برگزاری نمایشگاه گزیده آثار عکاسان آذربایجان غربی در ارومیه

برگزاری نمایشگاه گزیده آثار عکاسان آذربایجان غربی در ارومیه به گزارش آتلیه دات کام، به نقل از تسنیم نمایشگاه گزیده آثار عکاسان آذربایجان غربی با عنوان عکاسی مداوم، حضور ماندگار در ارومیه برگزار می‌گردد.


عکاسی مداوم، حضور ماندگار عنوان نمایشگاهی است که گزیده آثار عکاسان آذربایجان غربی را شامل می‌شود و رومین محتشم نیز به عنوان مدیر این نمایشگاه انتخاب شده است.
 
رومین محتشم متولد 1340 در ارومیه، فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که از جمله پیشینه عکس وی می‌توان به دبیری جشنواره بین‌المللی عکس اعتیاد و داوری جشنواره‌های عکاسی در سطح کشور اشاره کرد.
 
وی تاکنون در بیش از شصت نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی عکس شرکت داشته است و به عنوان منتخب در جشنواره‌های متعدد ملی و بین‌المللی انتخاب شده است و از کشورهای ژاپن، سنگاپور، ترکیه، اتریش و بلژیک جوایزی دریافت کرده است.
 
مدیر برگزاری نمایشگاه عکس عکاسی مداوم، حضور ماندگار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه با اشاره به اهداف و اهمیت برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: فلسفه این نمایشگاه به ششمین دوره ده روز با عکاسان ایران که هر سال توسط انجمن عکاسان ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود برمی‌گردد و امسال توجه به شهرستان‌ها در برنامه ششمین دوره ده روز با عکاسان قرارگرفته و تصمیم بر این شد تا گزیده آثاری از استان آذربایجان غربی و خراسان که در عکاسی کشور دارای فعالیت مستمر و جدی هستند در دو گالری مجزا به نمایش در بیاید.
 
رومین محتشم افزود: امر انتخاب، مدیریت و نمایشگاه گردانی آثار عکاسان آذربایجان غربی از سوی دبیر همایش ده روز با عکاسان ایران بر عهده من گذاشته شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: بررسی و انتخاب آثار توسط من و گروهی از عکاسان با تجربه استان صورت گرفته و پس از بررسی آثار 90 عکاس، تعداد 50 قطعه عکس از 50 هنرمند برای نمایش به صورت چاپی برگزیده شد و آثار 10 هنرمند دیگر نیز به صورت مالتی مدیا به نمایش در می‌آیند.
 
وی تاکید کرد: این نمایشگاه از تاریخ 8 دی 1396 تا هیجدهم این ماه در گالری میلان، واقع در ارومیه، خیابان مولوی، خیابان امین، خیابان ارمغان، خیابان ارغوان نبش کوچه هفت گالری میلان برپا می‌شود.
 
محتشم تصریح کرد: گرایش و نگاه غالب در آثار عکاسان آذربایجان غربی به سمت عکاسی مفهومی و هنری است به گونه‌ای که حتی در آثار مستند اجتماعی و طبیعت نیز نگاه مفهومی و هنری عکاسان محسوس است.
 
وی گفت: منشأ گرایش کلی نمایشگاه از آموزش‌هایی است که سه دهه گذشته شروع شده به گونه‌ای که من و آقای جواد پورصمد برای شکل گیری و هدایت دو نوع گرایش مستند اجتماعی و گرایش هنری و مفهومی تلاش کرده‌ایم که به نظرم امروز عکاسی هنری و مفهومی در آثار عکاسان استان نمود بیشتری دارد.
 
وی یادآور شد: اگر به رسانه‌ها و شرایط جهانی عکاسی هم نگاهی داشته باشیم می‌بینم که پس از دوره‌های اولیه عکاسی دیجیتال، رنگ در عکس‌های دیجیتالی جذابیت بصری ویژه‌ای ایجاد کرده که سبب محبوبیت و دل مشغولی‌های نسل جدید عکاسی آذربایجان غربی شده است.
 
مدیر برگزاری نمایشگاه عکس عکاسی مداوم، حضور ماندگار اظهار داشت: از طرف دیگر عکاسی می‌تواند یکی از تعهدات هنرمند به جامعه خود باشد و نشان دادن شرایط و مسائل زیستی انسان جزئی از اهداف و تعهدات عکاسی به‌ویژه در عکاسی مستند اجتماعی است.
 
وی تصریح کرد: برای برگزاری این نمایشگاه هیچ‌گونه درخواست حمایتی از مسئولان استانی نشده و دلیل آن بدون نتیجه ماندن درخواست‌های قبلی توسط عکاسان و مسئولان برگزاری نمایشگاه است.
 
وی افزود: علی‌رغم اینکه در آذربایجان غربی هنرمندان بااستعداد و آثار ارزشمندی وجود دارد متأسفانه شاهد این هستیم که اغلب امکانات و بودجه‌های دولتی که به امر هنر اختصاص داده‌شده بلااستفاده مانده و فضای هنری این شهر به‌ویژه در زمینه هنر عکاسی روز به روز سردتر شده و به این ترتیب هنرمندان  از فضای هنری دورتر می‌شوند.
 
محتشم با بیان اینکه پیگیری و درخواستی از سوی متولیان امور هنری اتفاق نمی‌افتد و در دو دهه گذشته شرایط هنر عکاسی به لحاظ برگزاری جشنواره‌های مرتبط مطلوب‌تر بود و ما شاهد جشنواره‌هایی در سطوح منطقه‌ای و ملی در آذربایجان غربی و ارومیه بودیم که امروزه بخش بزرگی از موفقیت‌های فردی عکاسان استان ریشه در همان دوره دارد، افزود: متأسفانه شاهد فضای چالشی  و دلگرم کننده‌ای که منجر به رشد و شکوفایی بیشتر عکاسان استان شود نیستیم و در این خصوص از مسئولان مربوطه انتظار داریم در جهت ایجاد فضای هنری در استان تلاش کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: تنها حامی این نمایشگاه و همایش‌های مرتبط انجمن عکاسان ایران است که از محل دریافت حق عضویت سالانه از عکاسان به برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و همایش‌های مرتبط با هنر عکاسی اقدام می‌کند.
 
محتشم تأکید کرد: طولانی بودن زمان پاسخ‌دهی و اعمال‌نظرهای غیر کارشناسی از جمله آسیب‌هایی است که سبب می‌شود عکاسان  با هزینه شخصی خودشان اقدام به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی کنند و سراغ مسئولان و نهادهای مرتبط هنری نروند.
 
وی افزود: کتاب پرده‌های گشوده در 108 صفحه و در اندازه 24 در 22.5 و قطع خشتی منتشر شده است. این کتاب شامل معرفی و آثار 50 هنرمند عکاس استان آذربایجان غربی است هزینه انتشار آن از محل پرداختی‌های عکاسان حاضر در نمایشگاه تأمین شده است.
1396/10/08
19:39:04
5.0 / ۵
2832
تگهای خبر: نمایشگاه , عکاسی , عکاس , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 254
بازدید دیروز: 7,574
هفته اخیر: 35,435