المپیاد آموزش هنر

المپیاد آموزش هنر آتلیه دات کام: آتلیه دات کام: اولین المپیاد ملی آموزش هنر برگزار خواهد شد؛ این المپیاد مقرر است استعدادهای درخشان در رشته های تخصصی هنر را شناسایی کرده و در برنامه های نهادهای مرتبط مورد توجه قرار دهد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا نشست خبری اولین المپیاد ملی آموزش هنر با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری انجام شد.
در آغاز این جلسه محمدحسین اسماعیلی با اشاره به اهمیت المپیادها در رشته های مختلف اظهار داشت: برگزاری رویدادهایی مثل المپیک یا المپیادها در رشته های مختلف علمی، ورزشی در دنیا رایج است و پیشینه طولانی دارد. در دنیای امروز المپیادهایی در موضوعات مختلف علمی برگزار می گردند که جایگاه بالایی دارند.
او افزود: در کشور ما نیز المپیادها جایگاه ویژه ای دارند و استعدادهای درخشانی در این المپیادها شناسایی می شوند. در عرصه هنر در رشته های مختلف رویدادهایی داریم ولی به شکل خاص تا به امروز المپیاد ملی هنر نداشته ایم و برای نخستین بار این المپیاد انجام می شود. در المپیادها استعدادهای درخشان در رشته های تخصصی هنر شناسایی می شوند و در برنامه های نهادهای مرتبط مورد توجه قرار می گیرند. گرچه المپیادهای هنری هنوز به آن شکل که باید جا نیفتاده و جایگاه خودرا به دست نیاورده ولی امیدواریم این المپیاد بتواند دستاوردهای ارزشمندی داشته باشد. تا حالا در عرصه هنر در رشته های مختلف رویدادهایی همچون جشنواره، مسابقه و نمایشگاه و... داشته ایم ولی به شکل خاص تا به امروز المپیاد هنر برگزار نشده است و این رویداد نخستین بارست که با همت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می گردد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری اضافه کرد: وجه تمایز بارز این المپیاد با سایر رویدادهای هنری این است که شرکت کنندگان در قالب تیم های آموزشگاهی یا هنرستانی در رقابت ها شرکت می کنند و این المپیاد در سه سطح آموزشگاهی، استانی و ملی انجام می شود. هریک از این مراکز آموزش هنر که در اولین دوره المپیاد شامل آموزشگاه های آزاد هنری و هنرستان های هنرهای زیبا می شود در رشته های تعیین شده تیم هایی را معرفی می کنند که برمبنای فاکتورهای اعلام شده، تیم ها ابتدا در آموزشگاه یا هنرستان به رقابت پرداخته و آثار آنها داوری می شود و به مرحله استانی راه می یابند. آثار راه یافته به مرحله استانی توسط داوران استانی ارزیابی شده و برگزیدگان آنها به سطح ملی راه می یابند و در این مرحله آثار برگزیده رشته های موسیقی و نمایش اجرای زنده خواهند داشت و آثار سایر رشته در فضای نمایشگاهی به نمایش عمومی گذاشته می شوند و داوری خواهند شد که تیم قهرمان هررشته از بین برگزیدگان نهایی انتخاب و موفق به دریافت جام قهرمانی می شوند.
اسماعیلی با اشاره به اهداف المپیاد هنر اظهار داشت: شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای هنری خصوصاً در بین جوانان و نوجوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارائه شناخت به خانواده ها در حوزه فرصت های رشد فرزندان در رشته های هنری، ارتقای مهارت های فردی، گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به ویژه در بین هنرجویان و هنرمندان مراکز آموزشی، کمک به توسعه عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، پیش گیری از لطمه های اجتماعی با بهره گیری از ابزارهای هنری و آموزشی از اهداف مهم المپیاد هنر است.
سپس مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری به تشریح موضوعات این رویداد پرداخت و اظهار داشت: باتوجه به ماهیت گروهی و تیمی و رویکرد انسجام بخشی فرهنگی و اجتماعی این رویداد، موضوعات المپیاد تحت شعار محوری "یکصدا ایران" شامل: هویت و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، ایجاد انگیزه و امیدآفرینی.
او اظهار داشت: پروسه برگزاری این رویداد از اسفند امسال شروع شده و در سال آینده با رقابت تیم های مراکز آموزش هنرادامه خواهد داشت و در نهایت در آخر شهریور ماه برگزیدگان برمبنای رأی و ارزشیابی داوران انتخاب و معرفی خواهند شد.
اسماعیلی اظهار داشت: امروز با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری و هنرمندان و اعضاء شورای عالی هنر از پوستر اولین المپیاد ملی آموزش هنر رونمایی گردید و امیدوار هستم برگزاری این المپیاد راه گشا بوده و در سطح کلان منتج به ارتقای سطح اجتماعی و گسترش بیش از پیش عدالت آموزشی در کشور شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری درباره ی شرایط شرکت در المپیاد اظهار داشت: تیم های شرکت کننده در این رویداد بایستی شرایط عمومی که در فراخوان سامانه المپیاد درج شده را بطور کامل رعایت نمایند و همین طور ضوابط تخصصی رشته های هنری که در آن شرکت می کنند را نیز داشته باشند. برای اطلاع کامل از این شرایط علاقه مندان می توانند با مراجعه به سامانه www.amoozeshehonar.ir وارد سامانه المپیاد هنر شده و اطلاعات کامل را دریافت نمایند و با هماهنگی مدیران آموزشگاه ها و هنرستان ها نسبت به ثبت نام تیم ها اقدام نمایند.
او افزود: باتوجه به پراکندگی مناسب آموزشگاه های آزاد هنری و هنرستان های هنرهای زیبا در اقصی نقاط کشور امکان حضور تمامی علاقمندان در این رویداد برقرار است و تلاش ما بر این است که این رویداد در سال های آتی فراگیرتر شده و دامنه اجرائی آن شامل تمام مراکز آموزش هنر ازجمله دانشگاه ها و مراکز آموزشی تحت پوشش سایر نهادها هم شودو چشم انداز ما برای سال های آتی برگزاری رویداد در سطح بین المللی است.
اسماعیلی در آخر اظهار داشت: یکی از دلایلی که موجب شد به برگزاری این المپیاد بپردازیم این بود که خروجی آموزشگاه ها مشخص نبود ولی این رویداد می تواند در انعکاس عملکرد آموزشگاه های هنری نقش موثری داشته باشد.
برمبنای آن چه که دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام نموده است، او در آخر اظهار داشت: سازمان اجتماعی، وزارت کشور، مرکز پیش گیری از لطمه های اجتماعی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و…برخی از نهادهایی بوده اند که در برگزاری این المپیاد مشارکت داشته اند.
سجاد فروغی طراح پوستر «المپیاد ملی آموزش هنر» است.




منبع:

1402/12/24
11:58:04
5.0 / ۵
203
تگهای خبر: آموزش , آموزشگاه , پوستر , تخصصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,076
بازدید دیروز: 4,745
هفته اخیر: 39,743