نوروزگاه اصفهان در ماه ضیافت

لزوم توجه به خوشنویسی در کتاب های آموزشی

لزوم توجه به خوشنویسی در کتاب های آموزشی آتلیه دات کام: به گزارش آتلیه دات کام، اصفهان یک هنرمند خوشنویس اصفهانی با اشاره به اینکه خط و خوشنویسی همیشه در تمدن ما حضور داشته و امروز هم همه‌ی مردم در زندگی خود با خط مواجهند، اظهار داشت: خوشنویسی علاوه بر مشخص کردنِ شخصیت فرد، منتقل کننده‌ی آرامش روحی است.



علی عباسی، هنرمند پیشکسوت خوشنویسی است که این هنر را به علاقه مندانش در شهر بهارستان اصفهان می آموزد. وی در گفتگو با ایسنا و ضمن اشاره به آغاز ورودش به دنیای پر رمز و راز و البته شگرف و زیبای خوشنویسی، چنین اظهار نمود: من در دبستان به هنر خوشنویسی علاقه مند شدم و این هنر را به صورت حرفه ای از سال ۱۳۷۱ با استاد عبدالحمید سیاوش دستجردی آغاز کردم و مدرک ممتاز خوشنویسی را در کنار مرحوم استاد محمدعلی شادمان گذراندم. در واقع من راننده‌ی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان بودم، اما علیرغم سختی شغل خود هنر خوشنویسی را رها نکردم.

او با اشاره به اینکه خط نستعلیق را با شیوه‌ی استادانِ خود می نویسد و خط دوم او هم شکسته نستعلیق است، افزود: خط اصلی من، نستعلیق است و هرکس باید برای خود خط دومی داشته باشد، چونکه برای آزمون های عالی به بعد، داشتنِ خط دوم یکی از لزومات است. خط دوم بستگی به سلیقه شخص انتخاب می شود و او می تواند هر خطی را بعنوان خط دوم خود انتخاب نماید.



این هنرمند ضمن اشاره به این که یکی از اشکالات اصلی هنرمندان و همچون خوشنویسان در شهر بهارستانِ اصفهان، نداشتن مکانی برای به اشتراک گذاشتن آثار است، خاطرنشان کرد: متأسفانه نمایشگاه و گالری برای ما و هنرمندانِ سایر رشته ها فراهم نشده است و به هنرمندان بهایی داده نمی گردد.

عباسی افزود: ما در شهر بهارستانِ اصفهان، هنرجوی خوشنویسی تربیت می نماییم، اما انجمن خوشنویسان برای آزمون های هنرجویان از تعرفه دولتی استفاده نمی نماید. اگر انجمن ها در آموزش ها و آزمون ها همکاری کنند دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

این هنرمند خوشنویس با اشاره به اینکه خط همیشه خط در تمدن ما حضور داشته و امروز هم همه‌ی مردم در زندگی خود با خط مواجهند، اظهار داشت: خوشنویسی علاوه بر مشخص کردنِ شخصیت فرد، منتقل کننده‌ی آرامش روحی است. یک خوشنویس با تمرکز بر هنرِ خود سبب می شود کمتر به مشکلاتش فکر کند.



او ضمن اشاره به آموزش اشتباه خط در مدارس، اظهارکرد: باید خیلی از کلمات در کتاب های نگارش شده برای دانش آموزانِ مدارس را ویرایش داد، چونکه دانش آموزان از همان ابتدا به نادرستی آموزش می بینند. حتی من هم در کلاس آموزشی خود، هنرجویی با شیوه‌ی قلم گیری نادرست داشتم که علت آن به مبحث نگارش نادرست در کتاب های آموزشیِ مدارس بازمی گردد.

عباسی با ابراز تأسف از عقب ماندنِ امروزِ کشور در زمینه‌ی خوشنویسی، اظهار داشت: متأسفانه با آمدن موبایل، کامپیوترها و... کم کم خوشنویسی کنار رفته است، بعنوان مثال اگر در شرکت یا ارگان هایی مراسمی با اهدای لوح تقدیر همراه باشد، آن لوح را سریع با استفاده از کامپیوتر نوشته و با دستگاههای چاپ منتشر می کنند؛ در حالیکه اگر به دست خوشنویس نوشته شود به خط هم بها داده شده است.







منبع:

1403/01/10
14:49:25
5.0 / ۵
193
تگهای خبر: آرامش , آموزش , چاپ , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,823
بازدید دیروز: 4,745
هفته اخیر: 39,237