در اولین روز نمایشگاه صنعت موسیقی چه گذشت؟

در اولین روز نمایشگاه صنعت موسیقی چه گذشت؟ آتلیه دات کام: به گزارش آتلیه دات کام، نمایشگاه صنعت موسیقی از روز سه شنبه پنجم دی با حضور رئیس موسسه فرهنگی «اکو» و برخی از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان در مرکز همایش های برج میلاد تهران راه اندازی شد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت موسیقی روز سه شنبه (۵ دی) با حضور سعید سکندرخان (رییس موسسه فرهنگی اکو) و برخی از هنرمندان شناخته شده کشورمان در برج میلاد تهران برگزار شد.
جلال زکایی (رییس اولین نمایشگاه صنعت موسیقی) در شروع این مراسم ضمن تقدیر از افرادی که در برگزاری این نمایشگاه مشارکت داشتند، اظهار داشت: موسیقی تا امروز در ایران عموما در خواننده ها و آثار موسیقی خلاصه می شد اما ما از امروز مقرر است نشان دهیم که جغرافیای موسیقی در سطوح کلان تری گستردگی دارد.
وی با تقدیر از مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه تلفن های همراه از برگزاری متفاوت این نمایشگاه طی دوره های بعدی اطلاع داد.
فردین خلعتبری (دبیر هنری اولین نمایشگاه صنعت موسیقی) هم در این مراسم بیان نمود: مهم ترین مبحث نمایشگاه ماجرای صنعت موسیقی است که مشخص شود این هنر از پارامترهای خیلی زیادی تشکیل شده است اما چیزی که مهم می باشد اینست که ما بتوانیم اجتماعی را از موزیسین ها داشته باشیم که همدیگر را درک کنند و هوای هم را داشته باشند. هر کدام از این تخصص ها برای زنجیره کامل موسیقی است و همین جزئیات است که آنرا برجسته می کند.
این آهنگساز اضافه کرد: ما حالا در نخستین دوره برگزاری نمایشگاه هستیم اما بطور قطع در سالهای بعد گسترده تر خواهد شد و امیدوارم در سالهای آینده بیشتر و جدی تر باشیم. گروه ترنج کوشش کرد این اتفاق بیفتد و کلی سختی برای این کار وجود داشت. اگر نقصی هست، باید برطرف نماییم. کشورما باوجود همه مشکلات در موسیقی، در زمینه تولید ساز و موسیقی کشور عقب افتاده ای نیست. صنعت موسیقی در ایران به سبب نقص کپی رایت اوضاع درستی ندارد. امیدوارم سهم درستی در تولید ناخالص ملی داشته باشیم.
سعد سکندرخان (رئیس موسسه فرهنگی اکو) هم بعنوان آخرین سخنران مراسم کوتاه افتتاحیه نمایشگاه صنعت موسیقی توضیح داد: من به تازگی بعنوان رئیس سازمان اکو منصوب شده ام و امیدوارم در سالهای مدیریت ام بتوانیم فعالیتهایی را که در حوزه موسیقی صورت می گیرد بیشتر و بیشتر حمایت نماییم. موسیقی هنر آرامش در جهان است و بی گمان نقش مهمی در زندگی انسان در دوران کنونی دارد.
بعد از این افتتاحیه کوتاه، با بریده شدن روبان ورودی سالن C، نمایشگاه صنعت موسیقی رسما راه اندازی شد و غرفه داران میزبان شهروندان تهرانی در قسمت های مختلف بودند.
امیر توسلی، محمدرضا علیمردانی و همایون نصیری همچون افرادی بودند که بعد از افتتاحیه در غرفه های مختلف حاضر شدند.
برگزاری نشست های تخصصی حوزه موسیقی بخش دیگری از این نمایشگاه در چارچوب دو «پنل» بود که در روز نخست، ابتدا پنل «موسیقی و چرخه اقتصادی» با مبحث «اهمیت ساختارهای حقوقی در چرخه افتصادی صنعت موسیقی» پذیرای مردم و اهالی موسیقی بودند.
خالقان آثار موسیقی در قانون جدی گرفته نشده اند
افسانه عابدین (وکیل پایه یک دادگستری و فعال حوزه حقوق هنر) بعنوان اولین سخنران این نشست تخصصی ضمن اشاره به نقش موسیقی در زندگی امروز، اظهار داشت: موسیقی در زندگی ما نقش پررنگی دارد. علیرغم همه گیری موسیقی در جامعه ایرانی از سال های دور، قانون ما در این عرصه قدیمی است و هنرمندان ما از حق خودشان بهره مند نمی شوند.
وی اظهار داشت: صنعت موسیقی دربرگیرنده مزیت هایی چون توسعه اقتصادی، اشتغال زایی، خلق اثر و ضبط و انتشار است اما هیچگاه خالقان آثار موسیقی در قانون جدی گرفته نشده اند و این بحران سالهاست که با همین نقص ها پیش رفته اند. سالها پیش قانون کپی رایت در ایران به تصویب رسید ولی برای حال حاضر نقص های زیادی دارد.
محمد سعید صادقی دومین سخنران این نشست هم در توضیحاتی بیان نمود: در سال ۵۲ قانون کپی رایت آثار صوتی به تصویب رسید. درآمدزایی از کپی رایت بسیار اهمیت دارد. آهنگسازهایی که کار دلی و قوی انجام می دهند از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نیستند و دلیل اصلی آن کپی رایت است. پس «Cmo (حق کپی رایت جمعی)» باید هر چه سریع تر به ایران بیاید. ما در ایران ۸۰ شبکه استانی و ملی داریم و ۴۰ شبکه رادیویی، که در صورت داشتن قانون درست و مشخص، باید منبع درآمد درستی برای موزیسین ها باشند ولی متاسفانه سوخت شده اند و کسی که آمده صدا را تولید کرده حقی نسبت به کپی رایت ندارد و صرفاً برای آهنگساز و تولیدکننده اثر است.


اصالت و تشخیص اصالت، چالش اصلی ماست
دومین پنل روز نخست نمایشگاه با مبحث «صنعت موسیقی و قانون» با سخنرانی حامد سهرابی (مدیرکل دفتر حقوق و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) برگزار شد.
مدیرکل دفتر حقوق و مالکیت فکری وزارت ارشاد توضیح داد: اصالت و تشخیص اصالت، چالش اصلی ماست. هنرمندان موسیقی چندان علاقه ای به ثبت آثار ندارند. ما تا آخر سال ۱۴۰۰ هفده هزار اثر منتشر کردیم و سهم موسیقی بسیار اندک است و متاسفانه رتبه آخر را صنعت موسیقی در قسمت هنری دارد.
وی ضمن اشاره به نبود یک چارچوب مشخص در حوزه قراردادهای موسیقی، اظهار داشت: سیستم مشخصی برای قرادادهای حوزه موسیقی تعبیه نشده است. ما صرفاً می توانیم نقش هدایت کننده داشته باشیم. در این عرصه صنوف نقش خودشان را درست اجرا نکرده اند. تنها کاری که من توانستم آن را جا بیندازم این بود که وزارت خانه را از روابط حقوقی بین اشخاص خصوصی دور نماییم. ما می دانیم در قراردادهای ترکمنچای که مابین خواننده ها وبعضی از شرکتهای نشر بسته می شود اصل تعادل و انصاف رعایت نمی شود.
وی ادامه داد: مشکل بعدی تشخیص امکان نقض حق است؛ چون بخش های مختلف در آثار هنری نقش دارند. مرجع قضایی به تعداد لازم برای حوزه مالکیت فکری و هنری نداریم و پدیدآورندگان آثار هم اطلاعات درستی از بخش مالکیتی ندارند؛ البته که عمده نقص مالکیت فکری در فضای مجازی است. همه این موارد دلایلی ست که شورای مالکیت فکری را در وزارت ارشاد تشکیل دادیم. دو قاضی و سه استاد دانشگاه و استاد موسیقی را در شورای مالکیت فکری دعوت کرده ایم و قوانین را اصلاح می نماییم. همه تلاش ما اصلاح قانونی می باشد که در سال ۵۲ تصویب شده است و هیچ به روز رسانی ای تاکنون در رابطه با آن صورت نگرفته است.
تصویب لایحه مالکیت فکری و الزامات قانونی
کاوه راد (حقوق دان) هم در ادامه برگزاری این بخش توضیح داد: در قانون ایران ۲ روش «کیفری» و «حقوقی» برای پیگیری مبحث مالکیت هنری وجود دارد اما نکته اصلی ضعف نظری کارشناسان در حوزه قضایی و در قسمت مالکیت فکری است. مساله مهمی که کارشناس باید تشخیص بدهد اینست که آیا نقض اتفاق افتاده یا خیر؟
وی ادامه داد: به سبب اینکه کارشناسان تسلط کافی در مبحث ندارند، می توانم مدعی شوم که با یک فاجعه در دادگاه ها رو به رو می شویم. مثلاً در دادگاه های مالکیت، اینروزها پادکست ها بیشترین پرونده ها را به خود اختصاص داده اند. جزئیات پیچیده و زیادی قابل طرح است اما تنها راهی که توانایی حل این مشکلات را دارد، تصویب لایحه مالکیت فکری است. تا وقتی که بر مبنای قانون سال ۱۳۵۲ پیش برویم، هیچ قدمی در تأمین منافع هنرمندان برداشته نخواهد شد. من هیچ اراده ای را نمیبینم که نظام قوانین ما تغییر کند. امیدوار به تغییر شرایط نیستم.
سوره صادقی هم بعنوان آخرین سخنران در این جلسه تخصصی اظهار داشت: احساس من این هست که هنرمندان ایران مقابله با تاراج را انجام نمیدهند. اگر هدف ما از موسیقی سرگرمی ساز به سمت صنعتی شدن موسیقی است و داشتن سهمی از اقتصاد، این مورد بدون اینترنت آزاد ممکن نیست. زیست بوم دیجیتال و طرفداران را اینترنت تعیین می ت کند. باید امکان دسترسی قانونی افراد به آثار را درست نماییم و قوانین را بروز نماییم و ضمانت اجرا داشته باشیم.
نمایشگاه صنعت موسیقی از پنجم تا هشتم دی در برج میلاد برگزار می گردد و ساعات بازدید از ۱۰ بامداد تا ۱۹ است.




1402/10/08
18:26:01
5.0 / ۵
340
تگهای خبر: آرامش , تخصصی , دیجیتال , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 4,293
بازدید دیروز: 4,745
هفته اخیر: 42,177