تکنیک های دوربین برای عکاسان مبتدی

تکنیک های دوربین برای عکاسان مبتدی آتلیه دات کام: با اینکه یادگیری کامل تکنیک های دوربین برای گرفتن عکس های حرفه ای، ممکن است سال ها به طول بیانجامد، با هر سطح مهارتی که دارید و با هر سوژه ای که برای عکاسی انتخاب می کنید، همواره ارزشش را دارد که تکنیک های ساده را نیز امتحان کنید. در این مطلب آتلیه، آنچه برای شروع عکاسی نیاز دارید، یعنی تکنیک های مهم دوربین و عکاسی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.


برای کمک به شما در این راه، ۱۰ تکنیک ضروری دوربین که هر عکاس باید مسلط شود را در این مطلب بیان می­ کنیم. ابتدا نحوه به دست گرفتن کنترل فوکوس را آموزش می دهیم و سپس به سراغ ویژگی­ هایی مثل تنظیم نوردهی، تراز سفیدی (white balance) و … خواهیم رفت.
 
این راهنمای ساده، دانش ابتدایی عکاسی شما را از نحوه فوکوس کردن و ترکیب بندی تا تراز سفیدی و نورپردازی، مستحکم می­کند و شما را از شر عادت­ های نادرست عکاسی رها کرده و باعث می­شود تنها بر روی گرفتن عکس­ هایی بهتر تمرکز کنید.
 
در هنگام تمرین این تکنیک­ها متوجه خواهید شد، اشتباهات رایج در کدام مراحل رخ می­دهند و به شما کمک خواهد کرد تا از انجام اشتباهات مکرر پرهیز کنید.
 
با در نظر گرفتن این مطلب، از اشتباهات رایج که برای هر کسی با هر سطح تجربه­ های ممکن است اتفاق بیفتد و روش­های اصلاح آن­ها مثال­ هایی ساده آورده­ ایم.
 
با این حال، از اشتباه کردن نترسید که اشتباه، مقدمه ­ی یادگیری مهارت­ های جدید است.
 
کنترل فوکوس رابه دست بگیرید
 
 
اگر با تنظیمات پیشفرض دوربین خود عکاسی کنید، دوربین با استفاده از نقطه مرکزی، فوکوس را انجام خواهد داد. با اینکه این روش در بسیاری از موارد تصاویری واضح و شارپ تولید خواهد کرد، اما برای خلاقیت بیشتر در عکاسی بهتر است کنترل نقطه فوکوس را خودمان به دست بگیریم.
 
به این دلیل که سوژه­ انتخابی شما همواره در مرکز تصویر نخواهد بود.
 
پس اولین نکته های که باید یاد بگیرید این است که چگونه روی نقطه­ مورد نظر در تصویر، که می­خواهید واضح و شارپ باشد، فوکوس کنید.
 
دوربین شما تعدادی نقطه فوکوس در نقاط مختلف کادر تصویر دارد، که می­توانید آن­ها را از طریق ویزور یا نمایاب مشاهده کنید که بهترین راه­ حل را برای فوکوس نقاط غیرمرکزی تصویر ارائه می­دهند.
 
لازم است در ابتدای کار دوربین را به جای فوکوس چند نقطه ای یا انتخاب اتوماتیک، بر روی فوکوس یک نقطه ­ای (single-point autofocus) تنظیم نمایید.
 
نقطه فوکوس را انتخاب کنید
 
نحوه­ دقیق تغییر نقطه فوکوس دوربین و همچنین انتخاب تعداد نقاط، بسته به نوع دوربین شما متفاوت است، اما به طور کلی در دوربین­ های Canon لازم است تا دکمه­ انتخاب AF را فشرده و از طریق چرخاندن دکمه چرخشی یا دکمه­ های چهار جهته­ ی پشت دوربین نقطه فوکوس را انتخاب کنید.
 
با نگاه کردن به چشمی یا ویزور دوربین، می­توان نقطه فوکوس فعال را به رنگ قرمز مشاهده کرد.
 
در اکثر دوربین­ های Nikon، پس از اینکه فوکوس تک نقطه ای را در تنظیمات دوربین انتخاب کردید، توسط دکمه­ های چهار جهته­ در پشت دوربین می­توانید نقطه فوکوس را به سادگی تغییر دهید.
 
از معایب اصلی استفاده از نقاط خارجی فوکوس در بیشتر دوربین­ها اینست که حساسیت این نقاط کمتر از نقاط مرکزی کادر تصویر است و این بدان معناست که این نقاط فوکوس، شما را در نور کم، کنتراست­ های کم و در هنگام استفاده از لنزهایی با بیشینه دیافراگم ۵٫۶ و یا بسته تر با مشکل مواجه خواهند کرد.
 
همچنین گاهی اوقات ممکن است در نقطه ­ای که قصد دارید فوکوس را بر روی آن انجام دهید، نقطه فوکوس دوربین موجود نباشد.
 
در هر دو حالت می­توانید از حالت دستی فوکوس استفاده کنید و یا از تکنیکی به نام قفل فوکوس استفاده کنید. در این روش یکی از نقاط فوکوس دوربین را بر روی سوژه­ دلخواه برده و شاتر دوربین را بصورت نیمه فشار داده و نگه می­داریم. سپس مجددا کادربندی کرده و شاتر را کامل می­فشاریم.
 
به تراز سفیدی توجه کنید
 
در بخش بعدی به تنظیمات تراز سفیدی (WB) دوربین شما نگاهی خواهیم داشت و اینکه چگونه رنگ­ های واقعی تری داشته باشیم را بررسی خواهیم کرد.
 
 
شما ممکن است تنظیمات مربوط به تراز سفیدی را به طور کلی فراموش کنید، به خصوص زمانی که بصورت خام (raw) عکاسی می­کنید. به این دلیل که در این نوع عکاسی شما به راحتی می­توانید در کامپیوتر این تنظیمات را بر روی عکس خود اعمال کنید.
 
با این حال، شما لازم است برای حصول نتایج بهتر در نوردهی و تعادل رنگی، تکنیک­ های لازم را فرا گیرید.
 
رنگ­ های قوی
 
تنظیمات اتوماتیک تراز سفیدی دوربین شما به طور کلی در اکثر شرایط نوری به خوبی عمل می­کند، ولی بدون خطا نیست.
 
یکی از شرایطی که استفاده از تنظیم دستی تراز سفیدی دوربین نتایج بهتری می­دهد، زمانی است که سوژه شما توسط یک رنگ یا تون خاص مانند آبی آسمان، نارنجی غروب آفتاب و یا سبز چمنزار احاطه شده است.
 
در این شرایط تراز سفیدی اتوماتیک دوربین معمولا برای مقابله با رنگ غالب، مقداری را تنظیم می­کند. بنابراین با استفاده از تنظیم دستی تراز سفیدی که مناسب شرایط نوری محیط (مانند آفتاب یا سایه) است، می توان نتایج بهتری گرفت.
 
تراز سفیدی واقعی نور در زمان طلوع و غروب، نزدیک به تنگستن یا نور مصنوعی (۳۲۰۰K) است. اما اگر از این تنظیم پیشفرض استفاده کنید، مقدار زیادی از گرمایی که در عکس نیاز دارید را از دست خواهید داد.
 
در عوض می­توانید از تنظیمات تراز سفیدی نور روز (daylight) و یا حتی ابری (cloudy) استفاده کنید تا برافروختگی رنگ نارنجی را در زیباترین حالتش داشته باشید.
 
تنظیمات تراز سفیدی دلخواهتان را تنظیم کنید… در دوربین و یا در کامپیوتر
 
برای داشتن رنگ­ های هر چه طبیعی­ تر، لازم است کنترل را به دست بگیرید و یک تنظیمات تراز سفیدی دلخواه برای شرایط نوری خود ایجاد کنید. لوازم جانبی متعددی برای کمک به تنظیم هرچه بهتر تراز سفیدی موجود است؛ مانند درپوش لنز تراز سفیدی JJC؛ اما تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک کارت سفید یا خاکستری و یا یک برگه سفید است!
 
پس از تهیه کاغذ سفید، این دو تکنیک ساده را برای ساخت تنظیمات دلخواه چه در دوربین و چه در هنگام ویرایش در کامپیوتر به کار بگیرید.
 
در نرم افزار
 
عکس­ هایتان را بصورت خام بگیرید. در این صورت می­توانید توسط نرم افزارهای پردازش عکس خام مانند Adobe Camera Raw که به عنوان یک افزونه برای فتوشاپ عرضه شده است، تراز سفیدی عکس خود را تنظیم کنید. تنظیمات این نرم­ افزارها همانند تنظیمات دوربین شما هستند.
 
برای بهبود تعادل رنگ می­توانید از اسلایدر های موجود استفاده کنید. همچنین یک ابزار تراز سفیدی (colour balance) وجود دارد؛ در این ابزار بر روی تن خنثی در عکس کلیک کنید تا تراز سفیدی انجام شود.
 
اما اگر صحنه یا تصویر فاقد تن خنثی باشد چه باید کرد؟ پاسخ قرار دادن یک برگه کاغذ سفید یا خاکستری در محل عکاسی است. این عمل تنها در یکی از عکس­ها لازم است انجام شود و مابقی عکس­ هایی که در همان شرایط نوری گرفته شده اند، توسط همان قابل تنظیم هستند.
 
۱- برگه مرجع خود در صحنه قرار دهید
یک کارت یا برگه سفید یا خاکستری در شرایط نوری یکسان با نقطه فوکوس عکستان قرار دهید. یک تنظیم تراز سفیدی پیش­فرض مانند نور روز را انتخاب کنید و از اینکه بصورت خام (raw) عکاسی می­کنید اطمینان حاصل کنید.
 
۲- عکس مرجع خود را باز کنید
یک عکس با حضور کارت در صحنه گرفته و سپس آن را بردارید و به عکاسی خود ادامه دهید. سپس عکس را توسط نرم افزار فتوشاپ باز کرده و توسط ابزار تراز سفیدی روی کارت کلیک کرده، اعداد مربوط به Temperature و Tint را یادداشت کرده و این اعداد را بصورت دستی برای سایر عکس­ های خود اعمال کنید.
 
۳- Camera Raw در CS
افزونه Camera Raw در Photoshop CS قابلیت انتخاب چند تصویر همزمان و منطبق سازی (Synchronize) را دارد و این گزینه شما را قادر می­سازد که همزمان تنظیمات را بر روی تعداد زیادی از تصاویر اعمال کنید.
 
۴- انتخاب و منطبق سازی
تمامی عکس ­هایی که از یک صحنه گرفته اید (و عکس با حضور کارت) را انتخاب کنید (select all)، سپس بر روی ابزار تراز سفیدی کلیک کرده و بر روی کارت سفید کلیک کنید و جادوی اتفاق افتاده را مشاهده کنید! همچنین شما می­توانید بر روی دکمه Synchronise کلیک کنید تا تراز سفیدی و تنظیمات دیگر را منطبق سازی کنید.
 
چگونه تنظیمات تراز سفیدی دلخواه را در دوربین اعمال کنیم
تنظیم تراز سفیدی دلخواه در دوربین، زمان لازم در مرحله پردازش تصویر را کاهش خواهد داد. مجددا کار را با یک کارت سفید یا خاکستری در صحنه با شرایط نوری یکسان با سوژه اصلی آغاز می­کنیم. ما از یک دوربین کانن برای این آموزش استفاده کرده­ ایم، اما کلیت کار در تمامی دوربین­ها یکسان است.
 
۱- از کارت خود عکس بگیرید – لازم است که کارت قسمت مرکزی عکس را پر کند. از هر تنظیمات WB می­توانید استفاده کنید.
۲- تنظیمات Custom WB را در منوی دوربین خود انتخاب کنید و گزینه set را انتخاب کنید.
۳- در بین عکس ­های خود حرکت کنید تا عکس کارت سفید را بیابید. گزینه set را انتخاب کرده و ok کنید.
۴- منوی تراز سفیدی را باز کرده و گزینه custom را انتخاب کنید.

 

1396/03/27
14:31:48
5.0 / ۵
3758
تگهای خبر: دوربین , عکاسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,708
بازدید دیروز: 6,281
هفته اخیر: 34,785