سازهایی كه به اجبار كرونا فروخته شد!

سازهایی كه به اجبار كرونا فروخته شد! به گزارش آتلیه دات کام حسام اینانلو ـ نوازنده کمانچه ـ درباره اثرات کرونا بر حوزه موسیقی ایرانی در سال 99 می گوید: قسمتی از دستاوردهای فعالان موسیقی حوزه موسیقی ایرانی در سال 99 این بود که روی فضای مجازی تمرکز کردند؛ یعنی راه های درآمدزایی و راه تبدیل کالای فرهنگی به یک مارکت را پیدا کردند. به نظرم این امر مسئله ای بود که سال ها برای موسیقدان های ایران مغفول مانده بود ولی در سال 99 و با شروع شیوع کرونا، خیلی ها این راه را پیدا کردند.


این هنرمند در مصاحبه با ایسنا افزود: در سال ۹۹ تعدادی از ناشرها یاد گرفتند که چگونه انتشار آلبوم های موسیقی را از حالت فیزیکی خارج کرده و بصورت دیجیتال منتشر کنند. یکی از مسائل مهم پلت فرم «یوتیوب» است؛ چونکه این پلت فرم جزو مارکت‎ های دیجیتالی است که می توان بوسیله آن بواسطه بودجه ای که برای تعداد بازدید ویدئو های هنرمندان در نظر گرفته است، درآمدزایی داشت؛ البته ایران بواسطه تحریم و فیلتر «یوتیوب» از این مساله میانبر می زند به جهت اینکه بتواند از این امکانات استفاده نماید ولی به هر حال به این سمت می رود.
این نوازنده کمانچه اظهار نمود: بخش اجرا که فضای کلی پویایی هنر موسیقی است، در همه جای دنیا امکانی برای آن وجود ندارند، گرفتار رکود شده است و اجراهای صحنه ای به صورتی بدون مخاطب اجرا می شوند.
همین طور از او پرسیدیم که فضای جاری در سال ۹۹ تا چه حد موجب پسرفت موسیقی شد؟ اظهار داشت: تا آنجا که باتوجه به گفته های دوستان موسیقیدان غیرایرانیم می دانم، خیلی از آنها بواسطه حمایت های دولت ها و فروش آثارشان در اسپاتیفای و یا یوتیوب موفق به گذران زندگی شدند. ولی در ایران خیلی از موسیقیدان ها مجبور به فروش سازهایشان شدند اما نباید فراموش کرد که فعالیت در حوزه موسیقی ایرانی شغل نیست. خود من معلم هستم و فعالیت در حرفه موسیقی را بعنوان شغل برای گذران زندگی محسوب نمی کنم.
نظر اینانلو را درباره برگزاری کنسرتهای آنلاین در سال ۱۴۰۰ در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا پرسیدیم. بیان کرد: در سال ۹۹ در حیطه کاری خودم دو دسته گروه اجراکننده کنسرتهای آنلاین دیدم که پلت فرم هایی که کار آنها را ارائه می دادند، می توانستند درآمدزایی داشته باشند ولی اساسا دولت باید از این مساله حمایت کند؛ یعنی تمام این ارائه ها به حمایت مالی و مواد اولیه نیاز دارد که بتواند تولید شود. البته اگر بخواهند بوسیله فضای مجازی درآمد داشته باشند باید به یوتیوب مراجعه کنند ولی این پلت فرم در ایران فیلتر است و تا زمانی که این پلت فرم فیلتر است کنسرتهای آنلاین تنها توسط دولت می توانند به حیات خود ادامه دهند.




منبع:

1400/01/12
15:08:23
5.0 / ۵
965
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,696
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 33,583