نکات مهم و مفید قبل از عکاسی

نکات مهم و مفید قبل از عکاسی آتلیه دات کام: اگر دارید این مطلب را می خوانید، احتمالا عکاسی از نظر شما هیجان انگیز می باشد، شاید حتی آنقدر هیجان انگیز که هر از گاهی فراموش می کنید تنظیمات دوربین خود را مطابق با سوژه ای که در حال عکاسی از آن هستید، تغییر دهید. احتمالا تا به حال حداقل یک عکس شگفت انگیز را از دست داده اید، فقط به خاطر این که فراموش کردید ایزو یا سرعت شاتر را تغییر دهید.


شما تنها نیستید. این اتفاق هم برای عکاسان آماتور و هم حرفه ای می افتد، با این حال چند ترفند ساده وجود دارد که باعث می شود دیگر هیچ وقت یک عکس را به دلیل عدم آمادگی از دست ندهید. در این مقاله، قصد دارم مراحل ساده ای که قبل از بیرون رفتن برای عکاسی دنبال می کنم را با شما به اشتراک بگذارم، مراحلی که خودم از راه سختی یاد گرفته ام. یک چک لیست مفید که می توانید قبل از عکاسی از هر چیزی از آن استفاده کنید.
 
چرا به یک چک لیست نیاز دارید؟
بسیار خب، قبل از این که مراحل را به اشتراک بگذارم، اجازه دهید صحبت مختصری در مورد این که چرا به یک چک لیست نیاز دارید، داشته باشیم. علت این که من به یک چک لیست نیاز دارم ممکن است با دلایل شما فرق داشته باشد. همه چیز به نیازهای شما بستگی دارد. در حال عکاسی از چه چیزی هستید؟ آیا عکاسی می کنید تا تصاویر خود را در سایز بزرگ چاپ کنید؟ آیا لحظه ای را ثبت می کنید که تنها چند ثانیه طول می کشد؟
 
زمینه اصلی عکاسی من منظره و طبیعت است. به ندرت پیش می آید که دریچه فرصت من تنها چند ثانیه طول بکشد، به این معنی که من اغلب برای پیدا کردن بهترین تنظیمات وقت دارم. با این حال، اگر زمینه کار شما عکاسی حیات وحش، سفر، یا شاید عکاسی خیابانی باشد، دریچه فرصت شما بسیار کوتاهتر است، بنابراین باید بتوانید سریع دوربین خود را بالا برده، و بدون صرف وقت زیاد برای ور رفتن با تنظیمات خود، چند عکس بگیرید.
 
 
حس بازگشت به خانه بعد از یک عصر شگفت انگیز، انتقال عکس ها به کامپیوتر، و فهمیدن این که تمام عکس ها خراب شده اند چون فراموش کرده اید تنظیمات را تغییر دهید، احساسی است که آن را برای هیچ کس آرزو نمی کنم. مهم نیست چه نوع عکاسی انجام می دهید، کیفیت مهم ترین چیز است.
 
۱- مرحله اول – قبل از ترک خانه
 
مرحله اول را حتی قبل از این که از خانه بیرون بروید، باید انجام دهید. این ممکن است مهم ترین مرحله باشد، و من به دلایلی می دانم مرحله ای است که بسیاری از افراد اغلب آن را فراموش می کنند.
 
بخش اول این چک لیست شامل چهار مورد ابتدایی و ساده، اما بسیار مهم است که باید بررسی کنید:
 
آیا باتری های شما شارژ شده اند؟
آیا کارت حافظه شما پر است؟
آیا تجهیزات خود را تمیز کرده اید؟
آیا تمام تجهیزات لازم را برداشته اید؟
آیا باتری های شما شارژ شده اند؟
ممکن است بخندید و فکر کنید، «هه، معلوم است که من با باتری خالی بیرون نمی روم». خب، من هم دقیقا همین فکر را می کردم، تا وقتی که یک بار هفت ساعت به سمت غرب نروژ رانندگی کردم تا آخر هفته را آنجا در یک چادر مسافرتی بگذارنم و از مناظر حماسی عکاسی کنم. بعد از یک ساعت عکاسی، شارژ اولین باتری ام تمام شد، و فهمیدم که تمام باتری های اضافی هم خالی هستند. و از آنجا که قصد داشتم چادر بزنم، با خودم شارژر نیاورده بودم.
 
به ناچار در اوج ناامیدی آن مسیر هفت ساعته را به سمت خانه برگشتم، چون نمی خواستم آخر هفته را در یکی از بهترین مناظر طبیعی نروژ بدون دوربینم بگذارنم (بله، باید می ماندم و از طبیعت لذت می بردم – اما در آن لحظه افکارم منظقی نبودند). خوشبختانه، آن روز موفق شدم یک عکس خوب بگیرم، که البته قبل از نوشتن این مقاله متوجه آن نشده بودم!)
 
 
از آن روز، برایم به یک عادت تبدیل شد که همیشه به محض این که بعد از عکاسی به خانه می آیم، باتری هایم را شارژ کنم، با این حال وقتی می خواهم به سفر بروم، دوباره چک می کنم که همه باتری ها شارژ شده باشند.
 
آیا کارت حافظه شما پر است؟
ترک کردن خانه با یک کارت حافظه پر به اندازه نداشتن شارژ باتری مهم نیست. با این حال، آزاردهنده است که بعد از گرفتن ۱۰ عکس با پیام «کارت حافظه پر است» روبرو شوید. در این صورت باید وقت خود را هدر دهید تا تصاویر را یکی یکی حذف کنید. زمانی که راهیِ ماجراجویی های خود می شوید، مطمئن شوید که فضای خالی کافی بر روی کارت حافظه وجود دارد!
 
آیا تجهیزات شما تمیز هستند؟
اکثر ما گاهی اوقات تجهیزات خود را تمیز نمی کنیم. وقتی به خانه برمی گردید، پردازش تصاویرتان هیجان انگیزتر از تمیز کردن تجهیزات است، نه؟
 
صرف نظر از این که چه کاری جالب و سرگرم کننده است و چه کاری نیست، تمیز کردن تجهیزاتتان باید انجام شود، به خصوص بعد از عکاسی در شرایط سخت یا در کنار دریا. من توصیه می کنم وقتی بیرون از خانه هستید، همیشه یک دستمال میکروفایبر، دستگاه دمنده هوا، و یک اسپری تمیزکننده به همراه داشته باشید، اما هرچه بیشتر تجهیزات خود را در خانه تمیز کنید، وقتی بیرون هستید زمان بیشتری برای عکاسی دارید.
 
شخصا، در گذشته به دلیل این که فراموش می کردم بعد از عکاسی در کنار اقیانوس فیلترهایم را تمیز کنم، چند تا از عکس هایم خراب شدند.
 
تصویر زیر یک نمونه معمول است از آنچه که فایل های شما ممکن است به نظر برسند، اگر فراموش کنید قبل از عکاسی لنز خود را تمیز کنید. خوشبختانه این عکس خراب نشد، اما حذف تمام نقاط گرد و غبار کمی زمان برد.
 
 
آیا تمام تجهیزات لازم را برداشته اید؟
این مورد چیزی است که من خودم هنوز هم آن را تجربه می کنم. اما بیش از یک بار اتفاق افتاده که من با کسی بیرون بوده ام که فراموش کرده کارت حافظه، ریموت کنترل شاتر، یا حتی دوربینش را با خود بیاورد. بنابراین مطمئن شوید که وقتی از در خارج می شوید، تمام تجهیزاتی که نیاز دارید در کوله پشتی شماست!
 
۲- مرحله دوم – در محل عکاسی
 
اکنون که باتری هایتان شارژ شده اند، کارت حافظه فضای خالی دارد، تجهیزاتتان تمیز هستند، و لوازمی که نیاز دارید را برداشته اید، بیایید برویم چند عکس زیبا بگیریم!
 
اما زیاد هیجان زده نشوید، به یاد داشته باشید که اول این مراحل ساده را انجام دهید:
 
سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید را تعیین کنید
قبل از این که به تنظیمات نگاهی بیاندازید، با مشخص کردن سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید شروع کنید. آیا یک منظره، حیوان، شخص، یا چیزی دیگری است؟ با صرف چند ثانیه وقت تعیین کنید از چه می خواهید عکس بگیرید، اینکار به خاطر سپردن اعمال تنظیمات مناسب را ساده تر می کند. در این صورت با یک دیافراگم باریک از یک پرنده عکس نمی گیرید، وقتی که می خواهید پس زمینه را مات کنید.
 
در این مرحله، همچنین توصیه می کنم در مورد لنزی که بیش از همه نیاز خواهید داشت نیز فکر کنید. اگر از پرنده ها عکس می گیرید، معمولا به یک لنز زوم بیشتر از لنز واید نیاز دارید. تجهیزات درست را فورا آماده کنید، تا از نیاز به تعویض لنزها در حین تماشای پرنده در دوردست اجتناب کنید.
 
 
ایزوی خود را بررسی کنید
اگر مثل من یک عکاس منظره هستید، در اکثر مواقع می خواهید ایزو تا حد امکان پایین باشد. با این حال، شما در طلوع آفتاب، در طول روز، در غروب آفتاب و در شب نیز عکاسی می کنید. این ساعات اغلب به تنظیمات متفاوتی نیاز دارند.
 
آزاردهنده است که از یک طلوع آفتاب زیبا عکس بگیرید و بعد به خانه بیایید و بفهمید فراموش کرده اید بعد از عکاسی از ستارگان در شب گذشته، ایزو را از ۱۶۰۰ تغییر دهید.
 
من به طور پیش فرض همیشه وقتی دوربینم را روشن می کنم، بررسی می کنم که ایزو بر روی ۱۰۰ تنظیم شده باشد، چون این تنظیماتی است که برای اکثر عکس هایم از آن استفاده می کنم. اگر از حیات وحش عکس می گیرید، ممکن است به طور پیش فرض از ایزو ۴۰۰ استفاده کنید تا مطمئن شوید که حرکت را متوقف می کنید (می توانید سرعت شاتر سریع تری انتخاب کنید). تصویر زیر یک نمونه بدشانسی است از یک بار که من فراموش کردم تنظیماتم را از شب قبل تغییر دهم. این باعث شد من آن لحظه زودگذری را که پرنده بالهایش را گشود، از دست بدهم.
 
 
تراز سفیدی خود را بررسی کنید
اکثر ما بعد از گرفتن چند عکس به پیش نمایش تصویر نگاه می کنیم، بنابراین خیلی زود از هر گونه اشتباه قابل مشاهده مانند تنظیم نکردن تراز سفیدی مطلع می شویم. مطمئنا، اصلاح تراز سفیدی در پس پردازش آسان است، اما من ترجیح می دهم تا حد امکان در داخل دوربین عکس کاملی بگیرم. سریع بررسی کنید که تراز سفیدی بر روی چیزی که به طور معمول استفاده می کنید تنظیم شده باشد (حتی اگر خودکار، ابری یا هر تنظیمات از پیش ایجاد شده دیگری باشد).
 
 
فوکوس را فراموش نکنید!
آیا تا به حال پیش آمده که دوربین خود را سریع بردارید تا از پرنده ای که همان لحظه از مقابل شما می گذرد عکس بگیرید، و بعد متوجه شده باشید که تصویر خارج از فوکوس است، چون فراموش کرده بودید فوکوس را به حالت خودکار تغییر دهید؟ به راحتی می توان مرتکب چنین اشتباهی شد، بنابراین قبل از شروع عکاسی، آگاه باشید که فوکوس را چطور تنظیم کرده اید.
 
عکس این مسئله نیز صدق می کند. فرض کنید که می خواهید با نوردهی طولانی عکس بگیرید، فوکوس را به درستی تنظیم می کنید و فیلترها را در جای خود قرار می دهید. سپس، درست همان لحظه که می خواهید شروع به عکس گرفتن کنید، فوکوس خودکار شروع به کار می کند. نه، این فاجعه نیست، فقط آزاردهنده است.
 
 
۳- مرحله سوم – پس از بازگشت به خانه
 
در این مرحله اگر خوش شانس باشید، کارت حافظه شما پر از تصاویر فوق العاده است. این مرحله آخر است، و دوباره به مرحله اول برمی گردد. اکنون وقت آن است که باتری های خود را به شارژ بزنید، عکس های خود را به کامپیوتر منتقل کنید، و تجهیزات خود را تمیز کنید. اگر بعد از هر جلسه عکاسی، انجام این کار را به یک روال عادی تبدیل کنید، مرتکب این اشتباه نمی شوید که بدون آمادگی راهی عکاسی شوید.
 
امیدوارم دفعه بعد که برای عکاسی بیرون می روید، این چک لیست به شما کمک کند. دنبال کردن این مراحل وقت زیادی نمی گیرد، و دیگر مجبور نمی شوید چندین ساعت وقت صرف پس پردازش کنید تا یک تصویر را نجات دهید.
 
نویسنده: کریستین هویبرگ (Christian Hoiberg)

 

1397/08/07
15:03:14
5.0 / ۵
3784
تگهای خبر: عکاسی , دوربین , عکاس , عکس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 374
بازدید دیروز: 3,332
هفته اخیر: 33,278