نخ و نقشه تابلو فرش

نخ و نقشه تابلو فرش آتلیه دات كام: با توجه به حساسیت زیادی كه در چله كشی وجود دارد كه باید آن را در كار خرج كنید، اگر كه فكر می كنید كار سختی است چله كشی را به عهده افراد ماهر و خبره بسپارید كه تجربه كافی را دارند.


آموزش بافت فرش دستباف و تابلوفرش

در بافتن فرش ها اگر که مشکلی پیش آید حتی یک عیب کوچک از جهاتی دارای مشکلات بزرگی می شود.

1- اساس انجام یک بافت خوب

در وحله اول آموزش بافت فرش دستباف باید دارقالی سالم و بدون عیب شود.

در وحله دوم باید چله کشی به روش صحیحی و یک پارچه انجام شود.

پس در این صورت، اگر که کیفیت موارد فوق، برای شما قابل قبول نبود یا رضایت کافی را برای شما جلب نکرد، تا هنگامی که مشکل برطرف نشده است، به هیچ عنوان بافتن را آغاز نکنید.

به این علت که صددرصد تا آخر آن با مشکل و ایراد پیش خواهد رفت. برای افرادی که به عنوان بافنده هستند و تازه کار خود را آغاز کرده اند و تجربه آن چنانی ندارند، چون چله کشی کاری سخت و دشوار و نیاز مند به دقت کافی است همین طور، با توجه به حساسیت زیادی که در چله کشی وجود دارد که باید آن را در کار خرج کنید، اگر که فکر می کنید کار سختی است چله کشی را به عهده افراد ماهر و خبره بسپارید که تجربه کافی را دارند.

2- پود ضخیم و نازک :

پس از انختاب کردن دارقالی مناسب با آن قالی ای که می خواهید ببافید و انجام چله کشی به روش درست آن، پراهمیت ترین موضوع پودکشی های نازک و ضخیم است  فرد بافنده باید به اندازه ای که نیاز است مهارت لازمه را داشته و دقت کند که کار را خراب نکند.

پس در این صورت اگر که می خواهید کار بافتن را آغاز کنید باید  قبل از آن تمرینات لازمه، اطمینان کامل را داشته و قبل از رسیدن به این خصوصیات به هیچ عنوان کار خود را به طور رسمی آغاز نکنید که نهایتا در دو هفته اول مشتری خواهید داشت و دیگر مشتری ها با نارضایتی به سراغ شما خواهند آمد.

3- کنترل دقیق ارتفاع فرش

به بطور مرتب که به طور معمول آن هر 21 رج است ارتفاع بافتن خود را نسبت با رج شمار حساب کنید .

و کافی است که ارتفاع فرش یا قالی را برابر با آن ترتیبی که پیش رفتید و از همان اول کار باید تنظیم کنید و از ایرادات و اشکالات زیادی که ناشی از کنترل نکردن ابعاد، این امکان در آن جود دارد که جلوگیری شود.

1-زمانی که در اولین رج خود آغاز به کار می کنید، باید بررسی شود که روی گلیمی که بافت اول برای فرش وجود داشت، پوششی باشد که جنس آن از نوارچسب نصب می شود. این کاری که شما انجام دادید به این خاطر است که احتمال دارد زمان کار در رج های اولیه، تارها در بخش زیر توسط قسمت چاقو زخمی نشود.

2- در زمان پودکشی ضخیم برای عبور دادن خامه باید اول پودکش را از وسط کار بیندازید و درون تارها وارد کنید

و به سمت چپ آن را بکشید. در زمانی که به آخر کار رسیدید، پود را به سر قلاب گیر بیندازید و آن را بکشید و از وسط کار در بیاورید.

پس از آن با همین روشی که کار کردید ادامه دهید. زمانی که تا انتهای دارقالی رسیدید پودکش را عکس جهتی که در قبل رفته بودید، بروید به این منظور که یعنی از همان قسمتی که پود درآورده شده است، دوباره وارد کنید و به سمت راست ببرید و پود را در سوراخی که تعبیه شده بود، در آخر پودکش قرار دهید و آن را بکشید، فقط باید دقت کنید که بسیار سفت آن را نکشید که نخ پود احتمال پارگی دارد که این عمل باعث می شود که کار پودکشی را برایتان راحت تر می کند.

آموزش گلیم بافی ساده در منزل

در اول کار باید دارقالی تان را چله کشی کنید.

چله کشی به این معنی است که از بالا و پایین مقوا را به فاصله مشخصی را که به طور معمول 5/0 سانتی متر است را علامت زده و خط کشی کنید و نخ تار را باید بر روی دارقالی نصب کنید.

پس از آن باید با نخ پود آغاز به کار کنید و ببافید.

این گلیم در اندازه های کوچک به عنوان یک زیر لیوانی و یا زیر بشقابی استفاده می شود و در اندازه های بزرگ تر به عنوان پادری و اندازه خیلی بزرگ تر برای زیر اندازه ها بیشتر مناسب است و کارایی دارد.

 

آموزش گلیم بافی با دار

گلیمی که می خواهید ببافید از نوع تخت پود نما است.

گلیم بافته ای دو طرفه است که یک رو و پشت دارد که دقیقا مشابه یکدیگر هستند.

تارها یا همان چله ها در دارقالی برای گلیم بافی باید به صورت کاملا موازی و به سمت هیچ گونه زاویه ای نباید منحرف شود.

سه روش بگلیم بافی برای دارقالی وجود دارد که در ادامه کامل توضیح خواهیم داد.

1- طرح و رنگ بافته های تار نما توسط چله ها به وجود می آید و جاجیم و پلاس جزء دسته اول حساب می شوند.

2- طرح و نقشی که در بافته های پودنما به وجود می آید توسط پود ایجاد می شود و تار به هیچ عنوان دیده نمی شود که گلیم جزء دسته دوم حساب می شود.

3- طرح و نقش توسط پیچاندن خامه های رنگی به دور تارها با حالت زنجیری ایجاد می شود، این یک بافت رو به حساب می آید و آستر و رو دارد که سوزنی و پیچ بافته ها در این دسته جای داده می شوند.

پود را در گلیم ها، شل و موج دار به دور تارها به صورت زیگزاگ می چرخانند و در میان تارها زیر و رو می شود و به طور کامل تار یا چله ها را می پوشاند.

یکی از نازک ترین و نرم ترین بافتنی به شمار می رود و در بین بافته های تاری خیلی با ظرافت کار شده است. به این صورت که اگر کل بافته هایی را با یک قطر نخ کار کنید، بافته شده گلیم از تمامی آن ها نرم تر خواهد شد و تقریبا مشابه به پارچه می شود.

صنایع دستی ایران

به صنایع دستی کاردستی می گویند که به نوع کار گفته مس شود که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می شود. به طور معمول این واژه کاردستی یا صنایع دستی را به نحوه سنتی ساختن کالاها اطلاق می گردد. استاد کاری مخصوص هر یک از این موارد پر اهمیت ملاک ها محسوب می شوند. چنین چیزهایی به طور معمول از نظر فرهنگی یا دین و مذهب بسیار عالی هستند. اگر که لوازمی را دیدید که به صورت عمده با ماشین آلات و دستگاه های پیشرفته تولید می شوند را جژء دسته صنایع دستی حساب نمی کنند.آنچه که مقوله صنایع دستی را از هنرهای کاردستی جدا می کند، هدف ساختن آن ها است. صنایع دستی لوازمی هستند که قرار است مورد استفاده قرار بگیرند. کهنه، پوسیده و از این قبیل می شوند. مصرف این نوع موارد بیش تر ایک تزئین ساده است. صنایع دستی بیشتر اوقات کارهای فرهنگی و رسمی مورد استفاده افراد قرار می گیرد. به این خاطر این گونه است که به عنوان قسمتی از مستلز های موجود در زندگی روزمره مطرح هستند. در صورتی که هنر و کاردستی در اکثر مواقع یک فعالیت سرگرمی شکلی دارند و یک ارائه بی نقص از یک تکنیک خلاقیت است. از نظر عملی انواع متفاوتی از صنایع دستی به علت مشابه بودن مورد مصرف، همپوشانی زیادی دارند.

روز جهانی صنایع دستی 10م ژوئن است. در سازمانی به نام یونسکو 600 صنعت دستی ثبت شده است. صنایع دستی ایران چیزی حدود 450 تا صنعت است. 287 تا صنعت از صنایع دستی ایران متعلق به شهر اصفهان در استان اصفهان است. سازمان میراث فرهنگی تولدی برای صنایع دستی ایران بوده است. صنایع دستی ایران شهرت بسیار زیادی دارند از جمله این صنایع می شوند : گلیم، فرش، گبه، قلمزنی، شیشه‌گری، منبّت کاری، مینا کاری، سفال، چوب، خاتم کاری، ملیله دوزی و … .

جنبش هنر و صنایع دستی در غرب

جنبشی که در هنر و صنایع دستی در آخر قرن نوزدهم میلادی به صورتی شد که اصطلاحات طراحی و جنبش های اجتماعی در اروپا، آمریکا بخش شمالی اش و در کشور استرالیا شروع شد و تا امروز ادامه داشته است. افرادی که از این صنایع دستی حمایت می کنند آ با آرمان های بنیان گذاران جنبش که در جوامع گذشته از صنعتی مانند اروپای قرون وسطی، مردم به تحقق بخشیدن از طریق فرآیند خلاق صنایع دستی رسیده اند. این کار در تضاد با چیزی بود که به عنوان تاثیراتی که ناشی از بیگانه کاری در صنعت تلقی می شد. این فعالیت هایی که انجام داده می شود با نام صنایع دستی شناخته می شود و به این خاطر این گونه است که بسیاری از آن ها در این حرفه صنفی، تخصص کافی را داشتند. افراد نوجوانی که به عنوان یک شاگرد استاد، کار می کردند و مهارت هایی که نیاز داشتند را خود رد مدت زمان چند سال به ازای دستمزدهای پایین پرورش می دادند. هنگامی که آموزش هایی که باید یاد بگیرد را آموختند، آن ها به خوبی تجهیز شده بودند تا برای خود تجارت کنند و زندگی خود را با توانایی که می توانند به طور مستقیم در درون جامعه تبادل می زدند و بیشتر اوقات برای محصولات و کمک رسانی ها است، بدست می آورند. انقلاب صنعتی ای که در جان به وجود آمد و افزایش یافتن بهره وری ها فرآیندهایی را تولید می کنند و این روند به صورت تدریجی انجام می شود، بسیاری از نقش های هنرمندان حرفه ای را می کاهد و یا به طور کل از میان برده است و در حال حاضر بیشتری از این صنایع دستی به طور فرآیندی بوده است که شاهد رکورد زنی بوده است، مخصوصا زمانی که دیگر به عنوان یک سرگرمی، هنر مردمی و گاهی حتی هنر زیبایی را مشاهده می شوند

در سایت پرشین کارپت می توانید تمامی اموزش های لازم برای بافندگی را به صورت ویدیو های اموزشی به همراه مطالب نوشته شده در سایت فرا بگیرید.

مجموعه آزاد شایان تولید کننده و صادر کننده انواع فرش های ماشینی و دستباف و تولید کننده انواع تابلو فرش در ایران با مدیریت سرکار خانم ازاده می باشد.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع فرش و تابلو فرش به سایت پرشین کارپت مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

 

1400/01/23
14:40:25
5.0 / ۵
1731
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 4,385
بازدید دیروز: 4,395
هفته اخیر: 48,615