خلاقیت در عکاسی از پیاده روی اربعین

خلاقیت در عکاسی از پیاده روی اربعین به گزارش آتلیه دات کام یک هنرمند عکاس معتقد می باشد زوایای دید بسیاری برای هنرمندان عکاس از پیاده‌روی اربعین حسینی وجود دارد و اتفاقات خیلی خوبی در طول مسیر رخ می‌دهد؛ فقط کمی خلاقیت و نگاه نو از سوی عکاس می‌خواهد تا آثارش از کلیشه دور گردد و حرفی برای گفتن داشته باشد.


مهدی حسین‌ خانلو در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری حوزه هنری، با بیان این که اهمیت موضوع پیاده‌روی اربعین که کاملا مشخص است؛ اظهار کرد: این ماجرا به خصوص طی چند سال اخیر خیلی پررنگ شده است و مسلما همین امر نیز موجب ورود بیشتر عکاسان به پیاده‌روی اربعین می‌شود اما اینکه در حد ممکن به حوزه عکاسی با این موضوع بها داده شده است، می‌توان گفت کارهای خوبی صورت گرفته اما به نظرم جای کار زیادی دارد؛ ضمن اینکه ارگان‌های مختلف هم باید از عکاسان حمایت بیشتری داشته باشند.
وی همچنین در زمینه بهترین زاویه دید عکاسی نسبت به این حماسه بزرگ بیان‌کرد: در پیاده‌روی اربعین حسینی زوایای دید بسیاری وجود دارد. قطعا کسی که تجربه چنین سفری را داشته باشد می‌داند که در این مسیر زوایای مختلفی سر راهش قرار می‌گیرد. در مجموع اتفاقات خیلی خوبی در این مسیر رخ می‌دهد که همه آنها قابلیت پرداخت دارند؛ اعم از چهره‌های متفاوتی که در مسیر به چشم می‌خورند و ... که همه آنها سوژه عکاسان می‌شوند. بنابراین این ماجرا جا برای کار زیاد دارد و باید نگاه نو داشت و برای این کار وقت گذاشت.
خانلو در ادامه به کلیشه‌ای شدن برخی تصاویر مربوط به پیاده‌روی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در رابطه با بحث عکاسی آیینی نه فقط در زمینه اربعین، بلکه تمام عزاداری‌ها و همچنین ایام محرم اگر تکرار مکررات اتفاق بیفتد، کار نتیجه‌ای ندارد و قطعا جذابیت عکس را پایین می‌آورد؛ ولی در پیاده‌روی اربعین زوایای دید زیادی برای کار وجود دارند فقط اگر کمی جدی‌تر به قضیه نگاه کنیم می‌توانیم به شکل مجموعه به آن بپردازیم، یعنی از قبل یک ایده ذهنی داشته باشیم و بر اساس همان ایده جلو برویم تا بتوانیم هدفمندتر کار کنیم و در نتیجه تصاویری هم که تهیه می‌کنیم، از انسجام بیشتری برخوردار باشند.
این عکاس همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بهتر است تصاویر مربوط به اربعین حسینی در چه فضاهایی قرار بگیرند تا فقط محدود به گالری‌ها و نمایشگاه‌ها نباشند، تاکید کرد: متاسفانه این قضیه نه فقط در بخش تصاویر مربوط به اربعین بلکه دغدغه عکاسی در تمام حوزه‌هاست که آثار صرفا در گالری‌ها باقی می‌مانند و عده محدودی از مردم از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند. به نظرم در این زمینه فضای مجازی بهترین فرصت است و یا می‌توان از بیلبوردهای شهری هم بهره گرفت. درواقع ما باید گالری‌ها را به داخل شهر بیاوریم که در این صورت نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
وی درباره اینکه تصاویر اربعین حسینی چقدر می‌توانند آیتم‌های خوبی هم برای فضای هیئات باشند، اظهار کرد: گاهی المان‌های بصری به نمادهایی تبدیل می‌شوند که قطعا برای فضای هیئات آیتم‌های مناسبی هستند اما متاسفانه در هیأت‌ها کمتر از این مقوله استفاده می‌شود اما اگر استفاده شود واقعا عالی است. درواقع تصاویری که قابلیت پرتره شدن را داشته باشند مناسب این کار هستند.
 
1396/08/20
21:47:17
5.0 / ۵
3339
تگهای خبر: عکاسی , عکاس , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 4,122
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 36,435