تکنیک های مهم در یادگیری فوتوشاپ

تکنیک های مهم در یادگیری فوتوشاپ آتلیه دات کام: فوتوشاپ شرکت ادوبی حالا دروازه‌ای است به سوی مشاغل مختلف. از میان این شغل‌ها، گرافیک دیزاین و عکاسی بیشتر از مابقی توی چشم می باشند و روزانه هزاران نفر با انجام چنین کارهایی درآمد کسب می‌کنند. اما سوال اینجا هست که به عنوان یک فرد مبتدی چطور می‌شود در فوتوشاپ استاد شد؟


به قول معروف یک شبه نمی‌شود ره صد ساله رفت و وقتی قصد انجام کار سخت دشواری دارید بهتر است آن‌ را آرام آرام و قدم به قدم پیش‌ ببرید. یادگرفتن فوتوشاپ هم کار آسانی نیست. با باز شدن پنجره فوتوشاپ دنیای جدید و ناشناخته‌ای به رویتان باز می‌شود که حتی قادر به شناخت قوانین حاکم بر‌ آن هم نیستید.
پس اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چطور از فوتوشاپ استفاده کنید، اول باید عجله را کنار بگذارید و با صبر و حوصله به راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم خوب گوش دهید. در یکی دیگر از سری آموزش‌های فوتوشاپ از هفت تکنیک کاربردی برایتان می‌گوییم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سریع و اصولی کار کردن با فوتوشاپ را یاد بگیرید.
 
1) پیش از هر چیز مفاهیم و اصول اولیه گرافیک دیزاین را یاد بگیرید
 
 
بدون یاد گرفتن مفاهیم اصلی گرافیک دیزاین سراغ فوتوشاپ رفتن کاری بی‌معنیست. به هر حال شما تازه کار هستید و از مفاهیمی همچون هم‌ترازی، کنتراست، فضای منفی، ریتم و کلی چیز عجیب و غریب دیگر سر در نمی‌آورید. پس بهترین کار این است که اول به سراغ گرافیک دیزاین بروید و برای حرفه‌ای شدن در فوتوشاپ اول مفاهیم و اصول اساسی آن را یاد بگیرید.
برای یادگیری مفاهیم گرافیک دیزان هم نیازی به کلاس رفتن و کلی وقت بیرون از خانه صرف کردن نیست. دوره‌های آموزشی خوبی در اینترنت یافت می‌شوند که با نشستن و توجه کردن به آموزش‌های آن‌ها می‌توان اصول گرافیک دیزاین را فوت آب شد.
از میان این دوره‌های آموزشی آنلاین، می‌توان به Canva Design School اشاره کرد که به حق یکی از بهترین‌‌هاست. در کنار Canva Design School، وبسایت فرانش هم هست که می‌توان از بسته‌های آموزشی آن نیز استفاده کرد.
 
2) با محیط فوتوشاپ آشنایی پیدا کنید
 
 
به دنبال یک راهنمای خوب برای درک بهتر محیط فوتوشاپ می‌گردید؟ خود ادوبی بهترین راهنمایی است که می‌توانید پیدا کنید. در وبسایت این شرکت صفحه‌ای به نام Get Started with Photoshop وجود دارد که در آن هر چه برای آشنایی بیشتر با محیط فوتوشاپ نیاز بوده گفته شده.
علاوه بر این، صفحه دیگر هم به نام Workspace basics support page در این وبسایت وجود دارد که بهتر است آن را بوکمارک کنید تا اگر به مشکلی خوردید به سراغش بروید.
با همه این تفاسیر، خود فوتوشاپ هم راهنمای ابزار مفیدی دارد که با متن و ویدیو نحوه استفاده از ابزار مختلف را به شما یاد می‌دهد. فقط کافیست برای فعال شدن این ویژگی نشانگر ماوس خود را روی ابزار مختلف بروید تا توضیحات لازم در مقابلتان ظاهر شوند.
 
3) روزی یک ابزار انتخاب کنید
 
 
پالت ابزار فوتوشاپ که در سمت چپ پنجره آن قرار گرفته، با اینکه باریک و مختصر به نظر می‌آید اما پر از ابزار مخفی است. فقط کافیست ماوس خود را روی برخی از ابزار موجود در این پالت ببرید تا تازه بفهمید چند گزینه‌ دیگر هم هستند که از وجودشان بی‌خبر بودید. به طور کلی فوتوشاپ نزدیک به 65 ابزار مختلف دارد که از آن‌ها می‌شود برای سلکشن، برش زدن، روتوش کردن، رنگ آمیزی، ترسیم و چندین کار دیگر استفاده کرد.
برای اینکه یاد بگیرید چطور از این ابزار گوناگون و پیچیده استفاده کنید به ناچار مجبور به امتحان یک به یک آن‌ها هستید. البته با یک جا امتحان کردن همه آن‌ها ظرف یکی دو ساعت، کاری از پیش نمی‌برید و مطمئن باشید با این کار پس از گذشت چند ساعت همه چیز را فراموش خواهید کرد.
به همین خاطر یک پیشنهاد برایتان داریم: هر روز فقط به سراغ یک ابزار بروید و سعی کنید با تحقیق درباره آن‌ بیشتر در موردش بیاموزید. برای مثال روزی که می‌خواهید کارکرد مجیک وند را یاد بگیرید، اول به سراغ فوتوشاپ بروید و چندین بار عملکرد این ابزار را روی تصاویر مختلف مورد بررسی قرار دهید.
سپس به سراغ مروگر خود بروید و عبارت «آموزش استفاده از مجیک وند در فوتوشاپ» را گوگل کنید. با این کار صدها ویدیو و متن آموزشی در اختیارتان قرار می‌گیرد که با خواندن و تماشای هر یک، می‌توانید کلی چیز تازه یاد بگیرید.
در کل این روش خوبی است و باعث می‌شود که آرام آرام کارکرد هر ابزاری در ذهنتان بنشینید. با این کار نه احساس ضعف و ناتوانی در یادگیری به شما دست می‌دهد و نه به این راحتی‌ها چیزهایی که یاد گرفتید را فراموش کنید. تازه با این مدل یادگیری، نحوه استفاده از میانبرهای کیبردی هم بهتر در ذهنتان می‌ماند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها به کارها سرعت بیشتری ببخشید.
 
4) روی مهارت های کوچک تمرکز کنید
فوتوشاپ نرم‌افزاری است که هر عکاسی باید کار کردن با آن را یاد بگیرد. شکی در این موضوع نیست و اگر عکاسی نحوه استفاده از فوتوشاپ را بلد نباشد مسلما یک جای کارش می‌لنگد. اما می‌دانستید که می‌شود در فوتوشاپ ویدیو هم ویرایش کرد؟
شاید ندانید اما می‌شود در فوتوشاپ حتی روی تایپوگرافی پوسترها هم کار کرد. جالب‌تر اینکه با فوتوشاپ می‌توان به طراحی ایمیل، خبرنامه HTML یا حتی تی‌شرت هم پرداخت.
پس دستتان حسابی باز است و می‌توانید فوتوشاپ را آنطور که نیاز دارید یاد بگیرید. بهتر هم هست که همین کار را بکنید و اول یک مهارت مشخص را در نظر بگیرید و سعی کنید تا می‌توانید در آن ماهر شوید. با این کار سرعت یادگیریتان هم بالاتر می‌رود و می‌توانید سریع‌تر برای ماهر شدن در بخش‌های دیگر نیز اقدام کنید.
 
5) حرفه‌ای‌های دنیای فوتوشاپ را دنبال کنید
 
 
راحت‌ترین راه برای یادگیری فوتوشاپ این است که آن را از استادانش یاد بگیرید. البته پیدا کردن یک مربی خوب و کار بلد شاید کار چندان آسانی نباشد. اما نسخه‌های مجازی این مربی‌ها به وفور پیدا می‌شوند و جالب اینکه خیلی راحت هم می‌شود از آن‌ها یاد گرفت.
پس رشته‌ای که می‌خواهید در آن حرفه‌ای شوید را انتخاب کنید و پس از آن در گوگل به دنبال یک متخصص آنلاین آن حوزه بگردید. پس اگر به فرض می‌خواهید در مورد نقاشی دیجیال یاد بگیرید باید هنرمندی پیدا کنید که در این حوزه کار کرده و آموزش‌هایش را در اینترنت گذاشته.
 
6) با پروژه‌های کوچک خود را به چالش بکشید
 
 
این ایده بدی نیست که بخواهید در آینده از مهارت‌های فوتوشاپ خود کسب درآمد کنید. مثلا می‌شود با ورود به سایت‌هایی همچون Fiverr و DesignCrowd ، هر از گاهی با انجام کارهای کوچک در وقت‌های آزاد پول خوبی به جیب زد. البته با مهارت اندک پا در چنین مسیری گذاشتن کار آسانی نیست.
اما اگر به این قضیه به چشم یک چالش نگاه کنید، خیلی راحت باعث پیشرفتتان می‌شود و می‌توانید با آن مهارت‌های خود را ارتقا دهید.البته توجه داشته باشید که این چالشی است با مسولیت بسیار.
نمی‌شود کاری را در این سایت‌ها قبول کرد و خیلی راحت از کنارش گذشت و انجامش نداد. پس سعی کنید هر کاری را که قبول می‌کنید تا حد امکان روی آن وقت بگذارید و با کیفیت انجامش دهید. کار سختیست اما مطمئن باشید به دردسرهایش می‌ارزد.
خوشبختانه اغلب سفارش‌هایی هم که در این سایت‌ها داده می‌شوند کارهای ساده‌ای هستند. مثلا فردی می‌آید و از شما می‌خواهد که برایش پس‌زمینه یک تصویر را حذف کنید.
مسلما در اولین تلاش‌ها هم نمی‌توانید به چیزی که از شما خواسته شده برسید و چند باری ناکام می‌مانید. اما در آخر به خاطر مسولیتی که به گردنتان افتاده، مجبور می‌شوید پیشرفت کنید و سفارش را به بهترین شکل ممکن تحویل مشتری خود دهید.
 
7) با آغوشی باز به سراغ چالش‌های یک ماهه بروید
 
 
تعداد روزهایی که دارید خود را به چالش می‌کشید تا فوتوشاپ یاد بگیرید مهم نیست. مهم این است که شما در بازه‌ای مشخص تا می‌توانید در مورد موضوعی خاص مطلاعه کنید و مهارت به دست آورید. این بازه می‌تواند 30 روزه باشد؛ نه زیاد است و نه کم و می‌شود در این مدت کارهای زیادی انجام داد. البته به شرط اینکه در این بازه زمانی سخت تلاش کنید.
برای مثال، می‌شود در طی این 30 روز به پای آموزش‌های Photoshop Essentials نشست و کلی چیز متفاوت و جدید یاد گرفت. حتی می‌توان با مراجعه به وبسایت ایرانی فرانش چند بسته آموزشی فوتوشاپ خریداری کرد و روی بهتر شدن تمرکز کرد. اما در کل این را بدانید که هیچ راه کوتاهی برای یاد گرفتن کامل فوتوشاپ وجود ندارد و اگر می‌خواهید در آن حرفه‌ای شوید باید راه طولانی و دشواری را طی کنید.

 

1397/04/09
22:03:11
5.0 / ۵
3141
تگهای خبر: عکس , ایده آل , تکنولوژی , کیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,627
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 33,015