هدف و ایده در عکاسی از سفر

هدف و ایده در عکاسی از سفر به گزارش آتلیه دات کام، به نقل از ایسنا یک عکاس جهان‌گرد اظهار داشت عکاسی در سفر، نیازمند داشتن هدف، ایده و برنامه‌ریزی می باشد.


بردیا سعادت درباره ویژگی‌های عکاسی در سفر اظهار کرد: در ابتدا هنگامی‌ که می‌خواهید در سفر عکاسی کنید، باید از قبل برنامه‌ریزی لازم را داشته باشید و با ایده و هدف به پیش بروید.
 
وی ادامه داد: در شرایط عکاسی معمولی ممکن است که شما برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده نداشته باشید اما هنگامی که می‌خواهید برنامه‌ریزی سفر را انجام دهید، باید تمامی شرایط را در نظر بگیرید و بررسی‌های لازم را انجام دهید؛ مانند شرایط جوی، وضعیت هواشناسی و زمان عکاسی و در کل باید تمام جوانب را در نظر داشته باشید.
 
این عکاس عنوان کرد: مهم‌ترین آمادگی در هنگام سفر، آمادگی جسمانی است؛ زیرا هنگامی که شما به سفر می‌روید، ممکن است با شرایط جوی نامتعادل و متفاوتی برخورد داشته باشید؛ بر فرض مثال امروز که در ارومیه هستید، شرایط هوا کاملا سرد و زمستانی است اما فردا که  به بندرعباس می‌روید شرایط به طور کامل متفاوت است.
 
این جهان‌گرد افزود: قبل از هر چیز عکاس باید آمادگی اختلاف شرایط را داشته باشد و عکاسی که دائما در سفر است، باید از لحاظ جسمی و فیزیکی کاملا روی فرم باشد؛ زیرا در عکاسی ما با شرایط‌ کاملا متفاوتی رو به رو هستیم. از کوه‌نوردی تا پیاده‌روی‌های طولانی مدت؛ حتی امکان دایر کردن کمپ در خود طبیعت نیز وجود دارد.
 
سعادت اظهار کرد: چیز دیگری که باید رعایت شود، مسائل بهداشتی است؛ به عنوان مثال هر غذایی را نباید خورد. زیرا در سفر بیمار شدن مشکلات مضاعفی را برای عکاس به وجود می‌آورد.
 
وی درباره مشکلاتی که ممکن است در طول سفر به وجود آید، گفت: مشکلات زیادی ممکن است به وجود آید. خصوصا با توجه به گرانی‌های اخیر و شرایط نابه‌سامان اقتصادی، هزینه‌های سفر به شدت بالا رفته است و در مقایسه با سال قبل، به طور مثال هزینه استهلاک ماشین بسیار زیاد شده و یا هزینه پروازها نیز بسیار افزایش یافته است و واقعیت این است که دیگر به سفر رفتن صرف چندانی ندارد؛ زیرا در کنار مخارج حمل و نقل، هزینه تجهیزات عکاسی نیز بسیار گران شده است.
 
این عکاس جهان‌گرد درباره هزینه‌ها و مشکلات موجود اضافه کرد: در بهترین حالت قیمت‌ها نسبت به سال قبل تا ۶ برابر افزایش یافته است و به عنوان مثال هزینه تعمیر فوکوس لنز به مبلغ حدود ۴ میلیون تومان رسیده است.
 
سعادت تشریح کرد: اصولا به هنگام عکاسی در سفر اگر شما هدفی نداشته باشید حداقل در درازمدت موفق نخواهید بود؛ اما با این حال سلایق عکاس‌ها متفاوت است. به طور مثال تمامی سفرهای بنده از قبل برنامه‌ریزی شده است و نظم مشخصی دارد.
 
وی اضافه کرد: چند سال است که در حال کار کردن بر روی مجموعه کویرهای ایران هستم و یا در مجموعه دیگری بر روی خلیج فارس کار کرده بودم؛ همه این مجموعه‌ها طبق برنامه خاصی دنبال شده است که در شرایط جوی متفاوت و در فصول گوناگون به عکاسی می‌پردازم و در کل یک هدف مشخص را دنبال می‌کنم و هیچکدام از برنامه‌های سفر برای من به صورت دیمی نبوده است.
 
این عکاس عنوان کرد: انتخاب سوژه نیز به سلیقه عکاس بازمی‌گردد و هدفی که در پیش گرفته است و از این بابت عکاسی در سفر با عکاسی معمولی تفاوتی ندارد. اما شما هنگامی که یک هدف خاصی را دنبال می‌کنید، همه عکس‌ها به صورت زنجیروار در یک مجموعه با یکدیگر در ارتباط هستند.
 
این جهان‌گرد اضافه کرد: با توجه به مشکلات زیادی که در این راه وجود دارد، فردی که در سفر عکاسی می‌کند باید قید بسیاری از مسائل را بزند. مواردی مانند خواب، استراحت، وقت و درآمد و حتی بعضی اوقات زندگی و هنگامی که عکاس این خصلت را داشته باشد می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد و امری که موجب ایجاد شور و علاقه در این مسیر می‌شود تنها عشق است.
1397/09/25
13:57:03
5.0 / ۵
3668
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,841
بازدید دیروز: 4,940
هفته اخیر: 38,850