اركستر سمفونیك كشورها جای كشف استعداد نیست

پاسخ مصداقی نوازندگان سابق ارکستر سمفونیک به بنیاد رودکی

پاسخ مصداقی نوازندگان سابق ارکستر سمفونیک به بنیاد رودکی به گزارش آتلیه دات کام، ۴۰ نفر از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران که به تازگی بنا بر دلایلی با آنها قطع همکاری شده است، در واکنش به اطلاعیه اخیر بنیاد رودکی در این حوزه، طی نامه ای توضیحاتی را در اختیار رسانه ها قرار داده و با عرضه مصادیقی به آن پاسخ داده اند.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، در چند روز اخیر، ارکستر سمفونیک تهران جزو پرخبرهای رسانه ها بوده است؛ چونکه اعلام گردید ۴۰ نفر از نوازندگان این ارکستر به خاطر مشکلاتی که با منوچهر صهبایی (رهبر میهمان ارکستر) داشتند و البته به دلیل شرکت نکردن در آزمون نوازندگی اخراج شده اند.
بعد از آن بود که مهدی سالم در گفت و گویی با ایسنا، اخراج این نوازندگان را نادرست خواند و علت خروج این تعداد از نوازندگان از ارکستر سمفونیک تهران را، شرکت نکردن در آزمون نوازندگی عنوان نمود. اما با ادامه دار شدن حواشی، بنیاد رودکی این دفعه طی اطلاعیه ای اعلام نمود که هیچ نوازنده ای اخراج نشده است. این بنیاد اظهار داشت که این افراد در آزمون شرکت نکرده اند و حضور در ارکستر حق پذیرفته شدگان آزمون نوازندگی است.
هرچند نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران هم در گفت وگوهایی که داشتند، معتقد بودند نوازندگان جدید تجربه هم نوازی در ارکستر را ندارند و اگر بنا بر فعالیت آنها در ارکستر باشد، باید نواختن در ارکستر از ابتدا به آنها آموزش داده شود.
به هر حال از آنجاکه بنیاد رودکی بار دیگر اخراج نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران را تکذیب و تصریح کرد که افراد معترض، در آزمون انتخابی بنیاد شرکت نکرده اند، نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران که با آنها قطع همکاری شده است، طی مطلبی نسبت به قول های اخیر بنیاد رودکی و مدیرعامل آن واکنش نشان داده اند.
در متن این نامه که برای رسانه ها ارسال شده آمده است:
«۱ـ در هیچ یک از ارکسترهای دنیا بر مبنای جایگاه و صندلی حقوق پرداخت نمی گردد، بلکه بر مبنای سالهای حضور آن نوازنده و سابقه و تجربه در ارکستر، حقوق دریافت می کنند. این تفکر اشتباه است که صندلی نوازندگان به مانند پرداخت هزینه بلیت صندلی و جایگاه مخاطب باشد.
اعتراض نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران هم بر مبنای اصلِ نادرست این مورد بوده است.
نمونه ارکستر تورنتو:


۲- در رابطه با انتخاب نوازندگان توسط رهبر ارکستر باید خاطرنشان کرد، هر رهبری بخصوص رهبر مدعو، نمی تواند نوازنده ارکستر را انتخاب کند؛ چونکه نوازندگان اعضای ثابتِ ارکستر میزبان و رهبران میهمان هستند. درحقیقت این رهبر ارکستر است که ابتدا بعنوان رهبر میهمان در یک کنسرت حضور خواهد داشت و از جانب نوازندگان و بعد نسبت به رضایت مخاطبین انتخاب می شود.
نمونه انتخاب رهبر از جانب نوازندگان ارکستر فیلارمونیک برلین:


۳- مورد دیگر بررسی امتحان ارکستر در تمام دنیاست، در هیچ ارکستری در دنیا بدنه اصلی ارکستر تغییر نمی کند، از آنجائیکه هر شهر در هر کشوری دارای چندین ارکستر مجلسی، سمفونیک، فیلارمونیک، باله و اپرا است، نوازنده ای از ارکستری به ارکستر دیگر بر مبنای سلیقه یا درآمد بهتر تغییر مکان می دهد و شغل خویش را از دست نمی دهد. همینطور نوازنده ها پس از گذشت ۳۰ سال حضور در ارکستر بازنشسته می شوند، ازاین رو مدیران ارکستر برای تنها یک یا چند جایگاه مشخص و پُست خالی در ارکستر فراخوان امتحان را منتشر می کنند.
فراخوان چند ارکستر حرفه ای دنیا برای جایگاه مشخص در زیر قابل مشاهده است:


۴- بیان این مورد که بنیاد رودکی به دنبال کشف استعداد بوده است برای ذهن مخاطب تداعی کننده برنامه های استعدادیابی است؛ چونکه ارکستر سمفونیک کشورها جای کشف استعداد نیست.
بلکه هر موزیسین باید راه دشوار تحصیل در این هنر را سپری کند، در هنرستان و کنسرواتوار موسیقی زیر نظر معلمین حرفه ای رشد کند، در دانشگاه ادامه تحصیل دهد و با یک مرتبه امتحان در مقابل ژوری تشکیل شده از نوازندگان همان ارکستر به ارکستر راه پیدا کند و در کنار دیگر نوازندگان با تجربه پا در زمینه دنیای حرفه ای گذارد.
۵- لطفا به سال حضور نوازندگان ارکستر شیکاگو و ارکستر فیلارمونیک برلین که از حرفه ای ترین ارکسترهای جهان هستند توجه بفرمایید. آیا در کشوری مثل آلمان با جمعیت ۸۴ میلیون یا آمریکا با جمعیت ۳۴۰ میلیون نفر، استعدادهای دیگری وجود ندارد که راه به ارکسترهای مذکور یابند؟!
اساسا دارند اما مدیران می دانند اصل ارکستر بر همنوازی چند ساله نوازندگان کنار یکدیگر و تجربه ارکسترنوازی و آنسامبل و هارمونی بین نوازندگان است و بدنه اصلی ارکستر دارای ارزش خاصی است.


۶- از آنجائیکه اشاره به دریافت حقوق نوازندگان در دوران کرونا را هم داشتید، باید به آگاهی شما بزرگوار برسانیم که همانطور که خود آگاه هستید، پایه حقوق نوازندگان بر مبنای حقوق یک فرد متخصص در یک شغل و رشته نیست، بلکه پایین ترین پایه حقوق بر مبنای حقوق کارگری است. باید اشاره نمود در سال ۱۳۹۴ بنیاد رودکی حقوق و بیمه نوازندگان را به صورت کامل پرداخت نکرده است و این سال جزو سوابق کاری ایشان حساب نشده است!
در کلام آخر خواهشمند است، مطلبی با عنوان «آزمون ارکستر در آلمان چگونه است؟» که مصاحبه نوازنده اصلی ارکستر و ساز تیمپانی یکی از حرفه ای ترین ارکسترهای آلمان ( ارکستر گِواندهاوس لایپزیگ) در رابطه با شیوه صحیح و قاعده آزمون ارکستر که در دنیا معمول است را بیان می کند، ملاحظه فرمائید.
امید است هدف قلبی ما نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران را درک کرده و بدانید ما پس از گذشت شش ماه کوشش برای بهبود وضع موجود، متاسفانه با تنگ نظری های مدیریت ارکستر روبرو گشتیم و برخلاف نظر محترم بنیاد رودکی هیچ یک به دنبال شانتاژ خبری نبوده، بلکه فقط دلسوز و نگران وضع اسف ناک حاضر ارکستر سمفونیک تهران هستیم.»
همینطور می توانید فایل پی دی اف نامه نوازندگان ارکستر را دانلود کنید.




منبع:

1402/04/25
12:47:46
5.0 / ۵
316
تگهای خبر: آموزش , دانلود , شركت , قاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,253
بازدید دیروز: 4,745
هفته اخیر: 40,097