهمیت دارد. کنترل سرعت شاتر به شما این اجازه را می دهد که در عکاسی خود خلاق تر گردید. تکنیک های هیجان انگیز مانند نقاشی با نور و پنینگ هر دو بر استفاده عکاسان از این تنظیمات بستگی دارند. در این مطلب از آتلیه، شما تکنیک هایی که به یک سرعت شاتر خلاقانه نیاز دارند، و نحوه استفاده از آنها در عکاسی خود را میاموزید. پس بیایید با این دو سوال که سرعت شاتر چیست، و چرا مهم است، آغاز کنیم.


سرعت شاتر چیست؟
 
سرعت شاتر، مدت زمانی است که سنسور دوربین در معرض نور قرار می گیرید یا به اصطلاح نوردهی می شود. نوردهی (exposure) یک عکس وابسته به نور است، و سرعت شاتر کنترل می کند که آن منابع نور چه مدت می توانند عکس را نوردهی کنند. این به طور کلی بدین معناست که شرایط روشن تر به معنی سرعت شاترهای سریع، و شرایط تاریک تر به معنی سرعت شاترهای آهسته هستند. سرعت شاتر همچنین با باز یا بسته کردن دیافراگم بر روی لنز، اضافه کردن فیلتر به لنز شما، و در برخی موارد، اضافه کردن نور اضافی به صحنه کنترل می شود. تکنیک های مختلف به سرعت شاتر وابسته اند. بیایید آنها را بر اساس این که سرعت شاتر چقدر باید سریع باشد، تقسیم بندی کنیم.
 
سرعت شاتر سریع
 
استفاده از سرعت شاترهای فوق العاده سریع به شما اجازه می دهد تا چیزهایی را متوقف کنید که ممکن است سریع تر از آن باشند که چشم بتواند آنها را احساس کند. این چیزها می توانند قطرات باران، حیات وحش، یا عکاسی ورزشی باشند.
 
متوقف کردن حرکت
 
سرعت شاتری که برای متوقف کردن حرکت نیاز دارید، بسیار بستگی به آنچه که از آن عکس می گیرید دارد. با در نظر گرفتن تصاویر خلاقانه، شما به دنبال متوقف کردن چیزهایی هستید که برای چشم غیر مسلح بسیار سریع هستند، و از این رو، جزئیات غیر معمولی در عکسی که گرفته اید به دست خواهید آورد. قسمت بعدی یک راهنمای ساده برای استفاده از آن نوع سرعت شاترهای خلاقانه ای است که برای متوقف کردن انواع حرکات زیر به آنها نیاز دارید:
 
یک دست در حال تکان دادن – سرعت شاتر ۱/۱۰۰ ثانیه برای متوقف کردن این حرکت به اندازه کافی سریع است، برای اطمینان از ۱/۲۰۰ ثانیه استفاده کنید.
یک پرنده در حال پرواز – ۱/۲۰۰۰ ثانیه عکس شارپی از یک پرنده در حال پرواز به شما خواهد داد.
پاشیدن قطرات باران – از یک سرعت شاتر ۱/۱۰۰۰ ثانیه یا سریع تر برای متوقف کردن قطرات آب در حال حرکت استفاده کنید. امکان ثبت قطرات آب در سرعت شاترهای آهسته تر هم وجود دارد، اما آنها اغلب به جای خود سرعت شاتر، از یک فلاش استروب برای متوقف کردن آب استفاده می کنند.
 
متوقف کردن قطرات آب به یک سرعت شاتر سریع نیاز دارد.
 
عکاسی با نگه داشتن دوربین در دست
 
سرعت شاتر در جلوگیری از ثبت لرزش دوربین و تاری عکس اهمیت زیادی دارد. یک قاعده خوب وجود دارد که فاصله کانونی شما را به آهسته ترین سرعت شاتری که می توانید در هنگام نگه داشتن دوربین در دست استفاده کنید، مرتبط می سازد. البته، افرادی هستند که دست های ثابت تری دارند، و تثبیت کننده تصویر هم می تواند به شما کمک کند. این ارتباط اینگونه عمل می کند و به خاطر سپردن آن آسان است. اگر فاصله کانونی شما ۳۰۰ میلیمتر باشد، برای جلوگیری از لرزش دوربین باید از سرعت شاتر ۱/۳۰۰ ثانیه یا سریع تر استفاده کنید. شما می توانید از یک سرعت شاتر بسیار آهسته تر در فواصل کانونی بازتر استفاده کنید، برای مثال در فاصله کانونی ۵۰ میلیمتر سرعت شاتر ۱/۵۰ ثانیه برای جلوگیری از ثبت لرزش دوربین هنگام عکاسی دوربین در دست کافی است.
 
پنینگ یک تکنیک عکاسی محبوب است، که به یک سرعت شاتر آهسته تر نیاز دارد.
 
پنینگ
 
این یک تکنیک عالی و نمونه خوبی از نحوه استفاده از سرعت شاترهای خلاقانه است.
 
این تکنیک به یک دست ثابت و بدون لرزش نیاز دارد، چون از سرعت شاترهایی استفاده می کند که معمولا در هنگام نگه داشتن دوربین در دست استفاده نمی شوند. ایده پشت این تکنیک این است که شما یک شیء در حال حرکت را با دوربین خود دنبال می کنید، و با یک سرعت شاتر به اندازه کافی آهسته برای تار کردن پس زمینه، عکس می گیرید. شما می توانید هر شیء در حال حرکت را از یک عابر پیاده گرفته تا یک ماشین مسابقه ای فورمول ۱، دنبال کنید. یک دوچرخه سوار که با سرعت ثابتی حرکت می کند، یکی از ساده ترین سوژه ها برای تکنیک عکاسی پنینگ است. کسانی که تازه با این تکنیک آشنا شده اند باید اول پنینگ را با یک دوچرخه سوار تمرین کنند. سرعت شاتر حدود ۱/۲۵ ثانیه نقطه شروع خوبی برای تار کردن پس زمینه و در عین حال شارپ نگه داشتن دوچرخه سوار است.
 
 
تاری حرکتی
 
یک راهکار دیگر این است که اجازه دهید شیء در حال حرکت تار شود و شیء ایستا را شارپ نگه دارید. در این صورت، باید به دنبال نشان دادن حرکت پس زمینه چیزهایی مانند ماشین ها، قطارها یا اتوبوس ها در مقابل اشیاء ایستا باشید. این اشیاء ایستا می توانند افرادی باشند که منتظرند تا از جاده رد شوند، یا کسی که منتظر اتوبوس یا قطا است. باز هم، سرعت شاتر ۱/۲۵ ثانیه اغلب به اندازه کافی آهسته هست که شیء در حال حرکت را در کادر شما تار کند.
 
این عکس از داخل یک قطار در حال حرکت گرفته شده است. سرعت شاتر آهسته تر تاری حرکتی ایجاد کرد.
 
چرخش دوربین
 
حتی اگر همه چیز در کادر شما ایستا باشد، هنوز هم می توانید احساس پویاتری به عکس بدهید. با حرکت دادن دوربین با یک سرعت شاتر آهسته حدود ۱/۲۵ ثانیه می توانید به این هدف برسید. با لنزهای واید، می توانید سرعت شاترهای حتی آهسته تر را نیز امتحان کنید. با این حال، این ممکن است بر امکان شارپ نگه داشتن بخشی از عکس تاثیر بگذارد. ایده پشت چرخش دوربین، تاب دادن دوربین حول یک نقطه مرکزی در کادر، در حین گرفتن عکس می باشد. این تکنیک را می توان برای نقاشی با نور جنبشی (Kinetic Light Painting) استفاده کرد، وقتی که نوردهی های حتی طولانی تر مورد نیاز است. دستیابی به این تکنیک می تواند پیچیده باشد، چون انجام آن هنگام نگه داشتن دوربین در دست سخت است، و اکثر سه پایه ها قابلیت چرخاندن دوربین حول یک نقطه مرکزی به شکلی که در این تکنیک نیاز است را ندارند. همچنین بهتر است هنگام گرفتن این نوع عکس ها از یک لنز واید استفاده کنید.
 
زوم کردن راه خوبی برای دادن یک احساس پویاتر به عکس است.
 
زوم انفجاری
 
تکنیک عکاسی زوم انفجاری (zoom burst) روش محبوب دیگری برای استفاده از سرعت شاترهای خلاقانه است. این تکنیک با هر لنزی که امکان تغییر فاصله کانونی را به شما بدهد، امکان پذیر است. بنابراین، یک لنز کیت برای این تکنیک به خوبی عمل می کند. در تکنیک زوم انفجاری امکان عکس گرفتن با نگه داشتن دوربین در دست وجود دارد، اما استفاده از یک سه پایه نتایج بهتری به شما می دهد. اگرچه شما لنز را حرکت می دهید و نه بدنه دوربین را، اما هر سه پایه ای به گرفتن این نوع عکس کمک می کند. هدف ایجاد حرکت با زوم کردن بر روی سوژه اصلی در طول یک نوردهی با طول تقریبا ۱/۲۵ ثانیه است. هر مکانی برای این نوع عکس مناسب نیست. به عنوان مثال، مکانی که در آن مقدار زیادی از آسمان پیداست، ممکن است تاری زیادی ایجاد نکند. از طرف دیگر، تونلی با سطوح نور مختلف، مانند ردیفی از درختان در بالای سر گزینه خوبی است.
 
چرخش دوربین می تواند افکت های جالبی ایجاد کند.
 
سرعت شاترهای خلاقانه برای نوردهی های طولانی
 
نهایت استفاده از سرعت شاترهای خلاقانه، نوردهی طولانی است. در اینجا شما به دنبال زمان نوردهی های بیش از یک ثانیه هستید. خلاقیت های فوق العاده زیادی در این زمینه وجود دارد، بنابراین بیایید نگاهی به کارهایی که می توانید انجام دهید، بیاندازیم.
 
نقاشی با نور
 
نقاشی با نور (light painting) بسیار سرگرم کننده است، و یکی از خلاقانه ترین تکنیک هایی است که می توانید در عکاسی از آن استفاده کنید. در اصل دو راه برای نقاشی با نور وجود دارد. اولین روش زمانی کاربرد دارد که منبع نور رو به سمت دوربین نیست، و شما از آن برای روشن کردن یک شیء در کادر استفاده می کنید. برای انجام این کار از منبع نور مانند یک قلم مو استفاده کنید، و آن را فقط بر روی قسمت هایی بتابانید که می خواهید روشن شوند. یک راه دیگر برای این کار این است که منبع نور را به سمت دوربین بگیرید. نقاشی با نور می تواند به سادگی استفاده از یک چراغ قوه باشد. با این حال، اَشکال جاه طلبانه تر نقاشی با نور شامل استفاده از سیم ظرف شویی، یا لامپ LED است. عکس های نقاشی با نور معمولا از نوردهی های دو ثانیه ای شروع می شوند، و اگر از مُد Bulb استفاده می کنید، می توانند چندین دقیقه طول بکشند.
 
شما می توانید از نقاشی با نور برای اضافه کردن جذابیت بیشتر به یک صحنه استفاده کنید.
 
نقاشی با نور جنبشی
 
تفاوت بین نقاشی با نور جنبشی (kinetic light painting) و نقاشی با نور معمولی این است که در نقاشی با نور جنبشی شما دوربین را حرکت می دهید، در حالی که در نقاشی با نور معمولی منبع نور را حرکت می دهید. البته، استفاده از حرکات تصادفی دوربین نیز برای این کار امکان پذیر است. با این حال، بهترین راه یک حرکت کنترل شده تر است، و این به معنی چرخش و زوم کردن دوربین می باشد.
 
چرخش دوربین – بسیار شبیه به تکنیک بالا، اما این روش از زمان های نوردهی طولانی تر استفاده می کند. شما این بار به یک سه پایه نیاز دارید. این تکنیک شامل چرخش دوربین با یک حرکت نرم است، در حالی که به سه پایه متصل می باشد.
زوم کردن دوربین – بعد از زوم دستی، زوم های طولانی تر در شب قرار دارند که با استفاده از سه پایه گرفته می شوند.
 
این نمونه ای از نقاشی با نور جنبشی است. دوربین حول سر سه پایه می چرخید.
 
نوردهی طولانی منظره
 
استفاده از نوردهی طولانی در عکاسی منظره یک راه عالی برای تفسیر صحنه به شیوه ای متفاوت به شما می دهد. این هدف در شب به راحتی به دست می آید، اما نوردهی طولانی در روز نیز امکان پذیر است.
 
فیلتر کاهنده نور (ND) – استفاده از یک فیلتر کاهنده نور به شما اجازه می دهد تا در طول روز نوردهی های طولانی بگیرید. این فیلتر می تواند با ایجاد ابرهای در حال حرکت و آب ابریشمی، صحنه شما را دگرگون کند. شما به یک فیلتر قوی نیاز دارید، بنابراین یک فیلتر ND110 یا ND1000 مورد نیاز است.
ساعت آبی – همانطور که اکثر عکاسان منظره می دانند، این یکی از بهترین زمان ها برای عکاسی است. شما از نوردهی طولانی استفاده می کنید، چون سطح نور اینطور می طلبد. نوردهی طولانی به شما اجازه می دهد تا عکاسی از رده های نور ترافیک را امتحان کنید.
عکاسی نجومی – در نهایت، و در منتها الیه عکاسی با نوردهی طولانی، عکاسی نجومی قرار دارد. کسانی که مایل اند از کهکشان راه شیری عکس بگیرند، بسته به تجهیزاتی که استفاده می کنند، باید از زمان های نوردهی حدود ۳۰-۲۰ ثانیه استفاده کنند. یک تکنیک محبوب دیگر عکاسی از رده های ستارگان است. این تکنیک می تواند دنباله ای از نوردهی های ۳۰ ثانیه ای انباشت شده بر روی یکدیگر باشد. یک راه دیگر استفاده از مُد Bulb، و نوردهی به مدت حداقل ۱۰ دقیقه است!
 
نوردهی طولانی در روزهایی که ابرها به سرعت حرکت می کنند، آسمان دراماتیکی ایجاد می کند.
 
 
نویسنده: سیمون باند (Simon Bond)

 

1397/10/15
15:27:38
5.0 / ۵
3924
تگهای خبر: عکاسی , دوربین , شاتر , عکاس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,092
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 31,945