نکات مهم ترکیب بندی در عکاسی سیاه و سفید

نکات مهم ترکیب بندی در عکاسی سیاه و سفید آتلیه دات کام: به سختی می توان قدرت و درام عکاسی سیاه و سفید خوب را انکار نمود. دلیلی وجود دارد که عکاسی تک رنگ با وجود پیدایش عکس های رنگی همچنان باقی مانده و به عنوان یک رسانه هنری رونق پیدا کرده است. اما شما چطور قدرت عکاسی سیاه و سفید را برای خودتان مهار می کنید؟ کلید این کار در ترکیب بندی شما می باشد که در این آموزش به آن می پردازیم.


مشکل ترکیب بندی این است که آنقدر موضوع گسترده ای است که به راحتی ممکن است مسیر اصول مختلف و روش های عملی ساختن آنها را گم کنید. بنابراین، بیایید کار را ساده کنیم – من قصد دارم سه نکته به شما بگویم که می توانید بر روی آنها تمرکز کنید. اگر این نکات را عملی کنید، بهبود چشمگیری در ترکیب بندی عکس های سیاه و سفید خود خواهید دید!
 
۱- سادگی
ترکیب بندی ساده به شما کمک می کند تا با متمرکز کردن توجه بیننده بر روی سوژه اصلی، به عکس های سیاه و سفید خود قدرت بیشتری بدهید.
 
 
عکس منظره بالا یک نمونه عالی است. ترکیب بندی آن بسیار ساده است. این عکس خوب است چون من از یک فیلتر کاهنده نور (ND) و سرعت شاتر طولانی ۹۰ ثانیه برای مات کردن آب و ابرها استفاده کردم. نتیجه، یک عکس منظره سیاه و سفید با یک سبک ترکیب بندی مینیمالیستی شد.
 
این اصل در مورد پرتره نیز کاربرد دارد. سادگی ترکیب بندی را حفظ کنید تا توجه بیننده را بر روی مدل خود متمرکز کنید. یک راه آسان برای انجام این کار استفاده از یک لنز تله کوتاه با دیافراگم حدود f/2.8 است. به سوژه نزدیک شده و مطمئن شوید که هیچ گونه حواس پرتی در پس زمینه وجود نداشته باشد که توجه بیننده را از شخصی که دارید از او عکس می گیرید دور کند.
 
توجه: روی دوربین های فول فریم، لنز هایی با فاصله کانونی ۸۵ تا ۱۳۵ میلیمتر تله فوتو کوتاه، کمی بزرگتر از معمول، نامیده می شوند.
 
 
۲- بافت
یکی از چیزهای جالب در مورد عکاسی سیاه و سفید این است که بافت های جالب در سوژه شما را برجسته و نمایان می کند. شما می توانید از این ویژگی برای جالب تر کردن عکس های سیاه و سفید خود استفاده کنید.
 
این عکس از چند جعبه چوبی قدیمی نمونه خوبی است.
 
 
دو چیز جالب در مورد ترکیب بندی این تصویر وجود دارد. اولی الگوی ایجاد شده توسط اَشکال تکراری جعبه ها، و دومی بافت چوب است.
 
عدم وجود رنگ در تصاویر سیاه و سفید به تاکید بر بافت کمک می کند. همچنین می توانید در پس پردازش با استفاده از Clarity یا ابزارهای دیگری که برای برجسته کردن بافت طراحی شده اند (مانند اسلایدرهای Structure در Silver Efex Pro 2) این تاکید بر بافت را بیشتر کنید.
 
بافت و کنتراست
شما می توانید با استفاده از کنتراست (تضاد) بین سطوح نرم و زبر این ایده را فراتر ببرید. برخی از اجسام بیشتر از بقیه قابل لمس هستند و بافت زیادی دارند. برخی دیگر نرم هستند و بافت بسیار کمی دارند.
 
این تکنیک در عکاسی با نوردهی طولانی زیاد استفاده می شود، که در آن شما می توانید از مزیت مجاورت سوژه ای با بافت زیاد، مانند یک اسکله بتونی، و سوژه ای با بافت کم، مانند آب مات شده با استفاده از یک فیلتر ND و یک نوردهی طولانی، بهره ببرید. عکس قبلی از آن دو تخته سنگ نمونه خوبی است.
 
این یک نمونه دیگر است. من از سرعت شاتر ۳ دقیقه برای مات کردن ابرها و آب استفاده کردم. در نتیجه، یک کنتراست قوی بین بتون در پیش زمینه، اسکله در دوردست، و آب و ابرهای اطراف وجود دارد.
 
 
۳- کنتراست تُن ها
کنتراست یا تضاد مربوط به تُن ها جایی است که شما تُن های روشن و تیره را در کنار یکدیگر دارید. اکنون ما داریم به قلب عکاسی سیاه و سفید می رسیم! این تکنیک به همین اندازه در عکاسی رنگی موثر نیست، چون برخی از رنگ ها از لحاظ تُن مشابه هستند، مانند قرمز و سبز، اما هنوز هم یک کنتراست قوی ایجاد می کند. کنتراست تُن ها عامل اصلی ای است که عکاسی سیاه و سفید را از عکاسی رنگی متمایز می کند.
 
ساده ترین راه برای توضیح نحوه کار کنتراست تُن ها، نشان دادن چند نمونه است
در نمونه اول (در زیر) یک کنتراست تُن قوی بین سنگ های سیاه و سفید وجود دارد. نگاه شما به سمت سنگ های سفید کشیده می شود، چون آنها در مرکز کادر قرار دارند و یک کنتراست قوی در برابر سنگ های سیاه زیر آنها ارائه می دهند.
 
 
نمونه دیگری که در آن از کنتراست تُن ها برای ایجاد یک جلوه خوب استفاده می شود، عکاسی پرتره است. در پرتره زیر پوست روشن مدل با پس زمینه تاریک در تضاد است. کلید عملی ساختن این تکنیک این است که مطمئن شوید پس زمینه در سایه باشد و هیچ هایلایت (قسمت روشن) حواس پرت کننده ای نداشته باشد.
 
 
تا اینجا هر دو نمونه سوژه ای با تُن روشن را در برابر یک پس زمینه تیره نشان داده اند. اما شما می توانید عکس این کار را انجام دهید و یک سوژه تیره را در برابر یک پس زمینه سفید قرار دهید.
 
این تکنیکی است که من در پرتره زیر استفاده کردم. من از این مرد در کارناوالی در اسپانیا عکس گرفتم. او برای این مناسبت لباس پوشیده بود و حتی صورتش را هم نقاشی کرده بود. من او را در مقابل یک ساختمان روشن شده با نور آفتاب قرار دادم تا از مزیت کنتراست تُن بین پوست تیره او و دیوار سفید بهره ببرم.
 
 
نتیجه گیری
عوامل زیادی وجود دارند که یک عکس سیاه و سفید خوب را می سازند، اما ترکیب بندی یکی از مهم ترین آنهاست. اگر می خواهید یک عکس سیاه و سفید قوی ایجاد کنید، تمرکز بر روی این عوامل کلیدی – سادگی، بافت، و کنتراست تُن ها – جای خوبی برای شروع است.
 
نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)

 

1397/04/29
21:13:15
5.0 / ۵
4690
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,984
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 34,159